Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Accesspunkt eller router?

Anbefalte innlegg

Sikkert et utrolig dumt spørsmål, men jeg stiller det alikevel:

Jeg skal dele internet linja mi med naboen, 100 meter fra meg med fri sikt. Kan jeg kjøpe 2 stk. accesspunkter til dette? Eller må jeg selv ha en router, og naboen et accesspunkt? Eller er det faktisk slik at det kun er et trådløst nettverkskort som fungerer hos naboen for å koble seg på min router/accesspunkt?

Håper dette var forståelig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vil nok to Linksys WAP54G være greit. Det ene konfigurert som aksesspunkt hos deg, og det andre som klient hos naboen. Linksys vil være bedre enn 3Com, både i tilfelle det vil være nødvendig å oppgradere antennen(e), og at den 3Com'en du linker til ikke støtter WDS. I tilfelle naboen ønsker trådløs dekning senere, så kan hans aksesspunkt konfigureres om til repeater, eller bridge om han ønsker flere PC'er via kabel.

Et annet alternativ er en WAP54G hos deg, og et trådløst nettverkskort hos naboen.

Lenke til kommentar

Da bestiller jeg 2 stk. WAP54G. Takker for svar! Det er så kjedelig å bestille feil...

Jeg er klar over at et nettverkskort hos naboen ville fungere, men da må PC'en med nettverkskortet i alltid være på, om det skulle bli behov for å utvide nettverket hos ham.

Tips til hvor man får kjøpt antennekabel for å føre en/begge antennene ut på veggen i en Pringles boks? 2 meter er langt nok.

Lenke til kommentar

Nærmeste elektroverksted burde også være i stand til å lage en til deg. Husk bare at WAP54G bruker RP-TNC-kontakter. Vil du lage selv, så er Elfa et utmerket valg. RP-TNC-kontaktene heter hos de "TNC-don med omvänd polaritet". Søk på TNC så finner du det. Passende 50 ohms koakskabel finner du også der av ulike typer.

Lenke til kommentar
Da vil nok to Linksys WAP54G være greit. Det ene konfigurert som aksesspunkt hos deg, og det andre som klient hos naboen. Linksys vil være bedre enn 3Com, både i tilfelle det vil være nødvendig å oppgradere antennen(e), og at den 3Com'en du linker til ikke støtter WDS. I tilfelle naboen ønsker trådløs dekning senere, så kan hans aksesspunkt konfigureres om til repeater, eller bridge om han ønsker flere PC'er via kabel.

Et annet alternativ er en WAP54G hos deg, og et trådløst nettverkskort hos naboen.

Hvorfor er Linksys bedre en 3Com ?

Lenke til kommentar
Da vil nok to Linksys WAP54G være greit.  Det ene konfigurert som aksesspunkt hos deg, og det andre som klient hos naboen.  Linksys vil være bedre enn 3Com, både i tilfelle det vil være nødvendig å oppgradere antennen(e), og at den 3Com'en du linker til ikke støtter WDS.  I tilfelle naboen ønsker trådløs dekning senere, så kan hans aksesspunkt konfigureres om til repeater, eller bridge om han ønsker flere PC'er via kabel.

På linksys sine rutere / accesspoint har du mulighet til å bytte firmware som gir bedre ytelse på linksys'en din.

Jeg tror ikke det finnes andre firmware til 3com sine rutere/accesspoint enn sine egne firmware. (skyt meg hvis jeg tar feil) Derfor trekker det vel ganske mye ned (synes jeg da).

Lenke til kommentar
På linksys sine rutere / accesspoint har du mulighet til å bytte firmware som gir bedre ytelse på linksys'en din.

Jeg tror ikke det finnes andre firmware til 3com sine rutere/accesspoint enn sine egne firmware. (skyt meg hvis jeg tar feil) Derfor trekker det vel ganske mye ned (synes jeg da).

Da bør man heller kjøpe to WRT54GS-routere hvis man ønsker og leke med forbedret firmware, WAP54G er fryktelig skjør og har ingen beskyttelse mot feilflashing.

Lenke til kommentar

Jeg skriver da ganske tydelig, at 3Com'en som det ble linket til ikke har utbyttbare antenner eller støtte for WDS. Det finnes et annet 3Com-AP med støtte for WDS, men heller ikke dette har utbyttbare antenner, og er mye dyrere. Man må alltid vurdere behov opp mot funksjon. Jeg har ingenting mot 3Com som merke, og anbefaler 3Com's routere ofte.

Lenke til kommentar
Da bør man heller kjøpe to WRT54GS-routere hvis man ønsker og leke med forbedret firmware, WAP54G er fryktelig skjør og har ingen beskyttelse mot feilflashing.

Nextgentel benytter PPPoA, som ofte ikke støttes i transparent modus (bridge). Kan hende disse routerene har, men tar ikke sjansen. Routerene til Nextgentel (Netopia) er et mareritt å jobbe mot, venter på ADSL2+ modemet deres, men det vet jeg heller ikke noe om. Uansett, takk for tipset ang. varsomhet ved bruk av uorginal firmware. Med retningsbestemt antenne tror jeg ikke jeg behøver å tukle med dette, vi får se.

Lenke til kommentar
Nextgentel benytter PPPoA, som ofte ikke støttes i transparent modus (bridge). Kan hende disse routerene har, men tar ikke sjansen.

PPPoA støtte har de ikke men de er mye mer fleksible enn WAP54G i et slik senario.

NGT sitt valg av PPPoA er en sann plage for de av oss som ikke synes ISP sitt valg av utstyr er det som dekker vårt behov, synd de ikke valgte PPPoE når de absolutt skulle kjøre PPPo*.

Lenke til kommentar
...synd de ikke valgte PPPoE når de absolutt skulle kjøre PPPo*.

Jepp, utvalget av hardware ville vært fantastisk i forhold. Personlig tror jeg NGT ønsker å forhindre bruk av annet hardware enn deres eget i størst mulig grad - sikkert enklere å drive kundesupport. Selv om de bare kunne nektet å drive support for annet hardware... Trist er det uansett.

Lenke til kommentar

Lurte på det samme med en litt annen problemstilling.

Jeg skal bruke basen bak router som jeg allerede har.

Og lurer derfor på om det lønner seg å kjøpte AP framfor router.

Det er en liten mulighet for at jeg engang trenger en ny router, men ikke noe jeg legger så mye vekt i.

Jeg har sett på tilbud med 3Com router og 3Com USB WLAN som hadde vært kjekt å ha til en akseptabel pris.

Går det greit å bruke den som vanlig AP ved å disable router funksjonene på noen måte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...