Hidden Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 (endret) Vårrengjøring. Endret 5. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
runeb Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Hvor lange kabler trenger du? Hvis du MÅ har 10m tror jeg du har et problem. De fleste nye hovedkort kan settes opp slik at PCen kan slås på med tastaturet (f.eks. med space). Dermed slipper du den kabelen. Er CD-RW brenneren IDE eller SCSI? Tviler på at det går an med særlig lange IDE-kabler. De lengste hos Clas-Ohlson er på 80cm. SCSI vet jeg lite om. Jeg har selv to PCer liggende i kjøkkenskapet. For å unngå overoppheting har jeg installert en vifte fra en defekt strømforsyning i skapet. Det er en effektiv og billig løsning. Det blir ikke 100% stille, men enormt mye bedre. Lenke til kommentar
j_j Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Det du trenger er et mini nettverk, ikke lange kabler: server + hub + client maskin jj Quote: Den 2002-07-12 03:01, Hidden skrev:Har tatt en titt på Komplett.no, og fant:Monitor: KA Skjermkabel 10m 15M/F. Skjermet høykvalitetskabel. Pris: kr. 416,-Tastatur: KA Mus/tastaturkabel 10M M/F, PS2. Pris: kr. 338,-Mus: KA Mus/tastaturkabel 10M M/F, PS2. Pris: kr. 338,-Der snubler det allerede godt over tusenlappen bare i kabel, og i tillegg til dette behøver jeg:Lang kabel for CD-RW (finnes noe slikt? 5m eller så), vil det gå utover ytelsen, er det en risiko?Kabler til lydkortet. De ganske enkelt må være av god kvalitet, og jeg angrer nå på at jeg ikke punget ut litt mer for et lydkort med balanserte utganger, men det får komme senere.Kabel til en power/reset knapp slik at late jeg ikke behøver å gå til det andre rommet for å slå på maskinen..CD-RW brennern kan jeg bygge inn i en liten kasse som sitter på desktopen, vet at andre har gjort det.Jeg prøvde å gå til rommet ved siden av dette, og det eneste jeg hørte var CPU viften, som jeg skal bytte ut i en Silent Viking uansett. Etter det vil det være 100% lydløst. Høres fett ut eller hva? Det er jo tross alt den enkleste måten å gjøre det.. Putt noe støydempende i PC´en, putt PC´en i et annet rom, dra kabler i en strømpe gjennom veggen og vips så har man en lydløs PC som ikke kveles i et skap.Trenger litt tips, dog. Er kabel prisen hos Komplett ålreit? Synes det høres dyrt ut. Og jeg trenger ikke mer enn 5m uansett.Andre som har gjort det på denne måten? PC´en skal brukes til musikk, derfor er det så viktig å få støyen ned til et minimum. Og fordi den ##¤%#¤% CRT skjermen støyer på pickupene på den ene gitaren, kunne jeg tenke meg en bra LCD skjerm etterhvert. Tar mindre plass og stråler mye mindre.. Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 12. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2002 (endret) Vårrengjøring. Endret 5. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Jeg skal prøve å svare på noen av dine spørsmål: Monitor: Prøv med en billig 15 pins han/hun kabel. kjøp denne hos en forhandler som har 30 dagers returrett. Mulig Clas Ohlson har. Tastatur/Mus: Kjøp et trådløst system fra Logitech. Hvis ikke, så prøv med overganger fra PS/2 eller USB til 5 pins DIN kontakter. Disse kablene tror jeg du får opp til 10 meter. Har ingen erfaring med disse innen data. Fungerte på slutten av 70 tallet rimelig greit på vinylfresere (les platespillere) og kas(te)sett maskiner. Kabler til lydkortet: Jeg regner med at du har minijack (3,5mm?) plugger i kortet ditt. Hva med å lage overganger til XLR/Cannon, for så å kjøre skjermet kabel til stasjet ditt? I utgangspunktet tror jeg ikke bruk av eksisterende kabler og plugger byr noe stor problem. Finner du kabler med fete kvadrater (diameter pr. innvendig kabel), så kjøp de. Regelen er: Jo tykkere ledningene/kablene er, jo mindre tap av signalkvalitet. Kabel til en power/reset knapp: Her kan du faktisk bruke kabel av billigste sort. Vanlig 2par signal kabel holder i lange baner. Clas Ohlson igjen, eller elektrikeren i nabostrøket. Eneste misjon power/reset knappene har er å "kortslutte" (ikke bli redd nå!), eller rettere sagt legge til en forbindelse. Dette ser du når du titter på HK`et ditt. + eller - betyr ingenting i denne sammenhengen. CD-RW brenner: Her nytter det ikke med 10 meter. jeg er temmelig sikker på at du skal lete lenge etter en produsent som går god for 10 meter IDE kabel med et minimum av tap. Vurder Firewire eller optisk. Har ingen erfaring med disse lengdene. Du skrev: Og fordi den ##¤%#¤% CRT skjermen støyer på pickupene på den ene gitaren, kunne jeg tenke meg en bra LCD skjerm etter hvert. Tar mindre plass og stråler mye mindre.. Du virker rimelig oppegående og økonomisk bevisst. Hadde jeg vært deg, og ikke eventuelt ikke fiksert på hvordan ting ser ut, så hadde jeg faktisk investert i et par blymatter fra Torshov Bilrekvisita eller andre, og lagt de rundt de ##¤%#¤% CRT skjermene. Gjør et poeng ut av de ligger over kabinettet på skjermen din. Hvis noen spør, så si at det er så mye lyd og radioaktivitet som kommer ut av de(n) skjermen at det påvirker mine kreative tanker. LOL Ellers kan jeg anbefale deg å kikke innom http://www.elfa.no eller http://www.afu.no Få høre hvordan det går. Jeg svarte så godt jeg kunne. Lykke til! edit: skrivefeil igjen SUKK! [ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-07-12 04:00 ] Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 12. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2002 (endret) Vårrengjøring. Endret 5. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 He,he LOL det søren ikke lett å sove når man prøver å "putte" Win2K inn på en maskin fra -96 HIKK!!, neida ikke fullt så galt da. Jeg glemte en ting m.h.t. blymattene. Bly har jo i lange tider vært en av de beste skjermingsmaterialene man har hatt, og fortsatt har innen radioaktiv stråling. Har du lyst til å forske litt på egenhånd, kan du jo kjøpe et billig LCD termometer fra Clas Ohlson. Termomostanderen (føleren) legger du innenfor kabinettet, slik at du får en viss føling med temperaturen. Skulle tempen overstige 60>, så kan du eventuelt skjære ut biter av blymatta der ventilasjonen på kabinettet er. Jeg har ikke prøvd det, men jeg er 99% sikker på at det ikke vil ha noen innvirkning på strålingen. Noen vil sikkert hevde at det stråler også fra selve glasset du ser i, men det tror jeg er så minimalt at det ikke skal by på noe problem. Jeg ble litt nysgjerrig på dette opplegget. Ble nesten litt fristet til å hive bråket ut selv. Etter et døgn med vifter og telefoner som kimer, så har jeg en sinnssyk summing i hodet når jeg omsider diver køya. Keyboardabstinensene (fint ord) kommer et kort tid. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Quote: Den 2002-07-12 04:23, Hidden skrev:Visste ikke at eksterne Firewire brennere var så billige.. Komplett har en Asus for rundt 1300,-. Pokker at jeg kjøpte Lite-on intern :-/ Velvel, da vet jeg ihvertfall om den eksterne :smile: Sjekk også ut Komplett sine Firewire HD kabinetter fra Datafab. Fett å slenge en HD inn i et slikt kabinett, for så plugge enheten til en hvilken som helst maskin med Firewire kontakter. Her får du til og med USB 2.0 og Firewire. Sjekk her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=6&s=pl edit: trykkleif er etter meg! LoL _________________ [ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-07-12 04:51 ] Lenke til kommentar
baldytheman Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Denne tråden var en interessant en - og det begynner jo beklageligvis å bli langt mellom dem her. Bare for å nevne det ... USB er jo et bra alternativ til CDRW tingen. USB fungerer jo bra i lengder på inntil 5 meter, og hvis du ikke er avhengig av raskeste utgave brenner, så får du jo helt OK brennere av forrige USB-standard veldig billig nå. Hva med trådløst tastatur + mus, vil ikke det fungere for deg her? Du kan jo bare tre mottaker/sender gjennom veggen og på den måten få den inn i rommet du skal bruke tastatur + mus ... Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Hvorfor må du ha alt utstyret i samme rom som pc'en da? Kan du ikke sitte med hele pc'en i et rom, og gitarer og slikt i et annet? Det er det jeg har gjort , og det funker helt topp... Og du slipper alle hobby-ledningene. Men det virket som om du skulle ha et slags studio for innspilling, men hvorfor skal du ha cd-rw-spilleren i samme rom? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Jeg husker en løsning ifra "gode gamle" dager som vi brukte til å forlenge tastatur/mus/monitor med. Den besto av to bokser hvorav den ene hadde utgang for tastatur/mus/monitor og 1 LPT og en Com port - og den andre boksen hadde tilsvarende kabler som stakk ut til å plugge i datamaskinen. Imellom disse gikk det så en slags "FX kabel" som vi kunne få kjøpt i den lengeden vi ønsket, eller vi kunne lage og tilpasse dem selv. Disse boksene hadde en forsterker som gjorde at man visstnok kunne operere over hundre meter fra selve datamaskinen. Solgte en del av dem til bla. industrien. Husker ikke hva de heter eller hvor vi kjøpte dem, men det går kanskje an å lage noe tilsvarende? Arghh! ... nytt prosjekt :razz: Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Quote: Den 2002-07-12 08:28, Dan Hansen skrev:Jeg husker en løsning ifra "gode gamle" dager som vi brukte til å forlenge tastatur/mus/monitor med.Den besto av to bokser hvorav den ene hadde utgang for tastatur/mus/monitor og 1 LPT og en Com port - og den andre boksen hadde tilsvarende kabler som stakk ut til å plugge i datamaskinen...... atte det kansje het KVM switch :smile: (samme prinsippet) Men disse er jo dølle i forhold til server-klient løsningen. Problemet med s-k løsningen er jo at du ikke får nytte av specene på serveren.... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Quote: Bly har jo i lange tider vært en av de beste skjermingsmaterialene man har hatt, og fortsatt har innen radioaktiv stråling. Det er nok så, men siden en CRT sender ut null radioaktiv stråling så vil det ikke hjelpe deg noe. Det er nok ikke stort du kan gjøre for å dempe den elektromagnetiske strålingen annet enn å flytte den lenger vekk, men du kan jo sjekke at du har skikkelige kabler på gitaren som ikke plukker opp støy så altfor lett. Det gikk en lang tråd her for noen dager siden om stråling, tror det meste ble sagt der så det er liten vits i å ta den diskusjonen opp igjen. Quote: Regelen er: Jo tykkere ledningene/kablene er, jo mindre tap av signalkvalitet. Dette gjelder definitivt ikke for linjesignaler. Det har med impedanstilpasning å gjøre, og tykkelsen på en kabel gjør lite for å kompensere for lengden. Hvis man skal sende slike signaler over en lang kabel så må man få ned impedansen på utgangen. Et lydkort har høy impedans, en utgangsforsterker har lav impedans. Derfor kan du ha lange uskjermede høyttalerkabler mens du bare kan ha korte, skjermede linjekabler. Lenke til kommentar
Nalleballe Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Vi hadde lenge et problem med støy på et av rommene på kontoret. Endte opp med å kjøpe 15m-skjermkabel, tastatur- og muskabel til alle 10 maskinene, og plasserte maskinene på lageret. Alle kabler ble kjøpt på Komplett, og resultatet er et fullstendig stille rom, med mye mindre varme. Det går helt fint å kjøre 1600*1200 på alle sammen, og billedkvaliteten er alldeles utmerket. Det neste prosjektet blir nok en USB-hub til hver maskin, slik at vi slipper doble PS2-kabler. Det får bli om en stund. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Quote: PIIIpower skrev (2002-07-12 09:16):atte det kansje het KVM switch :smile: (samme prinsippet)Men disse er jo dølle i forhold til server-klient løsningen. Problemet med s-k løsningen er jo at du ikke får nytte av specene på serveren.... Ehh... det var jo liksom at det ikke skulle være støy, da... En klient lager jo ikke så mye mindre støy enn en server... Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Si at du trenger 5 meter kabel for å få maskinen i annet rom. det du trenger er: Til skjerm: en godt skjermet vanlig kabel. Her er en på 5 meter og i tillegg kommer jo en meter på den som allerede er i skjermen. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...34&GrpID=9&s=pl 254 kroner. så trenger du til mus og tastatur. Har du usb mus og tastatur kjøper du bare forlengere til de.http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=11196&t=165&l=2&AvdID=1&CatID=34&GrpID=13&s=pl her er en type på 3 meter til 69 pr stk. da har du mus og tastatur etter som de gjenre har litt lange ledninger fra før. Samme gjør du om du har logitech trådløs usb. Forlenger bare usb ledningen og legger senderen på arbeidsrommet. Lydkortet: trenger bare en minijack til phono og den får du i 1-3-5-10 meter i varierende kvalitet. Til cd brenner vil jeg annbefale usb2 brenner. Denne vil virke på vanlig usb også så har du god brenner når du får usb2 porter og kabel (trenger en usb2 kabel til usb2 eller går det med vanlig?). Da har du vel så du klarer deg? gå for usb så skal det virke. Et usb kort i pcn koster ikke mye, men mitt hovedort har 4 usb2 og 4 vanlige så jeg klarer meg. Lenke til kommentar
jonathan Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 du kan jo vurdere en usb hub isteden for en aktiv usb kabel... det blir jo på en måte det samme gjør et ikke? bortsett fra at du får ekstra porter på usb huben, som du kan bruke til andre ting senere.. du kan jo også sette brenneren i et eksternt usb kabinett. Og kanksje tastatur med usb kontakt er like billig som en forlengelses kabel. Hvis du kjøper lcd skjerm, kan du jo også prøve å få en med usb hub så blir det vel ganske enkelt:) Lenke til kommentar
jonathan Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 hmmz, så ikke at stonescream hadde skervet ca. det samme Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Quote: Ehh... det var jo liksom at det ikke skulle være støy, da... En klient lager jo ikke så mye mindre støy enn en server... Det jeg sier er at du ikke kan spille GTA3 i 1600*1200 på en lydløs klient fordi du trenger et rått Grafikk kort.. med vifte.. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Quote: Det jeg sier er at du ikke kan spille GTA3 i 1600*1200 på en lydløs klient fordi du trenger et rått Grafikk kort.. med vifte.. Men du kan spille GTA3 i 1600*1200 på en pc med et rått grafikkort. Da blir den jo lydløs for de som er i det andre rommet.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå