V-by Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) her er planen: skal trekke en tp over til naboen fordi den slemme moren hans ikke vil ha adsl. mellom husene så er det ca90++meter. men det jeg lurer på er hvilken tp som burde brukes, kabelen skal ligge ute, og det blir den hele året i all slags vær. og vil dette være stabilt? og ville tråløst være et alternativ? men det skal ikke være for dyrt heller-- takker for svar EDIT: var litt dårlig på augemålet fram til naboen, var ca 90m++ Endret 17. mai 2005 av tu30r6 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 hvis det er ute på "Landet" så ville jeg skaffet 50-60m med plast rør, og gravd den ned en 20 cm i jorden.. Kjøper du vanlig CAT5E og graver den ned vil det nok holde, men det finnes kabler som er laget for utendørs bruk som er bedre egnet... 50m bør ikke være noe problem.. Trådløst er selvsagt et alternativ, men det vil nok bli mye mer ustabilt, og av en dårligere kvalitet dersom du ikke kjøper steindyrt utstyr... Lenke til kommentar
Z4rgo Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Jeg ville ha kjøpt meg et laaaangt plastrør og en 100m rull med vanlig tp kabel, klippet den til så den hadde blitt passe lang og Tredd kabelen igjennom røret, og gravd det ned. skal funke det, så lenge du ikke har en lengde som er lengre enn 100m.. lykke til Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 kei.. men vet noen hvor jeg billigst mulig kan få tak i tp kabel og rør? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Jeg ville kjøpt hageslange og lagt det i, og trekke den slangen helt inn i begge husene. Hvis man har åpne rør liggende ute vil det komme fuktighet i disse som gjør at kabelen kan bli fryst i vann, noe som ikke er helt bra med tanke på at vann ekspanderes når det fryser. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Har tenkt på det samme ja. Hadde vært kos . Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 billig tp kabel? hvor får jeg tak i det billigst mulig, og rør?? takker for svar Lenke til kommentar
Marti Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Skulle tro de hadde slikt på biltema. Der burde du få både en 100m rull med TP kabel og iallefall en vannslange ;P. Lenke til kommentar
uGn Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Bare husk en ting, makslengde på en tp-kabel er 100 meter. Lager du strekket lengre enn dette, så risikerer du at den ikke vil fungere. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Biltema er dyr på CAT5E kabel, Komplett.no er billigere (Hvis jeg ikke husker feil) Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 koster jo 200-300 kroner for 100m kabel på komplett.no Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 lengden er på nesten hundre meter, så det skal nok gå greit. får sjekke komplett for kabel når jeg blir kvitt besøket her takker for svar Lenke til kommentar
TormodK Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 det er forskjell på teori og praksis, en kabel forlagt i rør utendørs vil fungere selv om den er noen meter over 100, er ingen magisk grense på 100, men det er en sikkerhetsmargin å ta. kablen vil fungere på 120-130 meter også! men jeg hadde heller satset på trådløst hadde jeg vært deg, dere to kan spleise på et trådløst aksesspunkt og et kort til han(eventuelt to kort med ad-hoc) og laget dere enkle rettningsstyrte antenner, slik at dre får god dekning, det forutsetter at det er lite hindringer imellomda, trær og sånn. hadde jeg vært deg så hdde jeg satsa på trødløst. for det finner ikke morra til kompisen din ut uansett, hvis hun ikke vil ha ADSL, hvor sur tror du hun blir om dere begynner å grave i hagen? guider til å bygge trødløse antenne er det plenty av rundt om kring på forumet her, jeg vil anbefale en biquad! Lenke til kommentar
Azton Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Jeg ville gått på biltema og kjøpt meg 100m med K-rør (korrigert plastrør, slik som elektrikere bruker å trekke i), og lagt kabelen i den. Hvis ikke så høres hage-slagen ideen ut som en bra en Edit: Ang. cat5E kabelen, så skal ikke lengden overstige ~100m for å få et godkjent datanettverk ved 100Mhz. Du kan godt ha lengre men man risikere å få signaltap. I værste fall må du sette ned farten til 10Mbit. Endret 9. mai 2005 av Azton Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) men jeg hadde heller satset på trådløst hadde jeg vært deg, dere to kan spleise på et trådløst aksesspunkt og et kort til han(eventuelt to kort med ad-hoc) og laget dere enkle rettningsstyrte antenner, slik at dre får god dekning, det forutsetter at det er lite hindringer imellomda, trær og sånn. hadde jeg vært deg så hdde jeg satsa på trødløst. for det finner ikke morra til kompisen din ut uansett, hvis hun ikke vil ha ADSL, hvor sur tror du hun blir om dere begynner å grave i hagen? morra hans er litt merkelig skjønner du:P ho vil ikke ha adsl inn i huset, men å strekke en tp herfra slik at sønnen fikk internett var helt greit sa ho merkelig skrue detta Og spleisa da :!: den var god den haha han som skal ha internett og ikke jeg, han sin ide og jeg var bare enig, han sa også at han skulle betale alle utgifter selv da er kanskje ikke tråløst så dumt alikevell da hehe Endret 10. mai 2005 av tu30r6 Lenke til kommentar
runel Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 han som skal ha internett og ikke jeg, han sin ide og jeg var bare enig, han sa også at han skulle betale alle utgifter selv Da ville jeg, hvis jeg var deg, for din del, sørge for å ha enn skikkelig kontrakt mellom dere på att han tar ALLE utgifter hvis han lover dette, slik att dere ikke blir uenige om dette om ett halvt år, og du ender opp med regninga ettersom det er ditt hus.... Lenke til kommentar
Z4rgo Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Skal du ta leie for nettlinja di og da?? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 Skal du ta leie for nettlinja di og da?? ja. ble enige om 200kr i måneden og da deler vi på en 3mbit linje. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Skal du ta leie for nettlinja di og da?? ja. ble enige om 200kr i måneden og da deler vi på en 3mbit linje. Hva sier din Internett-leverandør om slikt?? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Skal du ta leie for nettlinja di og da?? ja. ble enige om 200kr i måneden og da deler vi på en 3mbit linje. Hva sier din Internett-leverandør om slikt?? ehem... nei det har vi ikke sett.. men kan internettleverandøren finne ut hvor lang tp'en er fra modemet/swisjen til pc'en? Endret 10. mai 2005 av tu30r6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå