Targa_PC Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Som tittelen sier hvor stor fordel er det med SLI? Hvor stor er ytelsesøkningen med SLI? Hvilket singel kort er like bra som to 6600 GT? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 SLI kan vel gi 30-70% ytelsesøkning i spill med tilhørende SLI-profil, ihvertfall om man har et generelt raskt system. Det gir jo også større fleksibilitet i fremtiden, siden man kan kjøpe et kort til og begynne med, og senere oppgradere med et til. Jeg synes ikke det er særlig vits i å bruke to mid-end kort i SLI, da ville jeg heller ha kjøpt ett topp-kort, og oppgradert med et ekstra etter at prisen går ned. To 6600GT-kort vil vel være høvelig sammenlignbare med et 6800NU - kanskje endel raskere. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 SLI kan gi opptil 100% ytelsesøkning. 6600GT i SLI kan sammenlignes med et enkeltstående 6800GT. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 no slikt du var på jakt etter? http://www20.graphics.tomshardware.com/gra...ml#3d_mark_2005 Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Ser at man ikke er helt på linje når det gjelder ytelsesøkning. Men opptil 100% ?En teoretisk økning? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 SLI kan gi opptil 100% ytelsesøkning. 6600GT i SLI kan sammenlignes med et enkeltstående 6800GT. Ok, et 6800NU vil nok være tregere enn to 6600GT. Men ett 6800GT vil være ganske mye bedre enn to 6600GT - spesielt på høye oppløsninger. Har forøvrig til gode å se 100% ytelsesøkning av SLI. Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Takk Admin`c, det var "no slikt du var på jakt etter?" Ser sånn kjapt at det ikke er alle tester, at det er så stor fordel med SLI. Ser i testoppsett at TH har brukt en AMD 64 4000. Krever SLI en slik CPU? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Takk Admin`c, det var "no slikt du var på jakt etter?"Ser sånn kjapt at det ikke er alle tester, at det er så stor fordel med SLI. Ser i testoppsett at TH har brukt en AMD 64 4000. Krever SLI en slik CPU? Nei, men jeg tror det er bedre med en AMD cpu enn en Intel cpu på akkurat dette punktet. Leste noen greier på ocshoot.no om at hovedkort med Intel-cpu`er ikke hadde like stor yelsesboost som Amd hadde. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Ser i testoppsett at TH har brukt en AMD 64 4000. Krever SLI en slik CPU? Tja... I øyeblikket er det så vidt jeg vet bare nForce4 SLI-brikkesettet som støtter SLI - og dette brikkesettet er jo til AMD64-prosessorer. SLI kommer bare på socket939-hovedkort, og alle socket939-CPUer kan benyttes. Denne plattformen har vært tilgjengelig ganske lenge nå. Men SLI-støtte for Intel (nForce5) er vel ikke så veldig langt unna. Dette handler altså om plattform snaerer enn prosessorene i seg selv. Endret 8. mai 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Nå skal ikkje eg påstå at eg veit så veldig mye om dette. Men mitt inntrykk er at med mindre du har masse penger, og kjøper to veldig raske 6800 kort, minimum 6800GT, så er det bedre med ett kort enn med to. I enkelte programmer så KAN to 6600GT være raskere enn ett 6800 kort. Men to kort har to vifter som lager støy og trenger mer strøm så du belaster strømforsyningen hardere. Du får ett varmere og mer støyende system med jevnt over dårligere ytelse enn om du kjøper ett 6800Ultra, som ikkje koster veldig mye mer (imho). Å kjøpe SLI-hovedkort og ett 6800Ultra med tanke på å oppgradere med ett til seinere har eg heller ikkje noen tro på. Først må du finne ett identisk kort om ett år for å få det til å virke. Og om ett år tror eg du får kort som har bedre ytelse enn to 6800 Ultra i SLI aleine. Så med mindre du skal ha det absolutt raskeste systemet som er mulig å få tak i idag, og kjøper to stk 6800 Ultra, med 4000+ eller raskere prosessor, så ser eg ikkje noe poeng med SLI i det hele tatt. Men det er nå min mening Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Det er mange meninger angående SLI, og min oppfatning er som følger: 1. På den ene side er det liten vits i kjøpe to 6600GT-kort på en gang, siden prisen er omtrent den samme som ett 6800GT-kort, som gir deg mulighet til å oppgradere senere. 2. På den annen side er det ikke til å stikke under en stol at å kjøpe to 6800GT eller - Ultra-kort uansett er ekstremt dyrt, og at på det nåværende tidspunkt er det faktisk ganske mye billigere å kjøpe to 6600GT-kort enn ett 6800GT-kort. 3. Hva angår bråk får man nå kjøpt vifteløse 6600GT-kort (jf. Gigabyte sitt kort, som er kommentert nylig her på HW.) Tror ikke man får kjøpt vifteløse 6800GT.