Gå til innhold

Linux i Staten?


Anbefalte innlegg

Jeg installerte skolelinux bare for moro skyld. Siden jeg ikke har noe særlig erfaring med Linux generelt føler jeg vel at jeg kan uttale meg ganske så bra hva brukervennligheten angår.

 

Selve installasjonen var litt "kryptisk" - men jeg har såpass erfaring fra andre installasjoner at det gikk helt smertefritt. Slett litt med skjermoppløsningen før jeg fikk til det også, men det gikk mere på å finne ut hvor jeg skulle sette den.

 

Når så hele greia var oppe og gikk, hadde jeg KDE som "skrivebord" og masse forskjellige programvare installert.

 

Brukte vel noen timer på å leke litt med de forskjellige programmene for å bli kjent med dem, men enhver som har brukt Microsoftapplikasjoner vil uten problemer kjenne seg igjen i dette miljøet.

 

Nå var det vel heller at det var for mange programmer enn for få lagt inn i Skolelinux så det ble litt forvirrende (også det at navnene var totalt ukjent for meg) - men Skolelinux med f.eks KDE (skal ikke starte debatt om "hvilke desktop er best") og en grei Officepakke tror jeg hvem som helst kan benytte dersom de har et minimum kjennskap til denne type programmer.

 

Hva som skjer "under" brukergrensesnittet på OS-nivå vil nok være gresk for de fleste, men det er det jo på Microsoft sine systemer også, og de fleste har jo egne IT folk som håndterer dette.

 

Selv er jeg som sagt relativt uerfaren med Linux men tør påstå jeg har god erfaring med Microsoft og finner egentlig ikke overgangen til Linux så vanskelig som forventet. Kan nok bero en del på mine erfaringer med MS-DOS og det å arbeide på kommandolinjenivå. Linux er mye av det samme, bare andre kommandoer å lære seg. Men som sagt, det er ikke noe en generell bruker trenger å vite noe om.

 

Min påstand er; Norsk KDE og f.eks OpenOffice kan utvilsomt erstatte Windows og Microsoft Office, og hvem som helst som har noen timer med sistnevnte vil umiddelbart kjenne seg igjen i de Linuxbaserte utgavene.

 

Det som gjenstår å se er hvorvidt spesialutviklede programmer også kommer til Linux. Da blir det spennende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...