Gå til innhold

Alger i vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alger reduserer kjøleevnen fordi vannet får litt mer motstand i rørene og dermed får pumpa en litt tyngre jobb, og vanngjennomstrømninga reduseres litt. Hvor mye kjøleevnen reduseres avhenger selvsagt av hvor mye alger det er snakk om.

Edit: Jeg så ikke at denne var feilpostet før nå. Flyttes fra "Hardware -> Annet om hardware" til "Overklokking -> Vannkjøling".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt batterivann + AC fluid.

Må jeg demontere hele vannkjølinga når jeg skal rense det? :dontgetit:

Vis jeg må det, så dropper jeg det. Er så jæ**** stress å demontere. :mad:

eller kan jeg bare ta ut vannet og fylle på med eddik, og la pumpen så på utblåsning?

Åssen tar jeg ut vannet egentlig? :cool:

Lenke til kommentar

Hei.

Har samme problemet selv, og fikk følgende svar fra Skrue: "Prøv med en skvett eddik i vannet. Kjør det rundt en stund, og skyll godt / skift vann etterpå."

Du trenger mao ikke fylle 100% eddik nedi der :)

Fikk bort noe av algene hos meg, men mesteparten henger fremdeles med (mulig fordi jeg brukte epleeddik???). har vel ca 1/3 kjøleveske i systemet mitt nå for å hindre at algene blomstrer opp igjen, og håper samtidig at dette vil føre til at de løser seg opp. Temperaturen blir nok noen grader høyere enn optimalt, men det får heller gå.

Laget det også til slik at jeg enkelt kan tappe ut vann nederst ved pumpa, slik at jeg kan foreta bytte av vann og få fjernet algerestene relativt enkelt.

For å rense systemet etter at jeg hadde eddik i lot jeg det stå og suge vann fra springen og videre ut i dusjen. ;)

Lenke til kommentar

Når jeg skal skylle godt.

Kan jeg bare koble ut slangene som går til tanken og la det renne ut vasken.

Vis jeg fyller på vann 2ganger og lar det renne ut igjen. Og så tar jeg i slangene og så fyller på. Er det godt nok?

Lenke til kommentar
Når jeg skal skylle godt.

Kan jeg bare koble ut slangene som går til tanken og la det renne ut vasken.

Vis jeg fyller på vann 2ganger og lar det renne ut igjen. Og så tar jeg i slangene og så fyller på. Er det godt nok?

Jo flere ganger du skyller igjennom, jo bedre.

Om du har mulighet for å kjøre rent vann igjennom systemet på "vanlig" måte, dvs med pumpa i drift, så gir dette best resultat.

Det blir riktignok litt styr med påfylling og avtapping, men det er vel verdt det.

Og husk til slutt: Bruk destillert- / batteri-vann, sammen med 10-15% frostvæske, etter at utskyllingen er ferdig.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

For of få ren radiatoren brukte jeg Trykkluft ^^ funka bra.

Før rensen så CPU temp på 30 +-3c

Etter rensen er jeg nede på 25 +-2c

Min kjøling var GRODD for og si det sånn, så når jeg rensan i dag så var jeg veldig næye på at alt skulle bort, og som sagt det hjalp.

Før:

http://www.kirkedam.mine.nu/kwk/Data/Vannk...g/PICT1166.jpeg

Se at slangene er vite. (CPU blokka var Svart og Vit, full av drit)

Etterpå:

http://www.kirkedam.mine.nu/kwk/Data/Vannk...ng/PICT1179.JPG

Shiny and najs :D

Blanding Frostvæske+destilert vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...