-kort. Mht. varmeutvikling, så er jeg ikke sikker, men jeg tror ikek det er et problem. 4. En mulighet som gjenstår er å kjøpe ett 6600GT-kort, og eventuelt oppgradere til ett til senere. Om man velger å oppgradere til et annet kort senere, så er jo ikke det så farlig, siden man bare har kjøpt ett uansett. Og vil man ha ett til, så har det sannsynligvis sunket i pris. I det hele tatt: mye ev kritikken av 6600GT-kort i SLI er langt på vei meningsløs. Jeg har faktisk sett tilfeller der det har vært ytelsesøkning på over 100 prosent, selv om man for det meste ikke skal forvente for mye. I sin alminnelighet er 6800GT-kort bedre ved ekstreme oppløninger med AA og AF aktivert. Men 6600GT-kort i SLI ytergjerne ørlite granne bedre uten AA og AF. Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Tja leser: "ytelsesøkning på over 100 prosent", tar det med ei klype salt. Men hvor stor betydning har CPU i SLI oppsett? Som i et annet 939 system eller er det viktigere med en heftig CPU ( les amd64 4000) Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 SLI er jo kommet i intel edition no da. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Tja leser: "ytelsesøkning på over 100 prosent", tar det med ei klype salt. Men hvor stor betydning har CPU i SLI oppsett? Som i et annet 939 system eller er det viktigere med en heftig CPU ( les amd64 4000) Ytelsen i spill vil selvfølgelig i de aller fleste tilfeller være CPU-begrenset når det er snakk om 6800GT/U i SLI, men dette gjelder ikke like mye for 6600GT i SLI. Til trådstarter: Denne posten skulle vel egentlig ha vært postet under skjermkort, og ikke hovedkort. Endret 8. mai 2005 av apwr Lenke til kommentar
apwr Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Har forøvrig til gode å se 100% ytelsesøkning av SLI. I 3Dmark05 har et 6800GT omtrent 100% ytelsesøkning i SLI-modus. Dette har jeg selv personlig erfart. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) En annen bakdel med SLI er vel at om du kjøper et skjermkort med 128mb nå, og oppgraderer senere med et til med 128mb, så vil du fortsatt "bare" ha 128mb effektivt grafikkminne. For å kunne kjøre nye spill på max detaljer, er vel 256mb allerede nesten et krav. Og det har vel allerede begynt å dukke opp "spillekort" med 512mb. Så to av dagens toppkort med 256mb ram, kan vel få problemer med å kjøre neste generasjons spill på max settings. Endret 8. mai 2005 av Sigurd2 Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Flyttes fra hovedkort til skjermkort da det handler mest om ytelse til skjermkort i SLI oppsett. Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Har sett en test, var intel med SLI og amd med SLI. Var ikke såveldig mye forskjell egentlig, men siden var basert på amd fans, så om den testen hadde vært basert på intelk fans hadde intel toppa. SLike tester blir egentlig litt feil for meg, de tester bare ut fra programmer osv osv.. men men.. Denne posten hadde lite å gjøre her egentlig, men så bare noen som sa noe om at intel var dårligere med sli.. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Å kjøpe SLI-hovedkort og ett 6800Ultra med tanke på å oppgradere med ett til seinere har eg heller ikkje noen tro på. Først må du finne ett identisk kort om ett år for å få det til å virke. Og om ett år tror eg du får kort som har bedre ytelse enn to 6800 Ultra i SLI aleine. Det er faktisk ikke så vanskelig å finne et identisk kort etter ett år. Det er ikke problem å få tak i den PCIe versjonen av 6800 Ultra som var rett før jul, og det er heller ikke noe problem å få tak i 6800 Ultra (AGP) kort fra i sommer. (vet at AGP ikke kan kjøre SLi, men var bare for å illustrere) I følge nVidia så gjør det ikke noe at kortene har forskjellig BIOS, da dette ikke påvirker SLi, men foreløpig må det være samme model og fabrikant Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Det er rart hvordan en post kan utvikle seg. Det jeg i utgangspunktet var på jakt etter, var om en må ha en heftig CPU for å holde i gang et ASUS A8N-SLI. Dette er det ikke mange som har mening om, lettere å snakke om skjermkort. En AMD 64 4000 koster ca 4000 kr, dyrt men må en så.. Eller kan en AMD 64 3200 til halve prisen, yte bra nok. ( 200MHz forskjell) Heller bruke prisdifferansen i betre ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå