Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Har nettop bestillt ny CPU-vifte (Thermaltake Venus 12) fra komplett.no og ny kjølepasta/goop (Arctik silver 5). Jeg har en Athlon 64 CPU socket 754. Tidlliggere har jeg kjørt med boksed-vifta som fulgte med CPUen. Er det noe problem og ta av denne vifta og ta vekk kjølepastaen som "forhåpentligvis" ligger der og så legge på den ny gode kjølepastaen å sette vifta oppå? Sitter kjølepastaen så godt fast at jeg ikke greier å få skrapt den vekk på et vis. Er det mye kjølepasta som skal mellom CPU og vifte? Jeg har aldri gjort dette før fordi jeg kjøpte PCen ferdig bygget, så jeg er litt i tvil om fremgangs måten. Setter stor pris på bilder som viser hva jeg har i vente når jeg tar av den gamle CPU-vifta og om hvordan selve monteringen av CPU-vifte foregår. EDIT: Takk for hjelp! Endret 12. mai 2005 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
andreg Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Kjenner ikke til den cpu'en eller kjøleren som du har, men for noen tips ang. fjerning og påføring av pasta kan Goopguiden hos Overklokking.no være til hjelp. Arctic Silver har også en egen guide som kan være til hjelp her. Ser der at flere anbefaler lakktynner eller isopropanol til fjerning av gammel kjølepasta, men ettersom jeg ikke har noe slikt innen umiddelbar rekkevidde kjøpte jeg Arctic Silver Arcticlean, og er veldig fornøyd med denne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Kjenner ikke til den cpu'en eller kjøleren som du har, men for noen tips ang. fjerning og påføring av pasta kan Goopguiden hos Overklokking.no være til hjelp.Arctic Silver har også en egen guide som kan være til hjelp her. Ser der at flere anbefaler lakktynner eller isopropanol til fjerning av gammel kjølepasta, men ettersom jeg ikke har noe slikt innen umiddelbar rekkevidde kjøpte jeg Arctic Silver Arcticlean, og er veldig fornøyd med denne. Så det går ikke an og bare skrape den gamle kjølepastaen av? Den sitter med andre ord så godt fast at det må brukes professionelle middler for å få det av? Kan det ikke skade CPUen hvis vi tar lakktynner andre middler oppå den??? Endret 8. mai 2005 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Så det går ikke an og bare skrape den gamle kjølepastaen av? Den sitter med andre ord så godt fast at det må brukes professionelle middler for å få det av?Kan det ikke skade CPUen hvis vi tar lakktynner andre middler oppå den??? Det skader ikkje å bruke løsemiddler på cpu, så lenge du ikkje bruker ekstreme mengde over lengre tid. Bruk gjerne ein q-tip som du dypper i stoffet du har og gni overflaten rein. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Så det går ikke an og bare skrape den gamle kjølepastaen av? Den sitter med andre ord så godt fast at det må brukes professionelle middler for å få det av?Kan det ikke skade CPUen hvis vi tar lakktynner andre middler oppå den??? Det skader ikkje å bruke løsemiddler på cpu, så lenge du ikkje bruker ekstreme mengde over lengre tid. Bruk gjerne ein q-tip som du dypper i stoffet du har og gni overflaten rein. Ok Nå har det seg sånn at jeg ikke har lakktynner eller slike sterke saker i huset men går det an bruke neglelakkfjerner å få den gammle kjølepastaen vekk? Eller har den slike stoffer som setter seg fast på CPUen og bare gjør vondt verre? (Dette sto det om på overkokking.no's goop guide som du finner på tidliggere innlegg på denne tråden). Går det eventuelt an å bruke malingstynner som jeg fant i et biltemablad? Endret 8. mai 2005 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Kva som er i neglelakkfjerner veit eg ikkje, men det som ofte er problem er når ein bruker oljebasert rensemiddel. Då vil ein få ei tynn oljefilm som ein ikkje vert kvitt. Prøv litt neglelakkfjernar på ein flate, dersom den fordamper fort vekk og ikkje etterlater seg noko restar er det ingen problem å bruka det. Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Isopropanol/kondensfjerner skal være fint å fjerne goop med. Lenke til kommentar
andreg Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Så det går ikke an og bare skrape den gamle kjølepastaen av? Den sitter med andre ord så godt fast at det må brukes professionelle middler for å få det av? Grunnen til å bruke flytende stoffer er ikke at pastaen sitter hardt fast (iallefall har ikke dette vært noe problem for meg hittill), men at den sitter i små ujevnheter på cpu og kjøler. Et flytende stoff brukes til å løse opp pastaen i disse slik at man kan få bort restene med f.eks. q-tips. Endret 9. mai 2005 av andreg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Så det går ikke an og bare skrape den gamle kjølepastaen av? Den sitter med andre ord så godt fast at det må brukes professionelle middler for å få det av? Grunnen til å bruke flytende stoffer er ikke at pastaen sitter hardt fast (iallefall har ikke dette vært noe problem for meg hittill), men at den sitter i små ujevnheter på cpu og kjøler. Et flytende stoff brukes til å løse opp pastaen i disse slik at man kan få bort restene med f.eks. q-tips. Du skriver at den goopen sitter fast i små ugjevnheter på CPU-kjøler. Sitter det ikke noe goop fast på selve CPUen som skal bli kjølt ned av CPU-kjøler. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Når du tar av kjøleren vil det jo være goop på kontaktflaten på både cpu og kjøler. Den gamle goopen må bort for optimal kjøling. Da kan du bruke f.eks q-tips og isopropanol. Når begge deler er helt rent er det bare å ha på ny goop.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Når du tar av kjøleren vil det jo være goop på kontaktflaten på både cpu og kjøler. Den gamle goopen må bort for optimal kjøling. Da kan du bruke f.eks q-tips og isopropanol. Når begge deler er helt rent er det bare å ha på ny goop.. Når du har tatt og renset CPUen helt ren for gammel goop, må den ligge å tørke eller kan jeg bare ta en helt allminnelig klut å tørke vekk løsemiddelet? EDIT: Rettet bare opp en skrivefeil Endret 9. mai 2005 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Isopropanol/kondensfjerner skal være fint å fjerne goop med. Kondensfjerner er det eneste jeg har i nærheten. Er du sikkert på at dette egner seg til mitt bruk, jeg mener den legger ikke en tynn oljehinne oppå CPUen min eller? Hvor fant du ut at kondensfjerner virker til å ta vekk goop med? Jeg er "litt" skeptisk fordi jeg har aldri gjort dette før og vil ikke skade "min kjære Athlon 64 CPU " Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Jeg har nettop fått den nye vifta og kjølepastaen. Greide å ta vekk den gammle kjølepastaen med kondensfjerner, legge på den nye og sette vifta på toppen. Det var ikke like vanskelig som jeg trodde. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Peter Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Kondesfjerner inneholder 60-100% 2-propanol, også kjent som isopropanol. Jeg brukte det på mitt grafikkort i går, funker som en drøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå