Gå til innhold

Design på vannkjølingsblokk - trenger tips

Anbefalte innlegg

Hei! Satt å skissa litt her om dagen og kom på ett design jeg lurte på om kunne brukes.

Er også mulig å lage annen type ribbe i bunnen men bare for å illustrere at det skal være ribbe der. Hva burde jeg bytte på ?

Systemet er 1inn2ut nippler, også en form for dyse som fordeler vannet over ribben.

8b9d1201.jpg

8d8b576e.jpg

Plexi eller kobbertopp.

Noen synspunkter ?

/Kverna

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilkonstruert, Kverna! :p

I alle fall om man skal ta tegninga "bokstavelig".

1: Ribbene må i alle fall lages så høye at de rekker opp til plexien / flush med overkant av "boksen", ellers vil jo vannet bare strømme forbi over ribbene.

2: Når ribbene blir såpass høye (som de nødvendigvis blir), så blir også vannstrømmen i bunnen av disse ganske beskjeden. Dermed får du en blokk som bare vil bli "så där".

3: Gevinsten med kobbertopp kan du praktisk talt se bort fra. Dessuten er det mye lettere å få blokka tett med plexi og pakning, enn å lodde på en kobbertopp.

Men det vet du jo......

Lenke til kommentar
Feilkonstruert, Kverna! :p

I alle fall om man skal ta tegninga "bokstavelig".

1: Ribbene må i alle fall lages så høye at de rekker opp til plexien / flush med overkant av "boksen", ellers vil jo vannet bare strømme forbi over ribbene.

2: Når ribbene blir såpass høye (som de nødvendigvis blir), så blir også vannstrømmen i bunnen av disse ganske beskjeden. Dermed får du en blokk som bare vil bli "så där".

3: Gevinsten med kobbertopp kan du praktisk talt se bort fra. Dessuten er det mye lettere å få blokka tett med plexi og pakning, enn å lodde på en kobbertopp.

Men det vet du jo......

Hehe er bare prinsippet jeg er ute etter. Mye lettere å lage en tegning enn å forklare tenkte jeg. Vet ikke engang hvor store nipplene er osv så ta tegningen med en klype salt! :)

Dimensjonene på blokka ser du på bildet, bare for å vise størrelsen på finner o.l.

post-224-1115562101_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ok, var fint du tok det slik da! :yes:

Tenkte etterpå at jeg kanskje hadde gått litt hardt ut.... :whistle:

Men utifra de målene du oppgir, (H: 1,6cm) så er jeg redd for at finnene uansett blir for høye, i alle fall med tanke på å bruke en vanlig pumpe.

Som jeg vel allerede har vært inne på, så vil du få en ganske dårlig flow i bunnen av ribbene, der den jo trenges mest!

Jeg har prøvd meg med litt forskjellige høyder på ribbene i TDX-klona, og med 10mm ribbehøyde ble resultatet merkbart dårligere.

Det jeg har kommet frem til ved slike løsninger, er i alle fall at ribba fungerer best med en høyde på mellom 4 og 6mm.

Det er på bakgrunn av dette jeg uttaler meg, men generelt sett vil dette gjelde de aller fleste blokker med en slik løsning.

Om du tar for deg en AC-blokk, en Alphacool-blokk, eller for den saks skyld WhiteWater-blokka, så vil du se at alle som en har en ribbehøyde innenfor de målene jeg beskriver.

Jeg tror ikke at det er tilfeldig, uten at jeg skal gi meg i kast med å forklare hvorfor de termiske egenskapene ser ut til å fungere best med disse målene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...