Andcatz Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Hei jeg har AMD athlon™ xp 2500+ 1,83ghz og geforce fx 5600 å jeg har hatt den i 3-4 år no , men no i de siste dagene så hvist jeg spiller feks i 15 min så slår pcen seg av å den begynner å pipe... så jeg må ta av strømmen.. så må jeg vente 10-15 min før jeg kan ta den på! Jeg tror det er cpu'en som blir for varm , men dette har aldri skjedd før...! Eller det er skjerm kortet?? Jeg var inne å skjekket biosen å der var det en setting som her " cpu thermal throttle" å den var på 50%. Jeg HÅPER strerkt noen kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
V36a Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Det er nok et varmeproblem ja, sannsynligvis CPU-en. Sjekk temp i bios, der pleier det å være en temp-monitor. Hvis du har litt erfaring kan det være lurt å rengjøre viftene på PC-en din, da det samles mye støv i en vifte over ei stund. Hvis du ikke får det til, anbefaler jeg å kjøpe en ny prosessorvifte. Men sjekk iallfall om alle vifter går rundt. Skjermkort tåler endel mer enn prosessorer, og det er sannsynligvis ikke det som blir for varmt. edit: Thermal throttle er en funksjon som gjør at prosessoren bremser seg selv hvis temp skulle bli for høy, noe som resulterer i lavere hastighet på cpu, men også lavere temp. i de fleste tilfeller. Lykke til. Endret 8. mai 2005 av V36a Lenke til kommentar
Andcatz Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 HAHA tok nettop av viften til cpuen det var så JÆVELIGT mye støv... du kunne ikke se kjøle ribbene... eg har ikke fjernet støv fra den viften på 3 år Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Thurisaz Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg har slitt en stund med samme problem, sjekka vifta etter å ha lest denne tråden og det var nok drit inni til at man kunne sette potet der hehe Tempen droppa med ca.20 grader etter litt støvsuging... Lenke til kommentar
Andcatz Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Thurisaz : hehe ja eg var inne i biosen å så at tempen var 60grader... så tok eg på metalet rundt å brant fingen! Når eg kjente på støvet var det faen meg varm KOS! Nå går pcen 10 ganger bedre! Lenke til kommentar
webby1 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 har også det samme problemet, men vet ikke helt ossen jeg skal ta av vifta.. Jeg har en Thosiba Sa40-221. Lenke til kommentar
V36a Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) har også det samme problemet, men vet ikke helt ossen jeg skal ta av vifta.. Jeg har en Thosiba Sa40-221. Nå er jeg ikke kjent med akkurat den vifta, men på de fleste vifter er det to metallklips, som regel en øverst og en underst på cpu-socketen. Bruk f.eks et skrujern for å hekte av klipsene. Det kan være litt vanskelig i starten, men pass på å ikke bryte hardt, da de ikke tåler all verden. Også, når du skal montere på viften igjen, bør du absolutt legge på litt goop (kjølepasta) på kjernen (midten) av prosessoren, da du får mye bedre kjølingseffekt. VIKTIG: Når du jobber inni en PC, husk å avmagnetisere deg før du tar på noen av komponentene, da statisk elektrisitet kan være dødelig for en PC. Lykke til. edit: Kom til å tenke på at du kanskje snakker om en bærbar PC, og ikke en vifte. Da bør du absolutt ikke åpne den selv. Du kan evt. ta en støvsuger, helst med plastrør, husk å ha den på liten effekt og sett røret noen cm fra viftehullet. Endret 10. mai 2005 av V36a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå