Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo til Golf - Hva kjøper jeg?

Anbefalte innlegg

Det begynner å nærme seg på tide å tenkte på bil og bilstereo for min del, men jeg jeg føler jeg må vite noe før jeg setter i gang.

Det jeg har planer om, er å kjøpe meg en Golf i prisklassen 10-30.000 kroner og et Rockford Fosgate anlegg som vet å trykke :)

Handleliste:

Sub

6.5"

Spiller

Forsterker

Det er egentlig dette jeg har sett på :)

Pris på 18.875 :whistle:

Det jeg lurer på er da om forsterkeren vil klare å drive dette bra, om spilleren er god eller dårlig og om det finnes alternativer (jeg har lite peiling på spiller, men vet at min må støtte MP3), hva annet jeg bør kjøpe av kasse og kabler, og om batteriet vil dø fort med dette.

Jeg hadde tenkt å ha sub i bagasjerommet og 6.5" fremme.

Det jeg har tenkt å spille er i 90% av alle tilfellene det blir brukt, trance, derfor ønsker jeg å vite hvordan jeg unngår at subben slår for tregt, slik som er tilfellet med en kamerat av meg (jeg føler at det ødelegger mye av musikken).

Til slutt vil jeg gjerne høre hva dere mener om dette, om det finnes alternativer som trykker like hardt, og om det er noe jeg kan forandre på! Kan nevne at jeg i fjor sommer hørte et Infinity-anlegg i Sverige (i butikk) som jeg ble meget imponert over (pris på rundt 10.000 om jeg ikke husker helt feil). Om dere har hørt Rockfort Fosgate og har lyst å si meg hva som er forskjellen mellom det og noe annet, skrik ut!

Endret av -NeoRag-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første:

Suben er altfor stor for at forsterkeren du har satt opp kan drive den skikkelig.

Skal du ha forsterker som drar dette så tror jeg en puslete standard 70A dynamo og batteri blir for lite.

Et SP1700 batteri og en 90A dynamo fra en golf TDK vil nok komme på drøyt 3000.

Husk også at skikkelig kabling og kassemateriale vil komme på ca 2500.

Så jo mer tilført effekt du skal ha, jo mer må det elektriske anlegget oppgraderes.

Selv vile jeg gått for andre merker en RF, da det i mine øyne er noe overprisede saker. Det er bra, for all del, men personlig mener jeg en kan få bedre for pengene.

Skal du ha mye trøkk fra moderat eller "normalt" med effekt bør du velge elementer med høy følsomhet.

Om du kontakter noen forhandlere for tilbud og opplyser disse om hvilken bil du har og dennes strømreserver vil du få et bedre og mer tilpasset tilbud.

Var jeg deg ville jeg heller satsa på et oppsett bestående av en eller to 12" Kappa Perfect og et Soundstream tarantula komponentsett.

Bilradiosopesialisten tar forresten ågerpris for Infinitysubbene, var jeg deg ville jeg heller sendt en mail til [email protected] for tilbud på infinity, spiller og TRU forsterkere, sjekk også ut Engen Audio for Tarantulasettet og Soundstreamforsterkere.

Send en mail til disse, forklar hva som er ønskelig og du vil få tilbud som du kan veie opp mot hverandre. Vil sikkert spille like bra om ikke bedre, billigere blir det også ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

jeg syns dette ser bra ut, det meste har du lagt i bass og amp syns jeg :thumbup: ... men skal du ha god lyd qualitet i frontsettet så anbefaler jeg Morel frontsett! jeg har selv skaffet meg Morel etter mye forskjellige tester og selv lytting av mange merker/modeller og kan ikke annet en å anbefale, selv de minste modelene er helt topp hva dybde og evnen til å levere dynamiske lyd, dessuten så er oppbygning til Morel slik at dissse ikke er så kritiske ang kass/volum bak elemtene for å spille bra med kontrol og dybde i nedre frekvenser. Tror ikke jeg skal si noe særlig mer men se i den denne linken ang mitt project SQ

lykke uansett hva du velger!!

Endret av pndjo
Lenke til kommentar
Morel er vel en av de tryggere valgene, selv om jeg trur du etter mye eksprimentering kan finne noe bedre ;)

Men hvis du ikke har tenkt å bruke mye penger på høytalere/eksprimentering, så ville hvert fall jeg gått for Morel da :)

:D vel, må tenke litt kronasje/kvalitet og, siden pengene vokser ikke på trær... :p

Lenke til kommentar

det er sant det jalla, utrolig hvor rimelig de er nå. Selv har jeg vært en ivrig bruker av SoundStream og de er gode, meget gode! Anbefales så absolut!

pluggen: det var det jeg også prøvde å si, selv om det ble litt rart sagt.... hehe... :p

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding! :)

La oss si at maxgrense er 20.000 med rom for en ekstra 1000-lapp om det behøves, kunne dere da satt opp forslag til hva som kan trykke bra og høres bra ut? Infinifty ble ganske interessant egentlig, når jeg sammenlignet priser mellom det og RF :) Tenker komplett med kasse, kabling og såklart komponenter. Om dere tar med batteri og dynamo som takler dette hadde det vært knall :) I og med at jeg enda ikke har bil og fortsatt ser på, så vet jeg ikke hva jeg kommer til å ende opp med når jeg kjøper.

Hadde også vært greit med en tilbakemelding på hvordan man slipper at subben slår for tregt, som nevnte kamerat har i sin bil :)

Hadde tenkt å spørre forhandlere om anbefalinger i utgangspunktet :)

Takk for respons!

Endret av -NeoRag-
Lenke til kommentar

CV bra lyd???? Hæ? Hehe, fjortisdunk med masse rammel og bråk, ja, men godlyd, langtifra.

Sats på et komplett Soundstreamoppsett du.

Mer om produktene finner du her.

Priser finner du som nevnt før her.

Subber:

2xVGW 12" - 2490,-

Forsterker til disse TRA 1400.2 - 6590,-

Komponentsett:

Tarantula TRC.6 - 2390,-

Forsterker for dette:

Tarantula TRA 680.4 - 3590,-

Firekanalern åpner for ettermontering av ekstra midbasser om behovet skulle melde seg.

Samlet veil pris for dette er 17550.

Du får helt sikkert rabatter med forhandler om du handler hel esuppa ett sted ;)

Regner du med oppgradering av det elektriske anlegget i bilen - noe som trengs her - samt kassematerialer, kabling mm havner du sikkert på ca 20000.

Nå står det ikke i profilen hvor du holder til, men er du i nærheten av Lars Engen som er en av Norges ledende innen bilstereobygging så handler du der og får hjelp til installasjon mm. Tør nesten å garantere et godt resultat på den måten ;)

Bor du et lite stykke unna kan du jo sikkert avtale et helgebesøk også...

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Får se nærmere på Soundstorm jeg da :)

Det står hvor jeg bor i profilen, Odda. By sør for Bergen, i enden av sørfjorden ;)

2x12" kan jeg se for meg trykker, men vil dette utgjøre mye forskjell fra en? Kan ikke si at jeg har hørt en stereo med 2x12". Ikke 2xanything egentlig.

Lenke til kommentar

Hva med en VGA??

Prisen på den igjen? Linker du til den Jalla?

Hadde vært greit det vel?

Edit: -NeoRag-: Det trykker betraktelig mye bedre med 2x12" enn med 1x12", men du kan fint få enkelt-elementer som trykker bedre enn 2x12" RF f.eks...

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Gah, me = blindbukk :p

Kan love deg at 2 12" trøkker!

Har kun èn av den søte lille saken i avateren (eneste i Norge, hehe) og med skarve 500W så blir synet uklart om jeg vrenger opp volumet :D Og det beste av alt - det gjør den uten at det er en eneste ulyd annet enn klaging fra gammelt tysk bilblikk.

