Gå til innhold

"Konfigurering" av vifter...


Anbefalte innlegg

Er det best å la viftene suge inn luft forfra og ut bak, eller omvendt ?

 

Man skulle jo tro at hvis luften gikk ut forann så slapp man å dra varmen fra HD'n gjennom pc'n.

 

Men men, er det noen som har no' fornuftig svar?

Hva gjør din pc?

 

 

(eller kanskje jeg bare skal montere vannkjøling...)

 

_________________

http://www.min-side.com

-Siden der du finner det meste !

 

Ringetoner - Progz - Appz - Spill - Game Boy Advance emulator og spill/ROM's - SMS - Java - HTML + MER

 

 

[ Denne Melding var redigert av: qvestus på 2002-07-12 00:08 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-12 08:40, Orjanp skrev:

Quote:


Bateau skrev (2002-07-12 08:34):

lettere å montere filter foran?

=/


 

Så i praksis kan det like godt plasseres andre veien. Lurte igrunn bare på om han har noe grunnlag for å si at det skal være sånn(bedre kjøling o.l.).

 

jeg vet ikke.. det var et "spørsmål" lurer på det samme som deg..

men kanskje HD`ene burde kjøles først...

vet ikke

Lenke til kommentar

ja.. men da blir det trykk i kassa di, no som gjør at den trekker inn luft fra alle hull du har i kassa. dette fører til at det filteret du har i fronten ikke gjør noe nytte, (kanskje litt) for da trekker den jo lufta (sammt støvet) fra alle andre steder en der den skal

 

_________________

tja.. hva kan man ellers si...?

:smile:

 

hilsen

Mats aka. Bateau

 

[ Denne Melding var redigert av: Bateau på 2002-07-12 09:26 ]

Lenke til kommentar

Jeg har alltid trodd at det beste er å suge kaldt inn foran og la psu dra denne luften gjennom kabinettet og blåse den ut bak...?

Det viktigste er vel at det skapes en luftstrøm som dekker hele kabinettet og stort sett går "en vei", slik at man unngår stillestående lommer av varm luft rundt noen komponenter.

 

I min pc har jeg montert en skilleveg mellom nedre og øvre del av kabinettet. Jeg har vannkjøling og en radiator montert liggende i toppen, med tre 80mm vifter som blåser kald luft ned gjennom denne og trekkes ut bak av psu'en. Denne luften kommer ikke i kontakt med resten av kabinettet.

Ellers har jeg to enermax-vifter på lavt turtall som tar seg av kjølingen i resten av boksen. En som trekker kald luft inn helt nederst i fremre del av kabinettet (gjennom et filter for å stoppe det meste støvet), og en montert øverst bak for å trekke ut luften. Dette fungerer helt greit for meg, og system-tempen ligger cirka 3-4 grader over romtemp, selv om luften fremme trekkes over 3 harddisker før den kommer inn i kabinettet.

 

En annen ting er vel hvorvidt andre vifter du har på komponenter i systemet (psu, gpu, hd, ram osv) kan ha en luftstrøm som går i motsatt retning og kanskje blåser mot hverandre skaper turbulens og slike stillestående lommer av varm luft som jeg gnålte om i begynnelsen.

 

Hm...

Lenke til kommentar

Ofte sitter viftene foran nede og de bak oppe. Da varm luft stiger vil jeg tro at det å ha innsuging i front og utblåsing bak vil føre til at det blir "enklere" for den varme lufta å slippe ut...

 

Med kraftige vifter har det vel mindre betydning... Dessuten.. Ved avtrekk ved prosessoren vil man sikre at mest mulig av varmen fra den forsvinner fort...

 

Håper jeg ikke har prata alt for mye tull nå da.. :smile:

Lenke til kommentar

To ting...

 

Undertrykk i kabinett (mer luft ut enn inn) gjør at støv blir sugd inn alle hull..

Overtrykk i kabinettet gjør at all luften går ut viftehullet og igjennom viften.

 

Det andre er at alle må huske at varm luft stiger i et kabinett... Kald luft legger seg nede, så å la luft inn være nede, og luft ut være oppe er ikke så dumt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...