Gå til innhold

Hvis vannpumpa går til hel!?!?%£"#

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer litt på hva folk har for "failsafe" hvis vannpumpa slutter å gå. Komponentene i pc`en skal vel slå seg av automatisk når det begynner å bli for varmt, men jeg stoler ikke helt på det.

Er det noen som har opplevd at pumpa stoppet, hva gjorde dere da? Har dere noen gode tips for å sikre seg mot full systemsmelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vore med på at eg har glømmt å slå på pumpa,og då skrudde bare pcen seg av etter ca.6sek pga CPU`en blei FOR varm!Dette er noko du kan stille inne i biosen,og visst du ikkje stoler på dette.Kan, du jo bare teste det ved å sette ned "shutdown" tempen så lavt som mulig å kjøre systemet så hardt at det kommer opp i dei temperaturane. For så å sjekke om den slår seg av...

Lenke til kommentar

Jeg opplevde ikke direkte at pumpa stoppa, men eh..glemte å koble i strømmen til pumpa en gang :blush:

Rett etter at maskina hadde starta opp skjønte jeg ikke hvorfor CPU-temperaturen lå på over 60'C. Etter et par minutt fant jeg ut hva som var feil, og tempen gikk rett ned til 30'C igjen...

Det som er litt merkelig er at den faktiskt holdt seg på rundt 65'C i flere minutter uten å stige. Hadde jeg ventet litt lenger hadde det kanskje blitt verre, men ble overrasket over hvor bra PCen greide å takle situasjonen :p

Lenke til kommentar

En "BIOS-gardering" kan aldri skade.

De fleste har jo en auto shut-down om CPU blir for varm, og du kan også i de fleste tilfelle velge ved hvilken temperatur.

Om temperaturen holdt seg på 65grader i flere minutter, så tyder dette bare på en lav CPU-aktivitet.

Prøv å kjøre en CPU-test av ett eller annet slag med pumpa avslått, så vil du fort se at tempen ryker til himmels!

Lenke til kommentar

Glemte å skru på pumpa i dag :pinlig: så jeg fikk jo testa det jeg lurte på tidlig nok, selvom d ikke var med vilje akkurat. Mye av det samme som andre forteller her skjedde. Pc`en brukte noen minutter på å komme opp i farlig temperatur. Har "asus probe" innstallert (fulgte med hovedkortet). Denne begynte å kremte når cpu traff 70 grader. Slo av strømmen med en gang. Litt skuffende at dette programmet ikke skrudde av dritten, men men. Bios hadde vel gjort det før eller siden. Ingen som vet om et godt og sikkert program som holder oversikten og skrur av hele maskina når ting begynner å nærme seg Sahara på en fin sommerdag?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Brosjan dreiv å skrudde på pcen en gang husker jeg, tok ut prosessoren osv..

Etter den tid skrudde den seg av etter noen sekunder hver gang han skrudde den på.

Fyren hadde en gang en 286 dx4 100mhz :thumbup: ,- for de som husker den ræser'n,

den var en smule "humørsyk" starta når den sjøl ville, så han dreiv no å prøvde det gode gamle trikset i flere uker uten at noe mer skjedde enn at den skrudde seg av igjen.

Leverte den etter lang tid inn på komplett til service for å finne feilen, så hadde tosken snudd vifta opp ned :D !!

Så BIOS-shutdown funka no der ihvertfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...