Tipper WGV 12" er av ca samme kaliber, og skulle du nøye deg med en kan du jo likevel kjøpe TRA 1400.2'en i 8 ohm og ha stålkontroll på den ene samtidig som du har åpning for å få tak i en til om behovet skulle melde seg ;)

Men husk at du må oppgradere originalkablingen fra dynamo -> batteri og batteri -> karosseri samt at du trenger en noe større dynamo og et godt batteri for å fore alt dette med strøm. Minst 150A vil jeg si. Du kan høre med VAG forhandlere/huggerier om de har noen på 150+ eller du kan bestille custom dynamo på 200A for ca 2000 her.

Den gamle kan du f.eks selge for en liten femhundrings.

Ellers vil du nok minst trenge et Odyssey SP 1700 batteri til ca 2300.

Det gamle selges om det er brukbart.

Dette er mer eller mindre lagt inn i priskalkylen over.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Hva med en VGA??

Prisen på den igjen? Linker du til den Jalla?

Hadde vært greit det vel?

VGA?

Er vel VGW du mener. Flere som er trøtte, hehe :D

Om ikke; forklar :)

Har retta opp etpar sludreleifer og lagt ved prisene fra Engen Audio nå.

Lenke til kommentar
Gah, me = blindbukk :p

Kan love deg at 2 12" trøkker!

Har kun èn av den søte lille saken i avateren (eneste i Norge, hehe) og med skarve 500W så blir synet uklart om jeg vrenger opp volumet :D Og det beste av alt - det gjør den uten at det er en eneste ulyd annet enn klaging fra gammelt tysk bilblikk.

Tipper WGV 12" er av ca samme kaliber, og skulle du nøye deg med en kan du jo likevel kjøpe TRA 1400.2'en i 8 ohm og ha stålkontroll på den ene samtidig som du har åpning for å få tak i en til om behovet skulle melde seg ;)

Men husk at du må oppgradere originalkablingen fra dynamo -> batteri og batteri -> karosseri samt at du trenger en noe større dynamo og et godt batteri for å fore alt dette med strøm. Minst 150A vil jeg si. Du kan høre med VAG forhandlere/huggerier om de har noen på 150+ eller du kan bestille custom dynamo på 200A for ca 2000 her]her[/url].

Den gamle kan du f.eks selge for en liten femhundrings.

Ellers vil du nok minst trenge et Odyssey SP 1700 batteri til ca 2300.

Det gamle selges om det er brukbart.

Dette er mer eller mindre lagt inn i priskalkylen over.

Akkurat det der hørtes artig ut :thumbup::love:

Hvordan er det med batteriet når man skal trekke 150+ A fra det? Vil det vare like lenge?

Men jeg har ikke tenkt til å være med på noe sound-constest altså, vil ha noe som trøkker, men som man kan høre på uten å ødelegge hørselen :)

Hva er det du har da? Kan ikke si jeg ser det ut av avataren...

Lenke til kommentar

Om du kjøper in et SP1700 vil det bare knurre småiltert og kose seg med en dynamo på 200A og med å levere det du måtte trenge i bøtter og spann.

Null problem.

Batteriet er noe du tar med deg til neste bil også, det er en investering for fremtida.

Med det jeg har satt opp kan du sikkert være med på konkurranse, null problem, det kan du med det meste men jeg skjønner poenget ditt.

Dette vil garantert spille høyt og låte bra samtidig. Tror det skulle passe som hånd i hanske for ditt formål. Du vil nok kjenne trøkket i ryggen så det holder :thumbup:

Men du må regne med litt bygging og plundring for å montere komponentsettet.

Godt arbeid = godt resultat her som ellers, men det går sikkert bra.

Suben min finner du mer om her. Blir stadig overraska over hva den kan formidle av musikk :love:

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...