Dr3as Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Prøver å få til usb kort leseren min i Linux(Debian sarge). Etter mye om og men fant jeg no informasjon ved å kjøre cat /proc/scsi/scsi laptop:/home/dr3as# cat /proc/scsi/scsi Attached devices: Host: scsi1 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00 Vendor: Generic Model: USB Storage-SMC Rev: 0090 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02 Host: scsi1 Channel: 00 Id: 00 Lun: 01 Vendor: Generic Model: USB Storage-CFC Rev: 0090 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02 Host: scsi1 Channel: 00 Id: 00 Lun: 02 Vendor: Generic Model: USB Storage-MMC Rev: 0090 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02 Host: scsi1 Channel: 00 Id: 00 Lun: 03 Vendor: Generic Model: USB Storage-MSC Rev: 0090 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02 Host: scsi2 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00 Vendor: Generic Model: USB Storage-SMC Rev: 0090 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02 Host: scsi2 Channel: 00 Id: 00 Lun: 01 Vendor: Generic Model: USB Storage-CFC Rev: 0090 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02 Host: scsi2 Channel: 00 Id: 00 Lun: 02 Vendor: Generic Model: USB Storage-MMC Rev: 0090 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02 Host: scsi2 Channel: 00 Id: 00 Lun: 03 Vendor: Generic Model: USB Storage-MSC Rev: 0090 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02 men hvordan får jeg mounta? "mount et eller annet" /mnt/usbdisk Lenke til kommentar
krigun Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Tja.. vet ikke hvordan moduler man må laste for dette her da.. dukker det opp noe intressant i /dev når du plugger den inn? (evt laste scsi, usb og usbstorage modulene først)? Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 lest en del på http://www.cs.sfu.ca/~ggbaker/personal/cf-linux kjørte en sg_map laptop:/home/dr3as# sg_map /dev/sg0 /dev/sda /dev/sg1 /dev/sdb /dev/sg2 /dev/sdc /dev/sg3 /dev/sdd /dev/sg4 /dev/sde /dev/sg5 /dev/sdf /dev/sg6 /dev/sdg /dev/sg7 /dev/sdh så den finner tydeligvis en del, men når jeg prøver å mounte hvem som helst av de der får jeg beskjed om: mount: you must specify the filesystem type Lenke til kommentar
krigun Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Vet at hal og dbus ordner det greiene der flott i KDE (Automount), men jeg er usikker på hvilke filsystemer det er. Kan prøve å skrive inn i fstab, og velge 'auto' som filsystem, men dette er en wild guess. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 kjører kde selv, men ingen mounting automatisk.. :S Lenke til kommentar
krigun Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 kjører du hal og dbus daemon da? funker vel bare i KDE 3.4 såvidt jeg vet. Hjelper vel også å kjøre hotplug daemon. Jeg har iallefall de kjørende, og ekstern usb harddisk o.l. blir mounta automatisk, uten å fikle med noe i fstab o.l. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 /me likar også HAL (Dropline GNOME 2.10.1) Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Dette er en sånn 7in1 kort leser.. om det sier noe, hotplug kjører, det måtte jeg sette opp for å få det trådløsekortet til å funke fint. hal og dbus.. hmm sa meg veldig lite da en apt-get install hal viste iallefall at den var installert.. Endret 8. mai 2005 av Dr3as Lenke til kommentar
krigun Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Jeg vil da tro at kortlesere og slikt burde ha god støtte i linux. Lest litt på nettet, og det kjører visst på usb-mass storage driveren. Prøvd å legge dette til i fstab? /dev/sda1 /mnt/flash vfat noauto,user 0 0 Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Etter det jeg kan se veit jeg ikke om det er sda1 eller hva, siden det er så mange muligheter(7) etter åssen kort jeg setter inn :S Lenke til kommentar
krigun Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Ja, fordi du da har 7 forskjellige kort der. /dev/sdb - /dev/sdah er alle de forskjellige kortene (sda tror jeg er roten, men ikke sikker). Derfor er det kickass å få hal til å automounte de i KDE/GNOME hvis noen av de er plugga inn. Ellers så blir det følgende i fstab: /dev/sdb /mnt/kort1 vfat noauto,user 0 0 /dev/sdc /mnt/kort2 vfat noauto,user 0 0 /dev/sdd /mnt/kort3 vfat noauto,user 0 0 /dev/sde /mnt/kort4 vfat noauto,user 0 0 /dev/sdf /mnt/kort5 vfat noauto,user 0 0 /dev/sdg /mnt/kort6 vfat noauto,user 0 0 /dev/sdh /mnt/kort7 vfat noauto,user 0 0 Endret 8. mai 2005 av krigun Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) etter det jeg kan se kjører hal, men har aldri vært borti det før så vet ikke helt hva som skal skje osv. mount -t vfat /dev/sdh /mnt/usbdisk/ og så dmesg | tail gir meg iallefall en feilmeld der det står riktig str, alle de andre sier en gb mens denne gir meg 130 mb. Men da virker det som det er feil filsystem. det fungerte ialelfall en gang, nå får jeg beskjed om 1gb igjen.. merkelig Endret 8. mai 2005 av Dr3as Lenke til kommentar
krigun Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Kjører du KDE 3.4? Altså, de skal dukke opp i konqueror, hvis du skriver media:/ i adresselinja. Dette tror jeg også forutsetter dbus daemon. jeg har hal versjon: hal 0.4.7 og dbus: dbus 0.23.4 Tror ikke at det funker med de nyere versjoner av hal og/eller dbus, men dette er jeg ikke sikker på. Funka for meg etter at jeg nedgraderte hal og dbus til det som står ovenfor. Da trenger du også hotplug slik at nødvendige moduler og sånt blir lasta tror jeg. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 har samme versjon i dbus iallefall, versjon av hal fant jeg ikke :S media:/ fikk jeg feil på Lenke til kommentar
krigun Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 har samme versjon i dbus iallefall, versjon av hal fant jeg ikke :S media:/ fikk jeg feil på Ja, jeg fikk en feilmelding jeg også, helt til jeg nedgraderte hal og dbus til det som står skrevet ovenfor. Jeg gjorde altså ikke noe annet, og så funka det. Men jeg vet ikke hva det kan være ellers, kjenner ikke så godt til verken hal eller dbus. FÅr du melding om at media service ikke kjører, og/eller kan ikke startes? (eller noe sånt?) Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 protocol not supported får jeg, prøvde også å sette inn en vanlig flashdisk.. men heller ikke den spretter opp no sted. Lenke til kommentar
krigun Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 protocol not supported får jeg, prøvde også å sette inn en vanlig flashdisk.. men heller ikke den spretter opp no sted. Jaja, men det er fordi media-service ikke kjører. I KDE så listes ikke bare ut usb-disker og slikt, men alt som du har mounta, dvs / partisjonen, /home, evt. windows partisjon o.l. Så problemet er ikke at den ikke finner usb tinga dine, men fordi media-service greia ikke kjører. Lenke til kommentar
krigun Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Her er en fin how-to tror jeg. http://wiki.kde.org/tiki-index.php?page=DBUS Currently KDE does not support version 0.31 or later. Use 0.23.x. Currently KDE does not support version 0.5.0 or later. Use 0.4.7. Også, en gentoo how-to på temaet: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_D-BUS,_HAL,_KDE_media:/ Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 da tror jeg nesten jeg får ståover usb disk osv en liten stund. har mer en nok annet å prøve meg på.. trodde virkelig ikke det skulle være så vanskelig å bare få dette mountet opp Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 I fedora er det bare å stappe inn og kopiere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå