HelteTeigen Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Hei! Lurte på om noen hadde peiling på hva som veier tyngst, mye lagringsplass på rammen eller ram med mindre langrinsplass men skarpere timings....? Eks: Geil 2.0GB (2x1.0GB) DDR PC3200 400MHz CL3 2.55-2.65V Value Dual Channel 1881,- eller Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB KIT Non-ECC Ultra Low Latency (2-2-2-5-1) 1845,- Disse to har ca lik pris... Hva er egentlig best å kjøpe?? Hvorfor?? Takker for alle svar... Endret 8. mai 2005 av fvgjonari Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Hvor mye RAM har du fra før? Hvis du har 1gb eller mer ville jeg gått for den med skarpest timings. Lenke til kommentar
HelteTeigen Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Skal snart ha ny maskin.... Lurte bare derfor på hva som veier tyngst? Endret 8. mai 2005 av fvgjonari Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Hvis du skal klokke eller noe sånt er det lurt å ta ram med lave timings. Dog merker du ikke forskjellen i normalt bruk. Lenke til kommentar
HelteTeigen Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 hmm... Takk for svar! Men det er fortsatt ingen av dere som virkelig har svart på spørsmålet mitt...... Kanskje jeg stilte spørsmålet litt dårlig... Derfor stiller jeg det en gang til.... Hva vil øke ytelsen på en datamaskin mest... 1024 MB Ram med skarpe timings, eller 2048 MB Ram med ikke så skarpe timings (se eks. som jeg har postet) Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 fvgjonari Skrevet 08/05/2005 : 15:11 hmm... Takk for svar! Men det er fortsatt ingen av dere som virkelig har svart på spørsmålet mitt...... Hmm, det kan vel også være fordi det ikke er ET riktig svar på spørsmålet. Det kommer an på en del ting, som feks hva slags oppgaver det er snakk om. At Zefler kan gi deg definitvft rett svar her syns jeg for min del er litt rart. Uten og påstå at jeg er ekspert på området, syns jeg det virker rart hvis feks daglige oppgaver, der man ikke er i nærheten av og utnytte mer enn 1GB minne, skal gå raskere med 2 GB tregere minne...? Driver du med svært minnekrevende oppgaver, så greit nok, men eller syns jeg det høres litt rart ut at 2GB er "bedre" punktum!!. Mulig jeg tar feil, men jeg kjøper ikke det "definitivft" svaret uten nærmere redegjørelse i alle fall Lenke til kommentar
Alph3z Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 2048, så lenge du ikke overklokker Skal du overklokke skikkelig kan skarpe timings være å anbefale. Er vel kanskje litt sent ute men. For å svare direkte på spørsmålet ditt: GB vil øke ytelsen! Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Til trådstarter, sjekk i Prisguiden der finn du det billigaste alternativet til den Ram brikka du skal ha. Lenke til kommentar
HelteTeigen Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Oppsumering: Vist du ikke skal overklokke.... Kjøp ram med mye lagringsplass, for det vil garantert øke ytelsen på maskinen mest.... At ytelsen øker, vil da si i både spill og generelle programmer i windows... To ram brikker med lik lagringskapasitet, men ulike timings vil også utgjøre en viss forskjell på ytelsen. Vel og merke ikke like mye som at du dobler ramytelsen på en maskin.... (Se postet eksempel) Skal du overklokke!! Kjøp ram med skarpere timings, da disse vil takle overklokking bedere..... Konklusjon: Legg vekt på lagringskapasiteten på rammen og ikke på timingsene, da dette vil øke ytelsen mest på din datamskin... Forutsatt at du ikke har planer om å overklokke maskinen Stemmer dette?? Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Den normale bruker trenger ikke 2GB med minne. Men nå vet vi jo ikke hva du skal bruke maskinen din til, så det er vanskelig å si "hva som er best". Lenke til kommentar
HelteTeigen Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) hmm... d ser vist virkelig ikke ut som noen kan gi meg et konkret fasitsvar... eller så er d sikkert nok bare jeg som er dum men, men... Takker uansett for alle svar!! Er d ingen eksperter på dette område da?? Endret 9. mai 2005 av fvgjonari Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Siterer pcp160 fra litt lenger oppe i tråden: Hmm, det kan vel også være fordi det ikke er ET riktig svar på spørsmålet. Det kommer an på en del ting, som feks hva slags oppgaver det er snakk om.At Zefler kan gi deg definitvft rett svar her syns jeg for min del er litt rart. Uten og påstå at jeg er ekspert på området, syns jeg det virker rart hvis feks daglige oppgaver, der man ikke er i nærheten av og utnytte mer enn 1GB minne, skal gå raskere med 2 GB tregere minne...? Driver du med svært minnekrevende oppgaver, så greit nok, men eller syns jeg det høres litt rart ut at 2GB er "bedre" punktum!!. Mulig jeg tar feil, men jeg kjøper ikke det "definitivft" svaret uten nærmere redegjørelse i alle fall Som pcp160 sier så er det ikke ETT riktig svar på spørsmålet. Det kommer ann på hvilke oppgaver det er snakk om. Lenke til kommentar
HelteTeigen Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Hvem kan redgjøre for de mange ulike svarene på dette spørsmålet da? Eller riktigere sagt... Gidder å gjøre det, vist d er vanskelig å forklare!? Endret 9. mai 2005 av fvgjonari Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hvem kan redgjøre for de mange ulike svarene på dette spørsmålet da? Eller riktigere sagt... Gidder å gjøre det, vist d er vanskelig å forklare!? Jeg skal prøve: Dersom du er en som kommer til å kjøre mange svært "tunge" applikasjoner samtidig.. som bruker *mer* enn 1GB RAM totalt... så velg 2GB "kitet" fra Geil.. Dersom du har tenkt å sitte dagen lang å kjøre benchmarks.. (3DMark.. Super-Pi).. og skryte av det her i forumet.. velg 1GB kitet fra Kingston.. Det som ingen klarer å forklare deg.. er at.. idet du har brukt opp RAM'en i systemet ditt.. og op.sys'et må benytte harddisken.. da spiller det *ingen* rolle hvilke timings RAM'en din har.. Da går ting treeeeeegt.. Så enkelt forklart er det ved *normalt* bruksmønster masse RAM som er viktigere.. enn dyr "klokkeram".. For min del hadde jeg likevel valgt Kingston-brikkene.. men jeg er definitivt ikke helt normal.. Lenke til kommentar
HelteTeigen Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Tusen takk... Nå skjønner jeg d Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Som pcp160 sier så er det ikke ETT riktig svar på spørsmålet. Det kommer ann på hvilke oppgaver det er snakk om. ...det kommer også an på hva slags plattform trådstarter har tenkt å kjøpe, og det står det jo ingenting om her. Det er ikke alle minnekontrollere som trives med 2GB. Noe minne passer bra til Intel, andre passer bedre til AMD. Hvilket system har du? (HK, CPU) Endret 11. mai 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
HelteTeigen Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Tenkte jeg skulle kjøpe til et 939 athelon 64 system...... Har ikke helt bestemt hovedkort enda... Endret 11. mai 2005 av fvgjonari Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Minnekontrolleren i en Venice-CPU skal takle 2GB uten problemer (altså uten divider og/eller stabilitetsproblemer). Jeg er enig med dem som sier at minnekvaliteten ikke betyr allverden. Personlig har jeg 1GB, og har aldri møtt veggen tross at jeg ikke bruker vekselfil i Windows XP. Dette får meg til å unders hva man egentlig skal med 2GB, med mindre man har spesielle behov (f.eks. driver mye med videoredigering). Socket 939 støtter jo dual channel, så bare du har to brikker, og tilstrekkelig mengde mener jeg at man er berget - også med billig-RAM. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 for det første, hva slags timings rammen har, har lite å si for overklokkingsegenskapene. Det som er viktig er hvilken type ram det er snakk om, hva slags pcb den er montert på har også litt å si.. Som eksempel kan jeg ta mine brikker fra twinmos med bh-die. disse er ratet til 2.5-4-4-9@ddr433, men siden jeg vet at de har bh-die så vet jeg også at de kommer til å overklokke godt. kjører de på 1.5-2-2-0-1t@[email protected] for det andre. 2gb ram vil ikke gi noensomhelst ytelsesøke i forhold til 1gb om man ikke bruker programmer som trenger så store mengder ram.. i dag holder 1gb til alle spill og ellers generell pcbruk.. driver man og behandler store bildefiler, 3d modeller eller filmredigering så kan man få en ytelses gevinst av 2gb ram... på a64 systemer går det også helt fint å overklokke cpu uten å ha god ram. Dette pga. at rammen alltid vil kjøre asynkront med cpu. ergo får man ikke noen ytelsestap ved å bruke andre minnedividere enn 1:1 Så kort oppsumert for trådstarter. driver du med grafikk eller videoredigering kjøp 2gb, hvis ikke gå for 1gb... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå