Gå til innhold

Noen her som har laget sider de tjener penger på?

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier: Har noen av dere utviklet nettsider dere selv eier, og som dere tjener penger på? Det er mange dyktige webutviklere her inne, men er dere også dyktige forretningsutviklere?

Selv har jeg holdt på litt til og fra i ca et år, med et prosjekt jeg håper jeg til slutt kan tjene noen kroner på. Det er fremdeles et stykke igjen når man som jeg må flette prosjektet inn mellom andre "viktigere" ting hele tiden, men håper nå på en lansering i løpet av 2005.

Det ville vært fint å høre andres erfaringer innenfor dette. (Hva som gjorde at dere fikk/ ikke fikk det til å bli inntektsdrivende, internasjonalisering, lanseringskostnader etc...)

Mvh Primaxx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er så mange som faktisk tener penger på en side noe annet enn det de selger den for når der er ferdig.

Hvordan tenker du å gjøre dette da? Jeg kan tenke meg at man kan tjene penger på en side med å ha mange bannerer og logoer der som du får betalt for. Men om dette ikke blir til mer enn det koster å ha domenet opp så blir det ganske liten vits i da :p

Lenke til kommentar

Mitt utgangspunkt var å finne en smal nisje hvor målgruppen har stor interesse for noe. En bonus ville vært hvis de var pengesterke i tillegg.

Til disse lager jeg en nettside med mange funksjoner, bl. annet måling og visualisering av fremdriften brukerne har innenfor interesseområdet deres.

Forhåpentligvis vil mitt verktøy gjøre det enklere for dem å øke sin progresjon, noe som igjen bør føre til at de ønsker å betale (f.eks ved å abonnere på produktet mitt).

Eventuelle reklameinntekter får komme i tillegg. Jeg tror at dette er fullt mulig! Er det noen her som har klart noe liknende?

Mvh Primaxx

Lenke til kommentar

Lagde en webshop fra scratch i PHP for et rørleggerfirma. Og gjøre slikt alene er kanskje ikke det beste, for det gikk desverre utover designet (utseende) :blush: Fikk vel noen kroner for det, men ikke så mye at det ble noe luksus. Totalt oppmot 8000kr ble det for altet. Men hadde jeg dratt det litt lengre og ville tjent mer på dette i et langsiktig plan, måtte jeg tenkte ut en bedre webshop som kanskje var skreddersydd for rørleggere og solgt det som en slags pakke ;) Men da tror jeg helst ville ha en til på laget, for sånt alene er slitsomt.

Lenke til kommentar
Lagde en webshop fra scratch i PHP for et rørleggerfirma. Og gjøre slikt alene er kanskje ikke det beste, for det gikk desverre utover designet (utseende) :blush: Fikk vel noen kroner for det, men ikke så mye at det ble noe luksus. Totalt oppmot 8000kr ble det for altet. Men hadde jeg dratt det litt lengre og ville tjent mer på dette i et langsiktig plan, måtte jeg tenkte ut en bedre webshop som kanskje var skreddersydd for rørleggere og solgt det som en slags pakke ;) Men da tror jeg helst ville ha en til på laget, for sånt alene er slitsomt.

Jeg ser også at det vil være lettere hvis man er fler. Særlig når prosjektet en gang i tiden vil være oppe å gå, men også nå. Har egentlig allerede bestemt meg for at jeg skal få noen profesjonelle til å lage det endelige grafiske uttrykket til siten.

Hva er grunnen til at du aldri fortsatte å utvikle prosjektet ditt?

Lenke til kommentar

Tja, egentlig var oppdraget bare en request fra sønn av dama til fattern ;) Og akkurat der og da tenkte jeg ikke så mye på mulighetene. Så om jeg har forkastet ideen om webshop for rørleggere vet jeg ikke, det ligger og lurker litt ende om jeg engang skulle satse på det. Ville uansett krevd en rewrite av hele koden og oppbygning/design-spec/krav-spec... og ikke minst mer research på hva rørleggere trenger av slikt "verktøy". Ting som regnskap, lageroversikt, grossist, bla bla bla... som jeg ikke har spess peiling på :D Han har også en bærbar pc som han drasser med på jobben (ute hos kunder). Hadde vært artig om han kunne linke opp med systemet in the field osv, eventuelt syncronisere før han drar ut/eller kommer til "basen". Så ideer har jeg, men kunnskap er begrenset, så sånt vil nok ta tid :)

Uff er vel og kanskje ikke så lurt å spre sine ideer her :D ender opp med at noen andre tar hele greie og blir "rik" :D

Lenke til kommentar
Tja, egentlig var oppdraget bare en request fra sønn av dama til fattern ;) Og akkurat der og da tenkte jeg ikke så mye på mulighetene. Så om jeg har forkastet ideen om webshop for rørleggere vet jeg ikke, det ligger og lurker litt ende om jeg engang skulle satse på det. Ville uansett krevd en rewrite av hele koden og oppbygning/design-spec/krav-spec... og ikke minst mer research på hva rørleggere trenger av slikt "verktøy". Ting som regnskap, lageroversikt, grossist, bla bla bla... som jeg ikke har spess peiling på :D Han har også en bærbar pc som han drasser med på jobben (ute hos kunder). Hadde vært artig om han kunne linke opp med systemet in the field osv, eventuelt syncronisere før han drar ut/eller kommer til "basen". Så ideer har jeg, men kunnskap er begrenset, så sånt vil nok ta tid :)

Uff er vel og kanskje ikke så lurt å spre sine ideer her :D ender opp med at noen andre tar hele greie og blir "rik" :D

Du får satse på at folk her har verdighet nok til ikke å knabbe idéene dine! :-)

Jeg opererer også på kanten av hva jeg mestrer, hvilket også er en av grunnene til at ting tar tid... :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje lært meg forretningsskikk (eller hva det heter), da hadde jeg nok holdt korta tettere til brystet hehe. Da ville nok ingen konkurrent kunne snappet opp mine ideer. Men, tar det ikke så tungt ;)

Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje lært meg forretningsskikk (eller hva det heter), da hadde jeg nok holdt korta tettere til brystet hehe. Da ville nok ingen konkurrent kunne snappet opp mine ideer. Men, tar det ikke så tungt ;)

Jeg tror uansett ikke det er så farlig. Det som skjer (spesielt på Internett) er at når noen kommer opp med et godt produkt går det bare en kort stund før noen andre har laget noe tilsvarende. -Og gjerne bedre...

Dette vet jeg fordi jeg selv gründet en sjappe for noen år siden (den het kursguiden.no). Like etter vår oppstart kom det noen andre på banen, med sterkere investorer, slik at de hadde mer penger til produktutvikling, samt dyktigere (og flere) medarbeidere enn oss. I tillegg gjorde vi den feilen at vi så det som viktigere å lansere produktet før andre kom på banen enn å sørge for at vi hadde et godt, ferdigutviklet produkt når vi først lanserte... Vi måtte til slutt kaste inn håndklet, mens de lever i beste velgående (insteg).

Dette er enda en grunn til at jeg bruker så lang tid nå... :)

Lenke til kommentar

Hehe, lærer av sine feil ja. Er nok enig at mer tid kan gi et bedre produkt, men er det konkurranse på samme område, kan det bli litt tricky det med lansering (tenkte litt i AMD vs Intel). Men der har dem trofaste kunder på hver sin side. For ett nyopprettet firma så kan kanskje slik timing være kritisk. Her er vel den som har best produkt som vinner, slik som du erfarte ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror uansett ikke det er så farlig. Det som skjer (spesielt på Internett) er at når noen kommer opp med et godt produkt går det bare en kort stund før noen andre har laget noe tilsvarende. -Og gjerne bedre...

Dette vet jeg fordi jeg selv gründet en sjappe for noen år siden (den het kursguiden.no). Like etter vår oppstart kom det noen andre på banen, med sterkere investorer, slik at de hadde mer penger til produktutvikling, samt dyktigere (og flere) medarbeidere enn oss. I tillegg gjorde vi den feilen at vi så det som viktigere å lansere produktet før andre kom på banen enn å sørge for at vi hadde et godt, ferdigutviklet produkt når vi først lanserte... Vi måtte til slutt kaste inn håndklet, mens de lever i beste velgående (insteg).

Dette er enda en grunn til at jeg bruker så lang tid nå... :)

Å ta patent på noe, trenger ikke være så dumt hvis en har en ide en mener kan bli en suksess. Før noen andre for ideen til sluttprodukt..

Lenke til kommentar

Bortsett fra at ihvertfall en verdenspatent (som du trenger hvis det er en veldig god ide) er sykt dyrt. Såvidt jeg husker snakker man om rundt 100k til 150k NOK. Hvordan det er med en patent bare i Norge vet jeg ikke. Og 100k kan ofte være veldig mye for et nystartet selskap å spytte inn for en patent...

Cobos

Lenke til kommentar

Jobber for knapper og glansbilder i et ingeniørfirma, der jeg driver med webdesign og alt annet innen data. Jobber mest for å få litt praksis, men kommer noen kroner rullende her og der...

Det å ha en funksjonabel webshop å kunne selge er ikke dumt.

Skal man overleve som webdesigner trenger man templates og halvferdige systemer man kan bruke.

Og få patent på en sån idee er ikke så lett som det høres ut som, for det er vanskelig å deffinere hva som er brudd osv uten en veldig nøye beskrivelse, der alt er dekket.

Lenke til kommentar

Et verdenspatent koster MYE mer enn 100K, vi snakker heller om en mill... Patent i Norge koster ca 50 000...

Å ta patent på en nettside (i f.eks php/Mysql) er i tillegg nærmest umulig. Det er kjent teknologi satt sammen på en ny måte. (Som oftest er det ikke engang det, kun kjent teknologi satt sammen på en standarisert måte, men med et "nytt" innhold.) Den eneste loven man er beskyttet av er vel strengt tatt copyrighten...

Mitt tips til de som vil starte for seg selv er å sørge for å ha et godt produkt fra første stund man kommer på banen. Det er viktigere enn å være først, og det er viktigere enn å ha et godt domenenavn (ref kursguiden.no som døde, og insteg.no som lever i beste velgående). Hvis man har planer om et omfattende produkt som det tar lang tid å utvikle kan det ofte lønne seg å finne kjernen, gjøre den knallbra, lansere den, og så komme med tilleggstjenester etterhvert. Men, som sagt, har noen andre erfaringer hører jeg gjerne om disse.

For øvrig ser jeg at det tenkes enten reklameinntekter eller webshop her. Hvis man tenker etter hva Internett består av er jo ikke det noe annet enn store mengder informasjon. Jeg tror (fremdeles) det er en god idé å forsøke å tjene penger på dette, slik som f.eks insteg.no gjør. De samler informasjon fra "alle" kursleverandørers nettsteder, sørger for alltid å være oppdatert, sørger for at deres side er bundlet inn i en lang rekke andre nettsteder (som f.eks aetat.no), og tar seg betalt av kursleverandørene for denne jobben. Meget smart spør du meg...

Lenke til kommentar
Det finnes jo en rekke reklamasjonsprogram hvor man får betalt for antall klikk på en banner f.eks.

Bare se her

Også Google annonseringsprogram er fin og bruke.

Link

Hvor mye penger er det snakk om her?

Hvor mye får man ca. for et klikk?

Noen som klarer å svare på denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...