kverna Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Hei! Satt å skissa litt her om dagen og kom på ett design jeg lurte på om kunne brukes. Er også mulig å lage annen type ribbe i bunnen men bare for å illustrere at det skal være ribbe der. Hva burde jeg bytte på ? Systemet er 1inn2ut nippler, også en form for dyse som fordeler vannet over ribben. Plexi eller kobbertopp. Noen synspunkter ? /Kverna Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Feilkonstruert, Kverna! I alle fall om man skal ta tegninga "bokstavelig". 1: Ribbene må i alle fall lages så høye at de rekker opp til plexien / flush med overkant av "boksen", ellers vil jo vannet bare strømme forbi over ribbene. 2: Når ribbene blir såpass høye (som de nødvendigvis blir), så blir også vannstrømmen i bunnen av disse ganske beskjeden. Dermed får du en blokk som bare vil bli "så där". 3: Gevinsten med kobbertopp kan du praktisk talt se bort fra. Dessuten er det mye lettere å få blokka tett med plexi og pakning, enn å lodde på en kobbertopp. Men det vet du jo...... Lenke til kommentar
kverna Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Feilkonstruert, Kverna! I alle fall om man skal ta tegninga "bokstavelig". 1: Ribbene må i alle fall lages så høye at de rekker opp til plexien / flush med overkant av "boksen", ellers vil jo vannet bare strømme forbi over ribbene. 2: Når ribbene blir såpass høye (som de nødvendigvis blir), så blir også vannstrømmen i bunnen av disse ganske beskjeden. Dermed får du en blokk som bare vil bli "så där". 3: Gevinsten med kobbertopp kan du praktisk talt se bort fra. Dessuten er det mye lettere å få blokka tett med plexi og pakning, enn å lodde på en kobbertopp. Men det vet du jo...... Hehe er bare prinsippet jeg er ute etter. Mye lettere å lage en tegning enn å forklare tenkte jeg. Vet ikke engang hvor store nipplene er osv så ta tegningen med en klype salt! Dimensjonene på blokka ser du på bildet, bare for å vise størrelsen på finner o.l. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Ok, var fint du tok det slik da! Tenkte etterpå at jeg kanskje hadde gått litt hardt ut.... Men utifra de målene du oppgir, (H: 1,6cm) så er jeg redd for at finnene uansett blir for høye, i alle fall med tanke på å bruke en vanlig pumpe. Som jeg vel allerede har vært inne på, så vil du få en ganske dårlig flow i bunnen av ribbene, der den jo trenges mest! Jeg har prøvd meg med litt forskjellige høyder på ribbene i TDX-klona, og med 10mm ribbehøyde ble resultatet merkbart dårligere. Det jeg har kommet frem til ved slike løsninger, er i alle fall at ribba fungerer best med en høyde på mellom 4 og 6mm. Det er på bakgrunn av dette jeg uttaler meg, men generelt sett vil dette gjelde de aller fleste blokker med en slik løsning. Om du tar for deg en AC-blokk, en Alphacool-blokk, eller for den saks skyld WhiteWater-blokka, så vil du se at alle som en har en ribbehøyde innenfor de målene jeg beskriver. Jeg tror ikke at det er tilfeldig, uten at jeg skal gi meg i kast med å forklare hvorfor de termiske egenskapene ser ut til å fungere best med disse målene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå