Gå til innhold

Er du med på motbakkeløp?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er det noen her på forumet som "trener oppoverbakke"/er med på motbakkeløp?

Tenker da på løp som for eksempel Stoltzekleiven opp i bergen, eller Skåla rett opp i Stryn.

Det fins jo også diverse lokale løp der man løper opp på fjell eller langs rørgater.

Jeg syns dette er en morsom aktivitet, mest fordi jeg verken klarer eller orker å løpe flatt bortover vei eller bane så lenge. Oppoverbakkeløp gir fysisk utfordring samtidig som det kan gi naturopplevelse og motivasjon til å trene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk aldri hverken gått eller løpt opp Stolzekleiven (:blush:), men jeg tenkte at jeg skulle ta meg et par turer i løpet av året, for å sjekke hvordan det er å trene på den måten.

Liker å sykle til vanlig. Har ikke løpt siden slutten av sommerferien bortsett fra 3000 m på skolen for en uke siden.

Lenke til kommentar

Har løpt opp Stoltzekleiven noen ganger ja, det er ganske tungt. Sjelden jeg gjør det, fordi for det første så bor jeg veldig langt fra Stoltzen, gidder ikke å ta bussen til by'n bare for å løpe opp liksom, og for det andre så gidder jeg ikke :p . Er sikkert andre grunner til det også, men de kommer jeg ikke på nå. Har aldri vært med på "Stoltzekleiven opp", men har sett på :)

Lenke til kommentar

Løper Stoltzen av og til. Bor ikke så lang unna den heller. Så da er det oppvarmingsjogg til starten (10-20min) så er det opp.

Husker ikke helt hva tiden jeg løper på er, men jeg mener at det er rundt 15 min en plass.

God trening, men har ikke vært med å konkurransen.. de folka løper jo på 8 minutter. det er SYKT!!!

Lenke til kommentar

Stoltzen er harde greier, ja :)

Eller, egentlig er det vel hva man gjør det til. En bestemmer jo intensiteten selv.

Det pleier å være hovedmålet i året for meg, så jeg har noe å trene mot. Tror jeg hadde vært ganske umotivert uten. Ikke at jeg har så gode resultater i konkurransen, men jeg har noen kamerater som jeg har en innbyrdes konkurranse med der. Det bør prøves, er ganske moro uansett hvilken tid man får :)

Kanskje Stoltzen burde bli obligatorisk for bergensere? :p

endrebjorsvik89: Gjør det :thumbup:

Når man først kommer opp til sandvikspilen er det jo forresten fint å sykle på veien bak der, du når mange steder da (men må ha noen til å sykle sykkelen opp for deg) ;)

Kenny000: 8 minutter er ekstremt, ja... 8.13, er ikke det rekorden? Den er jo gammel også, så den har holdt lenge.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det lett å jogge opp stolzen? Kjenner et par som skal ta turen opp der, og faren til den ene sa at man ikke kunne være i nærheten av løping/jogging, og at spasering er den eneste måten.

Jeg løper ca. 2900 m på cooper-test på bane (bruker rett over 12 min på 3000m) og svømmer 10 timer i uken. Har jeg mulighet til å greie å jogge opp hele veien.

(synes det er trasig å på treningstur)

Lenke til kommentar

Spasering syns jeg var å ta veldig hardt i. Du kan ta det fortere enn det.

Det spørs mest på hvilken muskelsammensetning du har, og vekten din, tror jeg.

Hvis du aldri trener oppoverbakke, vil jeg tro du har mer "banemuskler".

Sånn er det i alle fall med meg. Jeg slår mange av vennene mine i oppoverbakkene, men på bane blir jeg knust. Så der løper jeg ikke :p

Men du høres ut som du er i god form. Hvis du jogger veldig rolig, tror jeg du vil kunne jogge lenge. Vet om folk som jogger helt opp.

Men mitt tips er at du jogger der det er flatt nok til det (dvs. der det ikke er steintrinn, men litt slakere sti), og går i "trappene". For da får du variasjon i hvilke muskler du bruker, og vil på den måten holde ut litt lenger :)

Jeg pleier å gjøre det. Det er godt å få litt avveksling i belastningen. Men etter en stund oppover begynner jeg å lengte etter toppen, da er alt like vondt :wee:

Du må belage deg på at du ikke kan jogge som på en vanlig joggetur.

Råd: Varm opp først, jogg noen minutter fram og tilbake i veien ved start. Når du begynner, jogg til andre 180-sving i alle fall, så kan det hende du må begynne å roe deg litt :)

Men du kjenner selv når du må roe ned for ikke å bli helt kake, vil jeg tro.

Se ellers et vedlegg til BT en av de siste dagene (magasinet, tror jeg?), der det var en artikkel om Stoltzen og O-løperen Jon Tvedt (rekordholderen).

Få høre hvordan det var etterpå, da :)

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig godt vant med anaerob trening på svømmingen (syretrening), men de går som oftest på armene. :hmm:

Har også en god del spenst fra fraspark og brystbein.

Kommer til å jogge fra Sandviken sykehus (p-plassen) som oppvarming.

Takker for svar. :)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg løp i dag, og er godt fornøyd med 14 min og 30 sek, mtp at det faktisk er første gangen. :D

Hadde rimelig tung pust et stykke, men på slutten gjorde det mest vondt i beina.

Bommet også litt på lengden av løypen. Trodde inni hodet mitt at jeg bare hadde løpt halvveis like før jeg fikk øye på tretrappene, gjett om jeg ble glad da.

Stort verre trening enn dette tror jeg faktisk er vanskelig å få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...