Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en P4 2.8GHz HT Socket 478.

Bruker en Boxed vifte til P4 3.0GHz HT Prescott.

Jeg har klokket CPUen til 3.2 uten voltmodding, og den var stabil og fin..

Tempraturen er nermest uforandret selv under load. Hvor langt kan jeg klokke prosessoren min uten at den blir ustabil eller får kortere levetid etter hvert..? Og hvor mye bør Core Voltage stå på ved hvilken diverse hastigheter...?

Endret av Stian_t
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe. ok.. Hadde vert hisseg varm med boxed tenker jeg meg.. Men hva bør jeg sette volten til ved 3.2 GHz? og 3.4? Trur ikke jeg prøver meg over 3.4 hvertfall..

Prøv med vanlig volt først, blir det ustabilt, så setter du volt litt opp. Med boxedkjøler ville jeg ikke gått over 1,6v.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å klokke til 3.3 GHz nå uten voltmodd. Det funka ikke så veldig bra.. Skjermen ble blå med tekst rett etter loading av windows..

Måtte ta ut batteriet på hket får å starte pcn igjen.. Klokka først til 3.4, da begynte den ikke å loade windows en gang. Bør jeg prøve en gang til MED voltmodd tru? (prøve 3.3GHz)

Lenke til kommentar

Hvilken divider kjører du minnet ditt på ? Hvis du kjører det på 1:1 så kan det være det som stopper deg.

Du bør teste med prime i lengrer perioder for å være sikker på at overklokkingen din er stabil. Får du ikke lasta windows er du langt over hva som er stabilt.

Hold øye med temperaturen når du primer.

OBS!! dette er du sikkert klar over, men husk og sett AGP/PCI frekvensen til fixed 66/33 før du klokker.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å klokke til 3.3 GHz nå uten voltmodd. Det funka ikke så veldig bra.. Skjermen ble blå med tekst rett etter loading av windows..

Måtte ta ut batteriet på hket får å starte pcn igjen.. Klokka først til 3.4, da begynte den ikke å loade windows en gang. Bør jeg prøve en gang til MED voltmodd tru? (prøve 3.3GHz)

jeg har også 2.8 NW, og min OC stopper på 3,35 uansett hva jeg gjør, så greier den ikke å komme opp på 3,4! :(

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar

jeg har også 2.8 NW, og min OC stopper på 3,35 uansett hva jeg gjør, så greier den ikke å komme opp på 3,4! :(

Prøvd å øke volten og sette på RAM dividere ?

Lenke til kommentar
Hvilken divider kjører du minnet ditt på ? Hvis du kjører det på 1:1 så kan det være det som stopper deg.

Du bør teste med prime i lengrer perioder for å være sikker på at overklokkingen din er stabil. Får du ikke lasta windows er du langt over hva som er stabilt.

OBS!! dette er du sikkert klar over, men husk og sett AGP/PCI frekvensen til fixed 66/33 før du klokker.

Jeg kjører minnet på "By SPD" Altså 1:1... Hva bør den stå på?

AGP/PCI har jeg låst til 66/33 ja..

Lenke til kommentar

Jeg kjører minnet på "By SPD" Altså 1:1... Hva bør den stå på?

AGP/PCI har jeg låst til 66/33 ja..

Hva slags minne har du? Hvis du har billig-greier som TwinMOS/Corsair Value så bør du sette på 5:4 divider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mulig jeg har vært heldig med mine P4-prosessorer (og Celeron D)..

Alle lar seg klokke minmum 20-25% *uten* å røre VCore..

Pt. kjører jeg det "beste" Intel-systemet med FSB257x14=3598Mhz (dette er en Prescott 2.8). Da har jeg VCore=1.4000..fra default 1.3875 (som MSI i875p Neos Bios sier er default).

Primet i 24 timer uten feil... Da er max. temp 58-62 grader..

Dette HK "flukter" en del på VCore.. som resulterer i noe ujevn temperatur...

Som typisk er for alle CPU'er jeg har tuklet med.. så er det ikke mye mer å hente uten å øke VCore vesentlig... Det krever da avansert kjøling.. og jeg forholder meg til luftkjøling enn så lenge... :)

Prescott er sammen med Winchester den CPU'en som temp'n raser uforholsmessig mye opp på når man øker VCore..

Dette var min erfaring...

PS.

Benytter OSZ dual gold rev.3 DDR466@[email protected] i dette systemet.

Lenke til kommentar

Rammen jeg har er: Kingstone K pc3200 2x512.

De er på 400MHz, men det står "Highest CAS Latency 3.0 (5.0ns @ 200)" både i BIOS, Everest ol... Men akkurat det er normalt etter hva jeg har fått med meg..

Edit: Menmen.. Jeg kan jo nøye meg med 3.2.. Skal kjøre prime en times tid på den klokken for å skjekke at det går bra.. Har litt angst for å tukle med volten se.. men det blir sikkert til at jeg voltmodder litt skjenner jeg meg selv rett :roll:

Endret av Stian_t
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mulig du ikke veit hva voltmodding er.. Det er noe helt annet enn å justere VCore i Bios..

Og du har antakelg billig/grei KVR64"Value-ram" fra Kingston.. som neppe klarer mye over 210-215FSB.

Det du da må gjøre er å sette DRAM-speed til "manual" 166(333) når du klokker FSB..som andre her har forsøkt å fortelle deg...

Når du ikke er helt "noob" lenger.. vil du sikkert sette "timings" manuelt for å hente ut det siste av ytelser fra systemet.. :)

Vanligvis klarer svært mange ram-brikker en god del bedre enn SPD (det som er "programmert" som "safe" timings på Ram-chippen.. som BIOS kommuniserer med ved Auto-settings).

Lenke til kommentar

Yeh..Yeh.. Voltmodding/ Stille opp volten.. Lar det gåt for det samma jeg.. Men ja.. bør vel la være å la det gå for "det samma". Men det som er problemet er at jeg faktisk ikke får satt DRAM-speed til manual (eller.. fixed da..). hvertfall ikke under BIOS...

Alternativene er:

By SPD (1:1), 1:1, 5:4, 3:2

Men whatever, som jeg sa over gir jeg F*** og lar den kjøre på 3.2 hvis den holder seg en times tid under prime..

Takk for alle svar folka..!

Lenke til kommentar

Det er MYE forskjell på å klokke MW og Prescott!

Prøvd å øke volten og sette på RAM dividere ?

Jeg har Corsair Twinx 3200 cl2, jeg har prøvd å endre vcore, dividere rammen, jeg har kraftigere kjøling, men INGENTING hjelper!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det du da må gjøre er å sette DRAM-speed til "manual" 166(333) når du klokker FSB..som andre her har forsøkt å fortelle deg...

Men det som er problemet er at jeg faktisk ikke får satt DRAM-speed til manual (eller.. fixed da..). hvertfall ikke under BIOS...

Alternativene er:

By SPD (1:1), 1:1, 5:4, 3:2

Da er det 5:4 som betyr 166(333).. Litt fovirrende at ulike Bios har ulike måter å vise/angi dette.

200/5=40 40x4=160..dvs.320

200/3=66.7 66.7=133 dvs.266

Når du da klokker FSB fra 200 til f.eks. 250.. vil 5:4 gi 160*(250/200) = 200 (tilnærmet).. som er den hastigheten brikkene dine er "rated" til..

Verre er det ikke... :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...