Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt med falsk legitimasjon


Anbefalte innlegg

En vennine ble igår tatt med falsk legitimasjon, og har fått 2 års utsettelse på førerkortet, heftig bot og prikk på rullebladet.

Det som skjedde var følgende:

Jenta (vi kaller henne Tine) har fått låne veninnas legg, og blir tatt i døren av en vekter. Han sier at hun ikke ligner på bildet, og begynner å spørre om navn, fødselsdato, osv. Dette klarer Tine helt greit. Så spør vekteren om hun er villig til å skrive under på at hun er den hun er. Det gjør Tine, og underskriften ligner ikke i det hele tatt på den på bankkortet. De tar henne med til nærmeste minibank og ber henne trykke inn koden, noe hun ikke klarer. De får navnet hennes og sender henne hjem.

Det jeg lurer på er: hvis hun ikke hadde skrevet under på at hun var den hun ikke var, hadde det hatt noe å si? Jeg får høre av noen at det ikke har noe å si pga nye regler, og at man blir tatt uansett. Jeg, derimot, har fått inntrykk av at hvis man skriver under er det dokumentforfalskning, og det er det som gjør at straffen blir så hard.

 

Håper noen med advokat/politipappa, eller erfaring kan oppklare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i den troen at å utgi seg for noen man ikke er, kan sammenlignes med dokumentforfalskning. Det er iallfall ulovlig.

 

Men jeg har aldri hørt om så dramatiske tiltak for å bli tatt med falsk legitimasjon på et utested (hvis det var det det var, jeg bare antok det).

Lenke til kommentar

Å prøve seg med falsk leg er dokumentforfalskning. Jeg mener det er opp til utestedet å avgjøre om de vil anmelde forholdet.

 

Bot og prikk på rullebladet er greitt nok, for dokumentforfalskning er en alvorlig forbrytelse. Det virker nok kanskje harmløst med å prøve å komme seg inn på et utested.

 

Hvem har hun fått beskjed om følgene du fortalte om? Etter det jeg har oppfattet, så må en anmeldelse gjennom en behandling av politimyndighetene, og tviler de er så raske....

 

Men med tanke på spm ditt, så vet jeg ikke :dontgetit:

Lenke til kommentar

Dokumentfalsk reguleres av Straffelovens Kap. 18

Hovedbestemmelsen finnes i str.lovens §182

§ 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument.

 

Dokumentfalskneriet her består i at hun har brukt et dokument for å gi seg ut for en annen, i hensikt av å skaffe seg en rettighet. Dette kommer uavhengig av om har skrevt under på noe som helst. Dette kan selvsagt være straffeskjerpende, men ikke utslagsgivende ved utgangspunktet.

 

Et annet viktig poeng her er vekterens (Dørvaktens?) handlemåte og hjemmel for handlemåte. De straffeprosessuelle regler for bruk av tvangsmidler (ransaking, pågripelse og beslag) er nokså strenge. Jeg har vanskeligheter med å se at vedkommende skal ha noen hjemmel for å få henne til å skrive under, spørsmålet er om det lå noen form for tvang eller ufrivillighet i faktum.

 

For jentas egen del er det beste hun kunne ha gjort, å sagt det var hennes legitimasjon, tatt kortet og gått. Spørsmålet da ville jo ha vært hvor sikker på vedkommende vekter hadde vært på at legitimasjonen var falsk.

Hadde han vært sikker på dette, kunne ha nok både ha tatt kortet i forvaring, og holdt tilbake jenta til Politiet kom.

 

Det er også nokså unormalt at jenta ble avkrevd riktig navn og sendt hjem. Det normale ville nok vært at politiet hadde tatt henne med og fått fastslått hennes identitet.

Foreligger straffereaksjon på bakgrunn av en anmeldelse fra utestedet eller var politiet inne i bildet på aktuell kveld?

Du har faktisk ikke plikt til å legitimere deg til noen andre enn Politiet (jfr Politilovens §8) og det er staffbart å oppgi falske personalia til Politiet.

Lenke til kommentar
Tine dreit på draget, enkelt og greit.

:!: :yes: ..hørte jeg eid?

Nei. :)

 

 

Dumt gjort av henne, men det virker jo litt betenkelig at en dørvakt skal ha tvunget henne til å skrive under ting, og attpåtil ta henne med til en minibank for å ta ut penger. Er det lov? :shrug:

Lenke til kommentar
Dumt gjort av henne, men det virker jo litt betenkelig at en dørvakt skal ha tvunget henne til å skrive under ting, og attpåtil ta henne med til en minibank for å ta ut penger. Er det lov? :shrug:

Dørvaktene bare spør om du er villig til å skrive under på at du er den du utgir deg for å være. Hvis du ikke gjør det, får du ikke komme inn, hvis du gjør det (og du ikke er den du sier), kan de ta deg for dokumentfalsk.

 

Minibank-greien har jeg aldri hørt de benytte seg av, men det er jo bare for å sjekke at man er den man utgir seg for å være.

 

Uansett så kan man pakke sakene sine og gå til enhver tid, hvis man angrer.

Lenke til kommentar
syntes det er bra at "Tine" får den straffen! Helvetes fjortiser ødelegger utelivet og gjør slik at utesteder kan miste sjenkebevilingen...

 

kanskje folk under aldersgrenser kan lære av dette..

Hva med konserter da?

Mange under 18 som vil på konserter(uten å drikke), men ikke kan pga 18årsgrense.... fult forstålig at folk bruker falsk leg spør du meg. :shrug:

Lenke til kommentar

TLZ, så vidt jeg vet er det en lov som sier at man ikke kan nekte mindreårige adgang til konserter (og annet, som ikke har alkoholservering som hovedatraksjon, nesten). Man må bare ha med seg verge, som er over et visst antall år, og som også skal holde seg edru hele kvelden. Man vil også bli merket på en eller annen måte, slik at man ikke kan kjøpe alkohol.

Lenke til kommentar
Du kommer ikke inn på rockefeller med verge, dette er noe jeg er sikker på fordi jeg ringte dit 2 ganger for å høre. Men alt de sa at enten så må du være 18 eller ha falsk legitimasjon.  :(

Jepp, jeg sendte epost og spurte på dette og de svarer med

 

Beklager, men man MÅ være 18 år for å komme inn på konserter med 18 års

aldersgrense her på Rockefeller..

Mvh Katrine

Lenke til kommentar
Det Tine burde ha gjort her, var å forlate stedet da de ville ha henne til å skrive under. Mulig de kan beholde kortet, men de kan ikke tvinge henne til å skrive under, eller tvinge henne til en minibank.

Eller så kunne Tina sagt hun het Bjarte, og videre sprunget i skogen..

 

Slik ville jeg takla situasjonen :p

 

Forresten så synes jeg vaktene hadde en litt rar måte å sjekke opp om vedkommende virkelig er den hun er.

Lenke til kommentar
Hun dreit på draget. Hun skulle ha sprunget som faen når de begynte med underskrifter å shit. Men liksom, 2 års utsettelse på lappen? Hva har lappen med falsk legg å gjøre?

Du oppgir deg for å ikke være den du er... (det har også med førerkort og det greiene å gjøre)

Endret av espinos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...