olais Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Tidligere var jeg tilkoblet direkte til ADSL-modemet og alt fungerte. Har i lengre tid nå vært koblet til via router og alt har fungert. Nå er jeg imidlertid nødt til å kutte ut routeren og koble meg direkte til modemet igjen, men kommer ikke online. Det fungerer kun gjennom routeren. Kjører Fedora 3. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Kva for DSL-leverandør? Er det Telenor må du bruke ein PPPoE-klient. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Tidligere var jeg tilkoblet direkte til ADSL-modemet og alt fungerte. Har i lengre tid nå vært koblet til via router og alt har fungert. Nå er jeg imidlertid nødt til å kutte ut routeren og koble meg direkte til modemet igjen, men kommer ikke online. Det fungerer kun gjennom routeren. Kjører Fedora 3. Noen som kan hjelpe? Du har Telenor, ikkd sant? Telenor bruker PPPoE, så du må konfigurere det. En guide jeg fant etter et kjapt søk på Internett. Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 nei, fant du det på Internet? trodde du fant det i norsk leksikon jeg gitt Lenke til kommentar
olais Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Ikke noe Telenor her i gården nei, har heldigvis kommet meg ut av deres klør både på internett og telefoni. Min bredbåndsleverandør bruker ikke PPPoE. Fungerer direkte gjennom modemet med Windows, men ikke med Fedora'n. Endret 8. mai 2005 av olais Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 nei, fant du det på Internet? trodde du fant det i norsk leksikon jeg gitt Totalt usaklig og lite relevant i forhold til topic. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Ikke noe Telenor her i gården nei, har heldigvis kommet meg ut av deres klør både på internett og telefoni.Min bredbåndsleverandør bruker ikke PPPoE. Fungerer direkte gjennom modemet med Windows, men ikke med Fedora'n. Då bør du sjekke konfigurasjonen i Windows opp mot i Fedora. Reknar med du mottek IP (DHCP). Feilsøkingsmetode: 1) Set Fedora til å motta IP 2) Sjekk at den har fått IP med "/sbin/ifconfig" 3) Sjekk kva for gateway den har fått med "/sbin/route" 4) Sjekk om du kan pinge gateway 5) Sjekk kva for DNS-servarar som er satt opp med "cat /etc/resolv.conf" Lenke til kommentar
krigun Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Hva er det ifconfig -a printer ut? hvis du ikke har fått noen ipadresse på noen av kortene dine (eth0, eth1 osv. (Om du har noen kort der idet hele tatt!)) så kan du prøve å spørre etter ip fra dhcp serveren manuelt med: dhcpcd eth0 (hvor eth0 er kortet du skal ha på nett) funker ikke dette, så er det noe alvorlig til humbugg. Lenke til kommentar
olais Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Fikk det endelig til. Sammenlignet med Windowskonfigurasjonen. Så la jeg inn statisk IP-adresse, og det fungerte. Gjorde så om til dhcp igjen, og da fungerte det forsyne meg med det også... Forstå det den som kan.. Grunnen til at jeg ville kjøre direkte mot modemet var at jeg hadde montert adapter for IP-telefoni, og i den sammenheng hadde plunder med å konfigurere routeren. Men nå fungerer alt. Og IP-telefonilyden er veldig bra,..og til hvilken pris.......... Routeren kan jeg rote med ved en senere anledning. Endret 8. mai 2005 av olais Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå