Gå til innhold

Kjøpe macro linse til canon Brukt/nytt?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har fått tilbud på å kjøpe en makrolinse EF 100mm f/2.8 Macro USM til 3800,- Er dette et bra tilbud eller? Finner den ny til 4700.

Nær grensen er på 31 cm. vil ikke det være litt langt unna hvis man skal ta bilde av veldig små gjenstander/insekter o.l.?

Er dette et godt objektiv for meg som ønsker å ta bilde av blomster/insekter (gjerne små detaljer)?

Lurte også på forstørringen på makrolinser, har hørt at 1:1 er det største man får på objektiv uten "belg" i tillegg. Stemmer dette?

Håper noen med god greie på objektiver tar seg tid til å svare.. Er litt nybegynner når det gjelder speilrefleks! men greit å lære seg litt, selv om det er lett å gå seg vill i alle begreper og verdier! :yes:

-Irene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100 f/2,8 macro USM er et knallobjektiv. Har det ikke selv, men kjenner flere som eier det.

Gir sylskarpe bilder.

Fant disse eksemplene kjapt:

http://www.photosight.org/photo.php?photoi...section&refid=5

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=173911

Dersom objektivet er i perfekt stand optisk og mekanisk og er det ingenting å si på 3800,-

For øvrig er det et meget bra portrettobjektiv.

Skal du ha et mer spesialisert makroobjektiv er dette ett alternativ:

MP-E65mm f/2.8 1-5X MacroPhoto men koster ca 8500,- nytt.

Direktelink fungerte ikke, men klikk deg inn her å sjekk ut bilder som canon har tatt med 1:1,3:1og5:1, vannvittig bra.

Fant et til her:

http://www.photosight.org/photo.php?photoid=16659&ref=author

edit: feil vei

Endret av Roncon
Lenke til kommentar

Personlig eier jeg ett 105mm Sigma Macro objektiv, og dette stiller i akkurat samme klasse som nevnte Canon og jeg er storfornøyd med mitt.

Hvis du skal ta skikkelig closeup bilder av insekter så anbefaler jeg å kjøpe mellomringer i tillegg. Jeg betalte 500kr for 3 stk brukte makroringer, følg med på bruktmarkedet til foto.no feks.

På vedlagte bilde så er det ett eksempel på hvor nært man kan komme ved bruk av 105mm og mellomringer. Husker ikke helt i antall cm, men som du ser så er det ganske nært.

post-114-1115582821_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Nær grensen er på 31 cm. vil ikke det være litt langt unna hvis man skal ta bilde av veldig små gjenstander/insekter o.l.?

Det er ikke 31 cm målt fra fronten på objektivet, men 31 cm fra et eller annet sted inne i kameraet (jeg husker ikke nøyaktig hvor). Dermed vil 31cm nærgrense bety at du må ha en avstand på ca 7-8cm (tror jeg det var) fra frontelementet til insektet. Dette er forholdsvis nært, og det kan gjøre at insekter blir skremt, derfor er det en mulighet å ha større brennvidde (f.eks. 150mm eller 180mm).

Som du kanskje forstår, er det ikke alltid nødvendig å ha kort nærgrense for å ta bilder av små ting. Du kan istedet bruke stor brennvidde, så slipper du å gå så nært. 100mm er også en forholdsvis stor brennvidde, derfor er nærgrensen her på 31cm.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Det er ikke 31 cm målt fra fronten på objektivet, men 31 cm fra et eller annet sted inne i kameraet (jeg husker ikke nøyaktig hvor).

Nærgrensen til ett objektiv måles fra fokusplanet på kameraet. Dette er avmerket på kamerahuset og merket ser ut som en Ø. Se vedlagte bilde fra ett Canon 10D kamerahus.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Minste avstand fra frontelementet på Canon 10mm f/2,8 USM Macro er ca 15cm.

Hvis du fotograferer ting som kan bli skremt, er det bedre jo større avstand du har til det. Men makroobjektiver som gir deg større arbeidsavstand enn dette, blir fort kostbare (sjekk canons og sigmas 180mm macro).

Erik

Lenke til kommentar
Minste avstand fra frontelementet på Canon 10mm f/2,8 USM Macro er ca 15cm.

Hvis du fotograferer ting som kan bli skremt, er det bedre jo større avstand du har til det. Men makroobjektiver som gir deg større arbeidsavstand enn dette, blir fort kostbare (sjekk canons og sigmas 180mm macro).

Erik

Nå koster Sigma sin 150mm macro og Canon sin 100mm macro omtrent det samme da. (ref. www.fotovideo.no)

Så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...