Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kjærringråd mot vond hals!

Anbefalte innlegg

fikk veldig vont i halsen i går. og er mye værre i dag.

skal bort på fredag og vill ABSOLUTT ikke ha vondt i halsen da.. :cry:

noen som vet om noen gode råd om hvordan jeg skal bli kvitt dette til fredag?.. eller hvordan jeg skal kunne lindre smerten!!

får ikkje kjøpt halspastiller før i morgen etter skolen.. vet ikke om jeg klarer å vente så lenge., gjør skikkelig vont :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

is lindrer. Ikke vaniljeis men vannis

Men det beste er vann som er så kaldt at det er på frysepunktet, akkuratt rett før det blir til is. Legg et glass vann i fryseren, vent, når det er et tynt islag på toppen så er den kald nok.

Pastiller av ymse slag har bare en tendens til å gjøre halsen mer sår, og er ødeleggende.

Men det finnes ikke noe som man blir frisk av lissom. Bare ting som lindrer.

Bare husk at blir det for jævli, og man har lyst å gå til doktoren for å få pencilin, så la vær. Pencilin ødelegger imunforsvaret, og fører bare dritt med seg i lengden.

Masse C vitaminer kan hjelpe på forkjølelsen ... bare husk å ikke ta for mange, for da .... kan du dø. neida, men det er ikke bra. Det er en grense der et sted.

Varme er bra, pakk deg inn til du koker. Ikke trim, men koke er bra. Bastu kan være bra ... men pass på.

Lenke til kommentar
is lindrer. Ikke vaniljeis men vannis

Men det beste er vann som er så kaldt at det er på frysepunktet, akkuratt rett før det blir til is. Legg et glass vann i fryseren, vent, når det er et tynt islag på toppen så er den kald nok.

Pastiller av ymse slag har bare en tendens til å gjøre halsen mer sår, og er ødeleggende.

Men det finnes ikke noe som man blir frisk av lissom. Bare ting som lindrer.

Bare husk at blir det for jævli, og man har lyst å gå til doktoren for å få pencilin, så la vær. Pencilin ødelegger imunforsvaret, og fører bare dritt med seg i lengden.

Masse C vitaminer kan hjelpe på forkjølelsen ... bare husk å ikke ta for mange, for da .... kan du dø. neida, men det er ikke bra. Det er en grense der et sted.

Varme er bra, pakk deg inn til du koker. Ikke trim, men koke er bra. Bastu kan være bra ... men pass på.

ok.. mye bra tips her :yes:

har drukket masse sitronsaft og er nå fri ;)

skal prøve honning nå,. og alt det andre du skrev :D

takk for tipsene

Lenke til kommentar

kommer litt ann på hva den vonde halsen skyldes da, men et noe ekkelt trix (men desverre veldig bra) er et par ss med alovera krem/olje. Har gjort det et par ganger de siste årene og det har vært ubetinget vellykket hver gang.

Ellers: 1 sitron, litt vodka i en kopp, fyll opp med kokende vann og litt sukker.

Ellers2: Jeg har også prøvd å trene det bort med å utsette kroppen for høypuls trening, da får jeg som regel noen for jæ... hoste kuler med masse slim, og det føles som det renses opp (menmen jeg blir alltid syk igjen 2 dager etterpå)

Ellers3: Varm melk med honning, sofa + dyne + gameboy

Lenke til kommentar

jo glemte - sprit - spiritus rectus - jo sterkere sprit du drikker jo bedre hehe. karsk og sånn. Det er genialt for halsen.

Ellers en annen ting jeg glemte.

Neste gang man er i tyskland eller england, så stikk på apoteket der. Der kan du reseptfritt få en spray man kan spraye bak i halsen. Den er helt genial. Ikke tillatt solgt i norge, men lov å ha med seg hjem til eget forbruk. Den er noe sånn antibakteriell, derfor ikke lov å selges i norge, men mange andre land er ikke så fintfølende på ting som oss. Brukt sånn flere ganger. Meget bra. Vicks var vel forrige merke. ( vicks som i dropsen).

Lenke til kommentar

Hvis man har stygg hoste kan den lindres med pæresuppe!

Oppskriften er enkel: Skrell en pære, del den i biter. Kok den i vann tilsatt sukker slik at den blir søt. Sett den til avkjøling, og drikk den kald (spis gjerne pærebitene også).

Dette er et kinesisk-kjerringråd :D

Funker helt fint. Min kone er fra Kina, og hun har laget den til meg mange ganger når jeg har vært forkjølt. Og jeg kjenner at etter jeg har drukket den så hoster jeg mindre.

Hørte en gang om et kjerringråd mot hoste...lakserolje.... Etter å ha drukket en halv flaske lakserolje så tør man f*n ikke hoste i det heletatt... :tease: (IKKE PRØV!)

Lenke til kommentar

Ta et vanlig melkeglass (ikke stort), fyll det med ca. 5-6 cl. konjak, sett det ned i en kasserolle med kokende vann (ikke så mye at det tipper over, og ikke mens den står på komfyren), kos deg med den i 2 min. (ikke "svælj" i en slurk), tull et ullskjerf rundt halsen og hopp i seng helst med ullsokker på beina også.

Dette er noe jeg lærte av en gammel mann som levde her i nærheten. Han hadde aldri vært syk så lenge han kunne huske. I en alder av 85 år rodde han fortsatt ut og satte garn alene. Sprek gamling.

Lenke til kommentar
Kakao eller annen varm drikke funker for meg i allafall :thumbup:

BTW: Hvis du velger kakao så er det veldig godt med en liten klunk cognac oppi :thumbup:

Øh, hvorfor ikke bare varme opp litt Baylis? :D

Øhhh, hmm, æhhh...

Godt poeng :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...