Gå til innhold

Retning Bestemte Høytalere

Anbefalte innlegg

:) Jeg Har Hørt rykter om at det er Forsket på Ny Type høyttaler.så kalt

Retning Bestemte Høytalere. som du ikke hører lyd fra før du er rett forrand de.

Stemmer dette noe som vet hvor jeg kan lese mer om dette. har en sta samboer som tror jeg bare flipper med dette pliss hjelp meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:) Jeg Har Hørt rykter om at det er Forsket på Ny Type høyttaler.så kalt

Retning Bestemte Høytalere. som du ikke hører lyd fra før du er rett forrand de.

Stemmer dette noe som vet hvor jeg kan lese mer om dette. har en sta samboer som tror jeg bare flipper med dette pliss hjelp meg.

Du finner slike høyttalere på Gardemoen, de hadde hvertfall slike høyttalere stående rundt omkring i terminalen for noen år siden. Hvis du står under høyttaleren hører du f.eks et fossefall.

Lenke til kommentar
Du finner slike høyttalere på Gardemoen, de hadde hvertfall slike høyttalere stående rundt omkring i terminalen for noen år siden. Hvis du står under høyttaleren hører du f.eks et fossefall.

Hehe. Det stemmer. Husker jeg hørte fuglekvitter når jeg gikk under den. Ganske høyt var det også. Når jeg gikk ut av "ringen" var lyden borte.

Lenke til kommentar

Prinsippet er jo relativt enkelt. Det bygger på parabol-formen med en høyttaler i brennpunktet. Men helt retningsbestemt blir det jo ikke ettersom lyd vil bøye seg rundt kanter (mer enn lys), men med optimalisert materiale og form blir det ganske bra.

Var på den demonstrasjon av et slikt system, de sveipet "lydstrålen over tilhørerne". Det var en rar opplevelse å høre krystallklar musikk til den plutselig forsvant (så hørte man bare rommets respons). :)

Lenke til kommentar

Lydparaboler kan oppleves på Teknisk museum på Kjelsås. Mye moro, spesiellt hvis noen som ikke vet om installasjonen stiller seg like ved. :!:

Uansett, Audio Spotlight benytter et helt annet prinsipp som gjør at en kan manipulere lyden i alle tre plan og ikke bare horisontalt og vertikalt.

Mvh Ketil Morstøl,

Norsk importør av beyerdynamic.

Lenke til kommentar
Audio Spotlight benytter et helt annet prinsipp som gjør at en kan manipulere lyden i alle tre plan og ikke bare horisontalt og vertikalt.

Ja, leste litt om det. Spennende teknikk! :)

Lurer på om det var dette jeg hørte? Får bla litt i notatene mine...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...