Erik_Lothe Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Hei. har netopp kjøpt meg en Eltax AVR-800 forsterker. Også vil jeg koble den til PCen digitalt, for å få best utnytte. Jeg har en optisk ledning som ser ut som en minijack i den ene enden og en annen i andre enden. (det er en sånn som leder lys hvis du peker den mot lys) Lydkortet mitt, Creative Live! 5.1 har en digital utgang, og den optiske ledningen passer fint der, også har jeg kobla den andre enden inn i forsterkeren med den digitale, optiske inngangen. Se på side 8 i manualen (ifølge sidetallene nederst på hver side, ikke de "ekte" sidetallene) den ledningen som er lengst nede og lengst til venstre på det bildet, viser hva jeg mener. Pluggene passer helt fint, men det kommer ikke noe lyd... jeg har valgt dvd-funskjonen på forsterkeren, siden det er det det digitale er for. Også har jeg valgt riktig optisk ingang, men det kommer ikke lyd! Jeg har valgt "Digital output only" på lydkortet og AC-3 decode har jeg prøvd med og uten. Så da lurer jeg på hva jeg gjør feil? er det lydkortet som kun støtter creative-høytalere eller..? Jeg har også prøvd å se inn i den den andre pluggen på ledningen mens jeg har plugget den andre inn i pcen, mens musikk står på. men jeg ser ikke noe lys eller noe sånt. Håper det er noen her som har mer peiling enn meg på dette.. Lenke til kommentar
Erik_Lothe Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 ingen som vet?.. Her er hvertfall et bilde som kan forklare hva jeg har stilt inn på og sånt Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Du ser ikke noe lys i den optiske kabelen fordi digitalutgangen på lydkortet ditt er koaksial, ikke optisk. Mao, den sender kun ut et elektrisk digitalt signal. Skal du ha en optisk utgang må du bestille en ekstra skinne som du kobler til lydkortet, men jeg ser av manualen du linket til at receiveren din har en koaksial digitalinngang, så du er ikke avhengig av en optisk utgang. Alt du trenger å kjøpe er en minijack-til-rca kabel, som du kan få kjøpt hos stort sett alle elektronikkforhandlere. Både mono og stereo duger, men stereo er lettest å få tak i. Legger med en link til et bilde av kabelen du trenger: http://www.purebits.com/images/jackrca.JPG Forresten skal du ikke ha på AC3 dekoding i mikseren til lydkortet når du kobler digitalt til en A/V receiver, da det er receiverens jobb å gjøre dette. Endret 10. mai 2005 av Exiter Lenke til kommentar
Erik_Lothe Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) ok, takk for hjelpen edit: en ting til.. jeg har en sånn kabel, men det er bare en koaksial inngang på forsterkeren, når jeg setter inn den hvite blir det bare lyd forran og omvendt.. hva gjør jeg da..? kan bruke en 2x phono til 1x phono converter eller noe sånt? hvor får man det Endret 10. mai 2005 av Erik_Lothe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå