torstein_a Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Hei, har en gammel pc som jeg ønsker å bruke som "server" pc til den nye pcen min. På denne serverpcen ønsker jeg å lagre filmer, musikk etc slik at hovedpcen blir raskere, slik at den slipper en del prossesser altså. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan gjøre dette på en lett og billig måte. Funker det med 2 vanelige nettverkskort f.eks? Trenger hjelp!! De som vet noe kunne satt opp et oppsett eller noe. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) bare å sette de i nettverk via router/switch/crosskabel alt etter hva du har.. del hardisken på serveren og gi alle mappetillatelser.. du trenger strengt tatt ikke no spesielt oppsett.. windows 2000 er bra til slikt formål om den ikke kjører xp.. win2k er abandomware nå er det ikke? isåfall gratis og helt greit om pcn er for gammel for xp.. EDIT: orddeling mappe tillatelser -> mappetillatelser Endret 8. mai 2005 av lathorv Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 win2k er abandomware nå er det ikke? isåfall gratis og helt greit om pcn er for gammel for xp.. Det må nok fortsatt betales lisens på win 2000 Ellers er det som lathorv skriver, greit å sette den gamle maskinen som server. Det du trenger er et nettverkskort i hver maskin og en krysset TP-kabel. Dersom du også skal dele en ADSL forbindelse, lar det seg også dele på denne måten via intenett connection sharing. Dette er tungvint, og du burde i såfall investere i enten en switch, eller en router dersom det ikke er inkludert i ADSL abonnementet. Med dette oppsettet, kobler du evt. hver maskin og ADSL router/modem, i den router/switchen du kjøper, og gjør som lathorv forklarte. Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Win2000 er aldeles ikke abandonware. Tror faktisk det er ganske likt med winxp i utbredelse. Et annet alternativ er linux. Har selv satt opp clarkconnect server og det er veldig enkelt. Du trenger ikke linux-erfaring men generell dataforståelse er en fordel. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 ...win2k er abandomware nå er det ikke? Rart om det er det, siden Servic Pack 5 kommer til sommeren Lenke til kommentar
msulland Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Win2k må du betale for. Det heter abandonware når det ikke selges lenger... ikke mulig å få tak i.... men fremdeles er ikke det fritt å laste ned. Datamaskinen din vil heller ikke gå forterer ved å legge filmer osv på en annen maskin, med mindre mange deler samme filmer. Den vil faktisk ta lengre tid å bruke musikken og filmene da du vil få nettverkets overhead osv. Endret 8. mai 2005 av msulland Lenke til kommentar
slettmegplss Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Datamaskinen din vil heller ikke gå forterer ved å legge filmer osv på en annen maskin, med mindre mange deler samme filmer. Den vil faktisk ta lengre tid å bruke musikken og filmene da du vil få nettverkets overhead osv. Og det er vel ikkje så resurskrevjande å kjøre filmar og musikk på si eiga maskin? Lenke til kommentar
Knast Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 ok.. hvilke windows OS er frigitt fra lisens nå? Lenke til kommentar
msulland Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) skal du se filmen må du jo uansett kjøre den på din maskin. Noe annet tror jeg ikke han tenkte på, selv om det er mulig. tror ikke ms har frigitt noe. er ikke sånn at ting blir frigjort helt uten videre bare for det har gått en stund. Endret 8. mai 2005 av msulland Lenke til kommentar
gspr Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 ok.. hvilke windows OS er frigitt fra lisens nå? Det finnes vel knapt brukendes operativsystemer i dag som er frigitt fra lisens. GNU/Linux, derimot, er utgitt under en fri lisens - anbefaler at du tar en titt. Lenke til kommentar
Inges Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Lurer litt på det samme. Driver og laster ned fra nettet (mens det enda er lovlig), men dette gjør PC'n min treig. Har en annen, eldre PC (som kjører XP) uten skjerm, tastatur og mus som jeg tenkte å kjøpe et nettverkskort til, sette på boden og la stå og laste ned fra nettet kontinuerlig. Spørsmålet er om jeg kan kontrolere denne fra min nye PC? Lenke til kommentar
slettmegplss Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Ja det kan du. Eit program eg vil anbefale er RealVNC. Dette programmet kan du bruke til å fjernstyre ein datamaskin. Eg brukar dette for å styre mi eiga maskin frå skulen Lenke til kommentar
torstein_a Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 Ja det kan du. Eit program eg vil anbefale er RealVNC. Dette programmet kan du bruke til å fjernstyre ein datamaskin. Eg brukar dette for å styre mi eiga maskin frå skulen Kult! Lenke til kommentar
thamule Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 koffor ikkje berre bruk eksternt skrivebord innebygd i windows xp? funker som berre fa*n det. Lenke til kommentar
Truman Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 På denne serverpcen ønsker jeg å lagre filmer, musikk etc slik at hovedpcen blir raskere, slik at den slipper en del prossesser altså. Hei! Jeg kan se to årsaker til å ville ha en slik "server" hjemme: Du har flere datamaskiner som skal ha tilgang til de samme filene. Da er det uøkonomisk å lagre samme filene lokalt på alle maskinene. Du har mye lagringsplass på den gamle pcen som du ønsker å benytte for å frigjøre plass for "arbeidsfiler" på den nye pcen. Ellers er det ikke mye grunn til å bruke pcen som filserver. Din datamaskin kommer IKKE til å bli noe raskere av det. Den kommer bare til å oppfattes som tregere når du bruker filene over nettverk (nettverk tregere enn lokal harddisk). Man bruker ikke prosessor for å ha filmer eller liknende lagret på en pc. Så lenge man har plass til paging-filer på den lokale harddisken kan den være fyllt opp til randen uten at du merker ytelsestap. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 På denne serverpcen ønsker jeg å lagre filmer, musikk etc slik at hovedpcen blir raskere, slik at den slipper en del prossesser altså. Hei! Jeg kan se to årsaker til å ville ha en slik "server" hjemme: Du har flere datamaskiner som skal ha tilgang til de samme filene. Da er det uøkonomisk å lagre samme filene lokalt på alle maskinene. Du har mye lagringsplass på den gamle pcen som du ønsker å benytte for å frigjøre plass for "arbeidsfiler" på den nye pcen. Ellers er det ikke mye grunn til å bruke pcen som filserver. Din datamaskin kommer IKKE til å bli noe raskere av det. Den kommer bare til å oppfattes som tregere når du bruker filene over nettverk (nettverk tregere enn lokal harddisk). Man bruker ikke prosessor for å ha filmer eller liknende lagret på en pc. Så lenge man har plass til paging-filer på den lokale harddisken kan den være fyllt opp til randen uten at du merker ytelsestap. Ett tredje punkt er støy, ogte er det gunstig å få en 5-10 disker ut av rommet du oppholder deg i. AtW Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 ikke glem det viktigste poenget, gjøre dette for læringens skyld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå