Gå til innhold

Erfaringer med Canon PowerShot A95?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt større enn de minste kompaktkameraene, men til gjengjeld får du mange manuelle muligheter, vridbar skjerm, god optikk, god bildekvalitet, godt grep og overlegen batterilevetid. Du kan også bruke engangs AA batterier til "nødstilfelle", men det anbefales å kjøpe ett sett med fire oppladbare ni-mh AA batterier.

Jeg kan trygt anbefale kameraet!

Lenke til kommentar

Jeg har et 2 år gammelt A75, som er en av forgjengerene. Forskjellene er:

* A95 har høyere oppløsning på en like liten bildebrikke, noe som gir litt mer fargestøy, men altså bedre oppløsning enn A70'en.

* A95 har litt nyere design på chassiet. Dog, like plastikkfølelse som før.

* Mulig det har litt større eller vippbar LCD, men det er jeg usikker på.

* A95 har nyere firmware som gir støtte for pictbridge. (Jeg har ikke giddet å oppdatere firmware for å få den funksjonen)

Ellers er de ganske like: Samme objektiv, samme bildeprosessor, osv.

Jeg er svært fornøyd med makrofunksjonen og at det er mye manuelle innstillinger på kameraet. Det har vært skikkelig gøy for en amatør fotoentusiast med stramt budsjett som meg. Vanlige bilder er helt ok/bra for prisklassen. Kameraet er litt tykt og tungt pga 4 AA batterier, men gir et veldig bra grep for voksne hender. Den lille bildebrikken gir meget bra dybdeskarphet i makrofoto. (ved 5cm avstand er bildet skarpt hele veien mellom ca 5 og 6cm)

AA batterier er en fordel siden det er bilig å kjøpe et ekstra sett så man slipper å gå tom når man er på tur. Batteritiden er etter min erfaring eksepsjonell i forhold til HP kameraene 735 og 935 og speilrefleksen Canon D60.

CF minnekort er billige i forhold til alle andre kort og tilgjengelige i meget store størrelser. CF er litt store kort men og kan derfor hende de ikke er støttet av integrerte minnekortlesere i bærbare PC'er og DVD-spillere.

Så kameraet har en del fordeler og ulemper, og jeg ville nok valgt et A95 om jeg var i din situasjon i fjor. I år har Canon kommet med noen nye modeller som skal ta over for serien A60-A95. De nye kameraene heter A510 og A520. Jeg ville valgt sistnevnte om jeg var deg. Det har 4 Mp (A95 har 5Mp) og 4x zoom (A95 har 3x) og er ca 10% billigere. Kamerahuset er mindre, det bruker 2 AA batterier, CF er byttet ut med SD-minne (som også er billig, men ikke like tilgjengelig i størrelser over 1GB)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...