Gå til innhold

kriterier for å kjøre dual channel?

Archeron

Anbefalte innlegg

hva er kriteriene for ram-brikkene om jeg vil kjøre dual channel? har bare en 512mb pc2700-brikke per idag, på et a7n8x deluxe hk. kan man kjøre dual channel på to brikker med ulik kapasitet og frekvens/båndbredde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke to brikker i dual-channel på et nForce2-hovedkort, må de ha samme størrelse.

Begge brikkene må også være enten double-sided eller single-sided (det går ikke an å blande double- og single-sided brikkeR). Jeg vil tippe at du 512 MB-brikke er double-sided, hvis du vil være helt sikker kan du ta en titt på den og skjekke om det er svarte firkanter (brikker/chips) på én (single-sided) eller begge (double-sided) sider.

Hastighet og timings er derimot ikke fullt så kritisk, men dog ikke like sikkert heller. Jeg vil gå så langt som å si at en PC3200-brikke med CL2,5 (f.eks TwinMos PC3200 CL2,5) vil funke greit sammen med den brikken du har. Det er ivertfall meget sjeldent at det ikke gjør det.

Det som ofte lager krøll er forskjellige innstillinger i SPD, noe som fører til at BIOS blir forvirret. Jeg anbefaler deg derfor å overstyre de innstillingene som står i BIOS ved å sette verdiene til andre verdier enn "By SPD"/"automatisk" ol.

DDR333 og 2,5-3-3-12-timings skal være greie innstillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...