Gå til innhold

Samletråd for CPU-temperatur

Myx

Anbefalte innlegg

P4 - 2.8C @ 3.5 GHz (1.58v)

Kjøler er Zalman CNPS7000-AlCu (kjører konstant på flatt jern)

Idle: 32-35 grader (avhenging om det er kjølig eller varmt i rommet)

Load: 48-52 grader (også avhengig av omgivelsestemp)

Akkurat nå har jeg noe generic jallagoop på, fordi jeg uheldigvis var tom for AS da jeg rensa vifta her forleden. Får bytte ut neste gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
AMD Athlon 64 3500+ NewCastle

Boxed kjøler, med kjølepasta fra Cooler Master.

Cooler Master Centurion kabinett, med medfølgende vifte foran, papst 19dB bak, og noen lysende vifter jeg egentilg ikke vet spesifikasjonene på i egenlaget hull i dør og topp. Viften i toppen er av for øyeblikket, resten kjører på fullt tror jeg.

Temperaturen er ~54 grader load.

Har ikke idle temperatur, for F@H kjører alltid.

Da er F@H av for et øyeblikk, og jeg synes denne tråden er så viktig at den fortjener gjenoppliving.

Temperaturen ved idle er 28 grader. Det kan nevnes vifta i topplokket nå er aktivt igjen. Cool'n'Quiet er aktivert, og CPU-vifta kjører på ~3000 rpm. Litt mye kanskje, så det kan hende jeg skrur den ned litt, med tanke på den lave temperaturen. Systemp er 30 grader i henhold til CoreCenter, og dette kan stemme, for CPU-en får som sagt luft utenfra.

Lenke til kommentar
AMD Athlon 64bit 3000+ med standard kjøler

28 grader idle

40 grader load

Har aktivert Cool'n'Quiet

Kan nok stemme, min ligger Idle på 30-33°C, Ved 100% Load rundt 40°C. Jeg har ikke aktivert Cool'n'Quiet.

Lenke til kommentar
AMD 3800+ venice , vannkjølt.

Idle ca 18 grader.

Klokket til 2,8 ca 28 - 34 grader .

Den var fin! Hvilken kjøling snakker vi om?

Vel det er vannkjøling, der jeg har valgt ut de beste blokkene etter mitt syn og kjører med BIE 2 radiator,denne er montert i kjellern :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg må vel være litt vrang...igjen.. :)

Bra tiltak av trådstarter, men de fleste blir nok like forvirret som før av å lese hva andre skriver om sine temperaturer...

For det første kan man ofte ikke stole på temperaturer rapportert via software..

Bare mellom to Bios-versjoner kan det skille over 10 grader.. Alle skjønner vel at det er tull og tøys...

For det andre kan man ikke sammenlikne temperaturer uten å ha HK stående på en treplanke i ett rom med en fast temperatur(air-condtion).. og da må det måles med en "probe" inntil kjernen (som ikke er like lett å få korrekt hver gang ved en test).

Det er ihvertfall slik alle mer seriøse testlabs gjøre det på nettet.. De oppgir også *delta-temp* ved sammenliking.. ikke *faktisk* temp (som varierer med romtemp).

Ved luftkjøling er det kun *high-end kjølere* gjerne med en Vantec tornado på 52db som klarer 20 grader over omgivelsestemp ved full load på en "Prescott" eller en klokket "winnie", clawhammer, venice... Aksepter det faktumet.. og neglisjer de som skriver ca.40grader ved full load m/luftjkøling.. og ikke sitter "på kjøla"..

Hva er så full load?

Jo.. det er Prime95 kjørt i minst 20min... Bare det er nok til å varme opp ett lite rom 5 grader (ja.. jeg har prøvd..opptil flere ganger)...

Super-Pi, spill, 3DMark er ikke nok til å oppnå max. temp..

Ett lite kabinett, gjerne med ett passivt-kjølt 9800Pro er forøvrig nok til å varme opp kabinettet minst 10 grader (= inntakstemp på luft til CPU-kjøler)..

Noen eksempler (til forvirring fra min maskinpark)..

Abit AV8-3rd Eye - S939

A64 "winnie" 3200+@2400 - VCore 1.50

Zalman CSP7000Cu (m/LED)

Aopen full-tower m/5 kabinett-vifter

Idle: 30-35

Full load: 58-62

Abit NF8 - S754

A64 "Claw" 3000+@2450 - VCore 1.58

AC Freezer 64

Casetec Q-eye m/5 kabinett-vifter

Idle: 35-40

Full load: 52-55

MSI K8N Neo - S754

A64 "Claw" 2800+@2430 - VCore 1.575

AC Freezer 64

Aspire X-Dreamer (moddet) m/5 kabinett-vifter

Idle: 38-42

Full load: 57-61

MSI i875P Neo-FISR - S478

P4E [email protected] - VCore 1.3875

AC Freezer 4

Sweex Carrywawe (moddet) m/3 kabinett-vifter

(9800Pro m/Zalman heatpipe=60grader strålevarme 3cm fra innløp CPU-vifte)

Idle: 42-46

Full-load: 62-67

Msi i865PEM2-ILS - S478 (siste Bios="snille" temperaturer)

P4E 3.0 - Stock

Intel Stock (kobber-kjerne)

Chieftec m-ATX m/1 kab.vifte (rear)

Idle: 26-28

Full load: 40-44 (yeeah sure!)

Bioastar i915g-m7 - S775

Celeron D [email protected] - VCore 1.325 (Stock)

AC Freezer 7

Chieftec m-ATX m/1 kab.vifte (front)

Idle: 27-30

Full load: 42-44 (jaaa... det tror vi på!)..

Epox EP-8KRAI - Socket-A

"Barton" XP2500+@2200Mhz - VCore 1.675

Volcano 12@3000rpm

Aopen HQ500 m/4 kab.vifter

Idle: 38-42

Full load: 49-52

Asus A7N8X-E Deluxe - Socket-A

XP-M 2400+@2365Mhz - VCore 1.675

SI-97 m/Zalman 92mm@2000rpm

Chieftec Dragon midi m/3 kab.vifter

Idlle: 40-42

Full load: 46-48

OK... det får holde... :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S
masse tekst

Enig i det du skriver her, dette blir umulig å sammenligne .

Personelig bruker jeg et digitalt termometer som er testet slik at jeg vet det viser riktig, i tillegg har jeg radiatorn i et annet rom som har en romtemp på mellom 8 - 12 grader nå .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S
masse tekst

Enig i det du skriver her, dette blir umulig å sammenligne .

Personelig bruker jeg et digitalt termometer som er testet slik at jeg vet det viser riktig, i tillegg har jeg radiatorn i et annet rom som har en romtemp på mellom 8 - 12 grader nå .

Takk for støtten!

Du har forøvrig akkurat en kjøle-løsning som er midt i blinken for seriøs klokking.. Har lyst å gjøre det samme selv, men når jeg først "forlater" luftkjøling.. så tror jeg at jeg går rett på Vapochill...Har bare litt vanskelig for å forsvare for meg selv ett såpass dyrt utlegg for kun *en* komponent..

Innlegget rett etter mitt er forøvrig ett skoleeksempel på tilnærmet villedene informasjon...

En winnie 3500+ (som ifølge profil er klokket "ad absurdum".. men det er sikkert en "leif") går *ikke* på under 35 grader ved full load..

NO WAY!!! sier jeg bare..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S Skrevet 04/06/2005 : 03:47

Innlegget rett etter mitt er forøvrig ett skoleeksempel på tilnærmet villedene informasjon...

He he, ja det var litt morsomt. Tror du taler for endel døve ører her. Prøvde i grunn selv også og antyde noe av dette du nå har forklart nokså grundig.

Snekker`n Skrevet 04/06/2005 : 04:06

Slik jeg nå har montert systemet er det tilnermet lydløst uansett hastighet jeg kjører på .

Ahh, den som bare hadde hatt kjeller... Lurte fært på disse 18 grader idle du snakket om, men skjønner det nå. ;) (Hos meg er vanntemeraturen ca 26 grader med maskinen av, bare av pumpa som står på 24/7...)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...