Johnx Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Det er totalt 3 pcer som kommer til å bruke denne serveren til å lagre viktige dokumenter, mp3, bilder, filmer, og ISO filer. Jeg har veldig lite peiling om filservere, så jeg håper jeg får skikkelig hjelp her Jeg lurer på om jeg skal "bygge om" min gamle Compaq Presario Pentium 3 til filserver, da må jeg evt kjøpe en 200gb ATA disk til. Neste alternativ er å kjøpe denne: Synology DiskStation DS-101 NAS Server Denne ser mer brukervennlig ut, dvs jeg slipper å legge inn nytt operativ system osv. Men hvis jeg skal bygge om min gamle Compaq, hvilken operativsystem bør jeg bruke da`? har hørt noe om Samba, men har ikke peiling hva det er... De andre 3 pcene på nettverket har Win Xp. Håper jeg får noen fine innslag her nå Endret 8. mai 2005 av John Kåre Lenke til kommentar
slettet Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Nokre småting: Skal du bruke eit gammalt P3 hovudkort bør du fyrst sjekke om det takler disker som er større enn 132GB. Det er det langt frå alle kort som gjer. Om det ikkje støtter så store disker er eit alternativ å kjøpe eit eige kontrollerkort som du plugger i eit PCI-spor, og koble diskene til det. Skal du lagre viktige data på den serveren anbefaler eg deg eit RAID-oppsett på diskene (du må ha minimum to), sånn at du er tryg om ein av dei skulle ryke. .. men igjen.. Du har fremdeles ikkje sikra filene dine skikkeleg. Kva om du maskina blir virusinfisert, og det øydelegg dei? Ein ekstern backup er ubetalelig når uhellet er ute. Angåande kontrollerkort: Eg har eit HighPoint RocketRaid 1820A, og syns det er toppers til mitt bruk. For øyeblikket står det med 8x 200GB Seagate Barracuda-disker i RAID5, og har vært veldig samarbeidsvilligt. Det finns absolutt billigere kort på markedet, men samme kva du gjer anbefaler eg deg å kjøpe eit SATA-kort med RAID-støtte.. Du kjem nok til å angre om du ikkje gjer det.. Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Har ikke tenkt å legge så mye penger i det nei, så det blir vel et billigere kort hvis det blir den løsningen. Men hvordan vet jeg at hovedkortet ikke støtter mer enn 132gb? Hvordan setter jeg opp raid oppsett? Lenke til kommentar
slettet Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 For så sjekke det kan du f.eks. sjå på hovudkortprodusentens heimeside, eller prøve med ein disk som er 140GB+ Å setje opp eit raid er ganske enkelt. Det gjer ein som oftest under oppstarten av maskina, direkte i ein bios som tilhøyrer kontrollerkortet. Pleier være grei dokumentasjon på det.. Men som sagt; det krev to eller fleire like store disker, samt eit kontrollerkort som støtter det.. Link til SATA-raid-kort hjå komplett: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10213 Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Har også sett på denne: Maxtor Shared Storage 300GB 16MB og denne: LaCie 250GB Ethernet Harddisk 10/100Mbit Ville disse gjøre samme nytten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå