objorkum Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Fekk ein Sony MP3-spelar i dag, og noko av det første eg tenkte på var jo sjølvsagt om den ville fungere i GNU/Linux. Når eg plugga den i var gleden stor, for den brukar USB mass storage, og ein 20 GB USB-disk vart auto-mounta. Men så viser det seg at ein må bruke programvaren som følger med (kun for Windows), for at sangane ein overfører til spelaren skal kunne spelast av av spelaren. Programmet lagar masse databasefiler osv. I tillegg konverterar den alle filer om til sitt eige format, eller dvs, MP3-filer er støtta native, men vert gitt nytt namn og får visst endra nokre bits i begynnelsen av fila elns. Det ser rimeleg svart ut etter søking på Google, men det er jo verdt å spørje: - Veit nokon om noko som gjer det mogleg å overføre filer spelaren som den kan spele av? Sony Network Walkman HDD NW-HD3 ATRAC3plus/MP3 20 GB. Om saka på Slashdot: http://hardware.slashdot.org/article.pl?si...190258&from=rss EDIT: *Grøsse med tanken på å boote Windows kvar gong eg skal legge inn sangar* Endret 8. mai 2005 av objorkum Lenke til kommentar
pr0nin Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Om du ikke finner en annen bedre løsning, hva med å installere det i wine? Det vil selvsagt være bedre å finne et program som støtter spilleren, men finner man ikke annet så burde Wine være et ok alternativ (om man får det til å fungere med "SonicStage jukebox software"). Alternativt kan du jo se om det er mulig å bytte spilleren i en som støtter linux. Det er tross alt ganske irriterende å måtte boote opp windows for å kun gjøre en ting for så å boote opp linux igjen. Latmannsløsningen på dette problemet er selvsagt å installere WMvare el. med windows, så slipper man i hvert fall å boote Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Har tenkt på det, men har mine store tvil på at programmet fungerar i Wine. Makan til installasjon, la inn 1000 forskjellige ting virka det som, med drivarar og alt mogleg. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 http://appdb.winehq.org/appview.php?appId=1701 Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Har hørt at den nye vesjonen av den spilleren skal kunne spille mp3er, kanskje det finnes/kommer en firmware oppgradering? Lenke til kommentar
krigun Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Kan jo se på de "database" filene den lager, se om du får noe intressant ut av de. De fleste spillere pleier å indexere sangene, for søking og what not. Om du skjønner hva som er i den sånn fil, så kan du jo skrive et lite program (eller redigere for hånd hvis mulig), slik at Windows blir slik den er ment å være, uboota på en egen partisjon. Tror ikke det skal være for avansert (selv om dette er skikkelig cowboy løsning ). Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Har hørt at den nye vesjonen av den spilleren skal kunne spille mp3er, kanskje det finnes/kommer en firmware oppgradering? Den spelar MP3 native, men fila vert faktisk tukla med før den kjem over til spelaren. Ein kan ikkje berre slenge inn ein MP3. Les Slashdot-artikkelen eg linka til. And it looks like Sony has finally given in to consumer pressure: these new "MP3 players" can finally play MP3 natively, not just Sony's proprietary ATRAC format. But wait -- you cannot just put your MP3s onto the device, you have to run them through Sony's obfuscation software first Endret 9. mai 2005 av objorkum Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Løysinga vart: VMware. Screenshot Litt stress er det med USB-diskar i VMware. Eg hadde usb-storage kompilert inn i kjerna, og den må vere kompilert som modul (så eg måtte altså rekompilere kjerna). Grunnen er at ein må rmmod'e modulen slik at VMware for tilgang til USB-disken. Disken vert automounta i Linux og modulen usb-storage vert lasta når eg kobla til MP3-spelaren. Så må eg umounte disken og rmmod'e modulen. Så har eg satt slik at VMware ikkje prøver å auto-mounte diskar i Windows, men at eg vel å gjere det når eg er "klar". Så når det er gjort er det berre å velje at eg vil laste disken inn i Windows i VMware. I tillegg kan eg gå inn på Samba-serveren som køyrer på same maskin som VMware (localhost), og på den måten få tilgang til alle musikk-filene mine. Endret 9. mai 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå