Gå til innhold

Nvidia Firewall - godt nok som eneste firewall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ihvertfall mange nok som rapporterer om hyppige bsod ved bruk av denne. Dermed er det kanskje lurt å gå for en annen løsning enn så lenge, f.eks. XPsp2 sin innebygde - som gir en grei beskyttelse.

EDIT:

Du kan ta ein sjekk på sikkerheita her. Er vel ein god sjekk på den sikkerheita du kan få frå ein brannmur.
Husk at hvis du sitter bak en router er det brannmuren i routeren du vil teste. Denne testen er brukbar til å teste softwarebrannmurer kun med oppringt forbindelse, eller en eller annen slags usb sak med wan miniport eller lignende. Eller om man skrur av brannmur i router da. Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Spørs hva man skal beskytte seg mot da. Er man redd for å bli hacket sitter man uansett ikke med en enkel softwarebasert brannmur, men de fleste privatbruker kan vel neppe anse seg som spesielt interessante mål.

Men som en grunnleggende beskyttelse mot ormer osv. er den faktisk helt grei.

Lenke til kommentar
Sp2 firewall'en er ikke å anbefale. Nå har jo de fleste "hacke" program klart og komme forbi den. Sygate skal være sikrere sånn sett, den er også gratis.

Kilde?

Og du er vel klar over at FW til SP2 ikke er laget for å hindre utgående trafikk, kun inngående. Dersom du var dette du tenkte på.

Lenke til kommentar
Sp2 firewall'en er ikke å anbefale. Nå har jo de fleste "hacke" program klart og komme forbi den. Sygate skal være sikrere sånn sett, den er også gratis.

Kilde?

Og du er vel klar over at FW til SP2 ikke er laget for å hindre utgående trafikk, kun inngående. Dersom du var dette du tenkte på.

Kan ikke linke direkte, men har kommet over endel program som kan gjøre dette enkelt med sp2 brannmuren.

Lenke til kommentar
Og du er vel klar over at FW til SP2 ikke er laget for å hindre utgående trafikk, kun inngående.

Er du sikker på dette? Du kan jo lage regler for hvilke applikasjoner som skal ha internett-tilgang og hvilke som ikke skal ha det, men det var kanskje ikke det du tenkte på?

Lenke til kommentar

Tok et søk etter svakheter om SP2 firewallen og fann ikke noe store varselartikkler.

Hovedgrunnen til at jeg bruker den innebygde fw er at den ikke er så masete på programmer som skal benytte internett som zonealarm og symantec'en er. Har kontroll på pc'en min, slik at jeg vet at jeg ikke har spyware, og de som ikke har kontroll trykker som regel ja på spørsmålene som fw stiller uansett.

PS. SP2 fw legger inn unntak for enkelt programmer, men det er ikke alle som trenger unntak. Sannsynligvis de som krever toveis kommunikasjon, så kall det en light versjon av zonealarm sin kontroll over uttrafikken.

Lenke til kommentar

Har også opplevd en del kræsj og ustabiliteter med Nvidias firewall og network manager. Ble så ille at jeg nå bruker det andre nettverksuttaket på hovedkortet mitt som kom med 1xNvidia NIC og 1xRealTek NIC.

NW Firewall og network manager var også svært kjipe å få avinstallert. Nabefaler alle å finne en NForce-driver hvor dette er fjernet (på f.eks. www.guru3d.com).

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om at fw til sp2 kan hackes ... tror det er tull og tøys. MS hadde jo fikset det om det er tilfellet.

Men det kan godt tenkes at man har klart å komme inn ved å hacke mot programmer som er på nett ... men det er jo aldri fw sin feil uansett. det er jo programmet sin feil.

Lenke til kommentar

Jeg måtte installere software for nvidia firewall og så deaktivere firewall for å komme på internett!? Det hørtes helt merkelig ut for meg, men fungerte. På software cd'en til hovedkortet fulgte det med Norton Internett Security 2005. Denne ble rett og slett litt for plagsom, mange program hang seg og, maskinen brukte lang tid på å logge seg av. Så jeg tok det vekk. Har gratis Norman sikkerhetspakken fra UPC så jeg tror jeg prøver å installere den i stedet.

Vil det være unødvendig å ha Nvidia Firewall i tillegg til denne?

Lenke til kommentar

Fordelen med maskinbasert (nvidia sin, eller en ruter) er at da brukes det ikke cpu på å sjekke trafikk. NIS er jo et genialt eksempel på et dusteprogram som bruker for mye cpu, uten at det er no vits.

Bakdelen er at du ikke får så god oversikt over trafikken inn og ut av fw. Sånn sett så blir det vanskeligere å oppdage at du har blitt hacket.

Men på en annen side ... jeg har aldri klart å tolke noen fw logger over trafikk og si at her foregår det no muffens, og jeg kan langt mer om emnet enn gjennomsnittet.

Ergo så er en maskinbasert fw like god som software. Skru på nvidia sin du, eller fw i sp2(den bruker lite ressurser). Funker det så er det bra. Funker det ikke så bytt.

Ser ikke poenget med en avansert fw når du ikke forstår den. Og det er det få som gjør.

Lenke til kommentar

Takk for det.

Da prøver jeg med nvidia og sp2 fw en stund, og ser hvordan det går.

Lytter når erfarne ulver uler.

Tror du ikke at jeg likevel trenger et antivirusprogram for å scanne etter virus fra tid til annen? Jeg bruker adaware og spybot sd utenom. De finner mye rart hos meg, mest cookies:) De finner vel kun spyware ikke, virus.

Lenke til kommentar
Fordelen med maskinbasert (nvidia sin, eller en ruter) er at da brukes det ikke cpu på å sjekke trafikk. NIS er jo et genialt eksempel på et dusteprogram som bruker for mye cpu, uten at det er no vits.

Nvidia sin er ikke spesielt hardware basert men. Den er nok software for det meste. Kommer som tillegg til driveren til nvidias innebugde NIC på Nforce-hovedkortene. Men det er noe ræl!

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å aktivisere nvidia fw uten å gjøre noe særlig med instillingene. Da blokkerte den alt. Så i første omgang vil jeg kun bruke sp2 fw, men er ikke helt trygg på den. Synes at norman fw var ganske fin, så på sikt så blir vel den reinstallert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...