Gå til innhold

Samletråd for CPU-temperatur

Myx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CPU: AMD 3200+ 64bit

CPU-Kjøler: TT Bigwater

Kjølepasta: Arctic Silver 5

Kabinett: Lian Li 6277a (m/ 2stk 120mm kabinettvifter)

MB: MSI k8b NEO 4 platinum

Idle: 28-32

Load: 34-36

Romtemp: ca 21

Har deaktivert Cool'n'Quiet pga jeg skulle overklokke, men fikk ikke det til. :hrm:

Lenke til kommentar

CPU: AMD 64 3200+ Winnie @ 2,4 ghz, 1,55~1,6v

Kjøler: Zalman CNPS-7000Cu 1300 rpm (laveste)

Kjølepasta: Arctic Silver 5

Kabinett: TT Shark, 4x 120mm 1100rpm

Load: 55 grader

Romtemp: 23 grader

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
update:

samme temp som før på idle..

men på EASY load kommer den opp i 79c..

Da måtte jeg benytte meg av "emergency shutdown"

Skaff luftgjennomstrømning til kabinettet ditt. Det Q-tec kabinettet der sperrer varmen inne..

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 11/06/2005 : 00:11

I skrivende stund er romtemp på 22,8 og jeg har 28,8 grader (idle). Hat ikke vært over 33 enda  (det var under stresstesting med prime 95). 3000+ Venice på std klokk og 1,6V. 

Kanskje greit å legge til hva slags kjøler du har, så slipper du og forveksles med de som prater tull i denne tråden ;)

Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 11/06/2005 : 00:11

I skrivende stund er romtemp på 22,8 og jeg har 28,8 grader (idle). Hat ikke vært over 33 enda  (det var under stresstesting med prime 95). 3000+ Venice på std klokk og 1,6V. 

Kanskje greit å legge til hva slags kjøler du har, så slipper du og forveksles med de som prater tull i denne tråden ;)

Oi sann :blush:

Kjøleren er en TDX-klone(altså vann). Tempsensor ligger helt inntil hs.

Kunne og sett i profil ;)

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg mener det er totalt feil å sammenlikne temperaturer på maskinene uten å sette ned en faktor som tar utgangspunkt i romtempen.

Å bare nevne CPU-temp uten å regne på romtempen er totalt feil.

Jeg foreslår at vi setter ett nullpunkt; Dette nullpunktet er minus den romtempen du har. (Romtempen *(-1))

Vi regner da med feks romtemp 21'C og 43'C CPU-temp:

-21'C + 43'C = 22'C

Nestemann har kanskje 23'C i rommet sitt, men 45'C på CPU'en. Dette er jo i utgangspunktet den samme tempen. Det vil gå frem av samme regnestykket:

-23'C + 45'C = 22'C

På denne måten kan man begynne å snakke om sammenlikning av temeraturer.

Selvsagt kan man bare trekke romtempen fra CPU-tempen. Det blir det samme. Mitt oppsett er kun for å illustrere..

-Til ettertanke-

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Patience.. Du har helt rett.. Det er slik pirkete testsites(f.eks. Harware.de.. tysk såklart) viser rangordning mellom kjøleløsninger..

I tilllegg (som jeg har nevnt til det kjedsommelig for mange).. må HK, CPU, kjøler være montert på ett bord...ikke i ei kasse... Til slutt..

Så må det måles med en kalibrert sonde *nøyaktig* inntil HS/kjernen...

Bios, Corecell, Asus Probe...uGuru... "forget it"... disse er ofte ikke å stole på ,men av og til stemmer det bra.. som f.eks på den PC'n jeg skriver på nå..

Epox EP-8KRAI, XP 2500+@2200.. her viser Bios og probe ganske så likt.. Bios ett par-tre grader mer enn proben..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Faen, ødela jeg tråden eller? he he

Sant det som TL1000 sier. Og jeg takker for støtten.

Det som er den fremste fordelen med dette systemet jeg nevnte er at du kan finne ut akkurat hvilken temp andres system ville fått i nettopp DITT rom.

For å få CPU-tempen på en annen person sitt system slik det ville vært i ditt rom, legger du enkelt og greit bare til tempen i ditt rom til utregningen hans.

:)

Endret av Patience
Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 11/06/2005 : 00:42

Oi sann 

Kjøleren er en TDX-klone(altså vann). Tempsensor ligger helt inntil hs.

Kunne og sett i profil 

He he, jada jeg har sett i profilen, var derfor jeg var høflig og ikke slaktet deg som tullprater :)

Patience Skrevet 12/06/2005 : 18:18

Faen, ødela jeg tråden eller? he he

Sikkert!

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg at det med din metode blir langt mer relevante opplysninger som kommer frem. Men likevel blir denne tråden mer som underholdning og betrakte, enn nyttig fakta. Dette av diverse grunner TL1000 har gjort rede for tidligere.

Det er jo til dels artig og se hva "alle de andre" har av temperatur i sine programmer for måling av slikt. Men det er etter min mening uansett verdiløst om man forsøker og trekke noen slags konklusjoner om cpu, og kjølere ut av dette.

Romtemperatur er jo en viktig faktor, og det er såpass mye feilmarginer i måleprogrammene, og mye annet som spiller inn. Gikk feks selv ned 12 grader kun ved og bytte psu. Samme romtemp, samme boxed, samme kabinett, samme fart på cpu.

(Det er forøvrig mitt 1000 KR's tips til Chrst, da jeg snakker om samme kabbinett, og nesten samme vanvittige temperatur.)

Vel, ikke missforstå det er uansett et flott forslag Patience :)

Lenke til kommentar

Amd64 3200 "venice", ikke overklokket.

Boxed kjøler

Antec BQE3700 kabinett med to 120 mm kabinettvifter på lav hastighet.

Idle temperaturen er 30 grader +/-2, noe jeg synes er ganske bra for å være en boxed kjøler. Den skal dog byttes ut med xp-120 om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...