Gå til innhold

Projektor til spilling på PS2/XBox/PC

Anbefalte innlegg

Har vurdert å kjøpe projektor snart, og ser på Epson EMP TW10H som et godt alternativ. Dette er en billig WideScreen LCD projektor, som jeg også har sett har fått ros på forskjellige nettsider. Noen tilbakemeldinger om denne projektoren?

Selv har jeg aldri hatt projektor, og kjenner ingen som har heller. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med projektorer, og eventuelt bruker projektor (LCD) til vanlig i forbindelse med spilling, film og TV?

Til nå har jeg spilt PS2/Xbox på en 21" TV, og merker raskt at jeg blir sliten i øynene av å se på en TV som kjører i 50hz i lengden. Vurderer nå om jeg enten skal kjøpe en 32" 100hz WideScreen TV, eller en projektor i rundt om samme prisnivå.

Vurderer kjøp av LCD projektor fremfor DLP, pga en såkalt "regnbue-effekt" på DLP projektorer som rammer noen, men ikke alle (Selv om jeg ikke hadde merket det, hadde det vært surt om noen av vennene mine hadde kommet på besøk, og blitt plaget av dette. Da hadde det ikke blitt mye splitscreen spilling på konsoll-spillene mine :( ).

Er det forresten likt med en LCD projektor som på en LCD monitor, at bildet "står i ro" og ikke flimrer, og dermed er bedre for øynene i lengden enn en CRT (TV/PC) skjerm er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Panasonic PT-AE700E LCD projektor med rundt om 80 timer nå. Sammenliknet med et Sony 32" WEGA 32FX60 widescreen, som kjører 100Hz og har en gnistrende kvalitet som CRT, er det 84" projiserte bildet ifra LCD projektoren mer behagelig å se på. Det er langt mindre kontrast på projektor, men detaljer i sort/hvitt er stort sett identisk (gjorde direkte sammenlikning). Lerret er Adeo Greyvision, lett grått. Null "screendor", men til gjengjeld er bildet en anelse mykt. Det går likevel fint ann å lese tekst på skrivebordet med PC analogt til 1280x720.

Nå bruker jeg riktignok vannkjølt PC i et annet rom som DVD spiller/video behandler, og kjører VGA direkte inn på projektor. Dette tillater meg skalering, behandling og liknende som fjerner aliasing (forstyrrende linjer på høyspentledninger, broer, underteksting, menyer etc). Bildet er enormt bra, og tillater litt lys i rommet. Med et 9700PRO var forskjellen mellom DVI/VGA veldig liten. Ettersom en 10m lang DVI kabel ble problematisk (800x600 var det høyeste jeg klarte på den avstanden) ble det derfor analogt.

På Gamecube/Xbox bruker jeg komponent, selv om Gamecube PAL ikke støtter progressivt (??). Støynivået på projektor er lavere enn Gamecube, men ikke mye. Bildet blir også her meget bra, en fordel med LCD projektoren er høy oppløsning på typiske 1280x720 noe man kanskje bør ha i bakhodet dersom man planlegger HDTV/neste generasjon spillkonsoller. Også DLP klarer dette, men plages man av regnbueskygger blir det LCD :-)

Håper noe av dette hjelper! En detalj - ikke bytt ut TV, la det ligge til nyheter og liknende :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg så selv en haug med regnbuer da jeg skulle ha meg projector, ergo var for eksempel InFocus X1 uaktuell. Jeg sammenlignet Epson TW10 opp mot den noe dyrere Hitachi(husker ikke modellnummer, men noe med 100 meiner jeg det var). Endte selv opp med Epson Tw10.

Og jeg synes den er knakende god!

Video er vanvittig lekkert, har et bilde som er 2m bredt, i 16:9. Skal ikke si at du ikke finner bedre projector, men vil påstå du må langt over denne i pris for at det skal bli bedre. Om noen forsvarer prisøkninngen det er til projectorer opp til og over 15.000, så får de gjøre det. Epsonen er ypperlig introduksjon til hjemmekino ihvertfall! Jeg har ingen planer om å bytte enda.

Men skal du kjøre den opp mot Xboxen MÅ du benytte deg av komponent, da bildet blir så godt som ubrukelig dersom du bruker komposittledninga. Dette gjelder ikke bare tw10, men alle projectorer dersom du bruker kompositt. Kjører du komponent bør du bruke en ntsc-xbox, eller en som er chip'a, slik at du får kjørt progressivt. Dette blir isåfall prikken over i-en, og du går neppe tilbake til tv etterpå :D

Men er enig i at du ikke bør kvitte deg med tv'en, slik at du blant annet ikke ødelegger kinofølelsen ved å se dagsrevyen på projen, det blir bare feil.

Så, for å runde opp. Bruk komponent med progressiv scan hvis du kan, både fra xbox og dvdspiller.

Noen sier/påstår at denne har ALT FOR LAV oppløsning, men jeg ser egentlig ikke problemet. Bildet er knakende bra, til en rimelig penge. Se den i aksjon først hvis du kan.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

Hvis jeg chipper Xboxen min, vil jeg da kunne kjøre alle mine europeiske (PAL) spill i progressive-scan gjennom komponent-modus? Eller er det bare amerikanske (NTSC) spill som det går an å kjøre progressive-scan på?

Nå vet jeg ikke helt 100% hva progressive-scan er for noe, men regner med at det forbedrer bildekvaliteten en del.

Jeg har den nye modellen as PS2, den lille utgaven som heter PSTwo. Jeg ser det er en slags "digital" utgang bak den, og lurer på om den kan tas i bruk hvis jeg bruker projektor, eller om den bare virker på slike dyre HDTV-apparater?

Hvordan blir det forresten når en PC er tilkoblet en projektor kvalitetsmessig, eventuelt en Epson Tw10 eller Tw10H (I dette tilfellet er det hvor bra PC-spill tar seg ut på en projektor)?

Endret av Oly
Lenke til kommentar

De aller fleste europeiske spill funker utmerket med progressiv scan, selv om du setter boxen i ntsc. Progressiv scan betyr vel egentlig at hele bildet kommer opp hver gang bildet oppdateres istedenfor annenhver linje. Søk på det hvis du vil, men ihvertfall på boxen er forskjellen stor.

Hvordan det er på den nye ps2 aner jeg ikke. Kan det være at det du har sett er den digital ledninga til lyden? Noen ganger står vel den som digital, andre ganger coax eller optisk. Uansett får du kjøpt komponent ledninger til ps2, og da regner jeg sterkt med du kan bruke samme ledninga til pstwo.

Fikk ledning for å kjøre pc'en over på projen for et par uker siden, men i disse examensdager har jeg ikke fått testa enda. Regner med det blir så bra som det kan bli det. Kan vel uansett bruke s-video kabel, men det gir ikke optimalt bilde, men antakelig bra nok hvis det bare er snakk om å bruke av og til.

Kabel for komponent på xbox koster 190.- eller no på dvdboxoffice.com

Bestilla derifra selv, og bortsett fra at det tok laaaang tid har jeg ikke noe å utsette. De var da fri for kabelen, så det hadde vel noe å si. Kom under grensa for moms/toll.

Edit: et kjapt søk gav dette når det gjelder pstwo:

DIGITAL OUT(OPTICAL) connector x 1

Ser ut så det er kabel for digital lyd, og har vel lite og ingenting med selve bildedelen å gjøre, hvis det var den du hadde sett.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å forstå det med progressive-scan, har lest noe om dette i en HDTV artikkel, hvor det var snakk om at 720p er en bedre oppløsning enn 1080i, pga progressive-scan er mye bedre enn interpolated-scan greiene.

Surt at GameGuben ikke støtter progressive-scan (hvis jeg anskaffer meg en slik senere), men regner med at forskjellene heller ikke er så dramatiske av den grunn, så lenge en spillkonsoll er tilkoblet komponent på projektoren.

Har du forresten noen bilder av projektoren i bruk, dobbelmann? Finner mange bilder av selve projektorene på nettet, men sjelden bilder av hvor godt bilde de gir fra seg på et lerret...

Lenke til kommentar

Har ikke utstyr for å ta bilder, og de få bilda jeg har tatt har jeg ikke vært usein om å slette :!:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=96445 Der er dinside's forsøk på en test.

Når det gjelder 1080i kontra 720p er jeg ikke helt sikker på at jeg er enig. Høyere oppløsning er aldri å forakte, og 1080p finnes vel per dags dato ikke.

Så lenge du bruker komponent bil bildet uansett være langt bedre enn kompositt, som er den gule ledninga på standard xbox-kabel. Så lenge bildet ikke er progressivt mener jeg å ha lest at scart/rgb faktisk skal være klarere enn komponent, men om man ser dette er en annen sak.

Husk også at scartovergangen som er med xboxen ikke forbedrer bildet på noen måte, den gir deg bare muligheten til å stappe den i scartinngangen.

Lenke til kommentar

Hvilken farge anbefaler dere på lerretet til en slik LCD Projektor? Disse projektorene har dårligere sortnivå enn DLP projektorer (etter hva jeg har lest), og lurer på om det ville vært bedre å bestillt et grått eller sort lerret, i stede for et tradisjonelt hvitt lerret til en LCD projektor?

Lenke til kommentar

Hei. jeg er klar over at flere anbefaler såkalte greyline lerret, men det har jeg personlig ikke sansen for. Grunnen:

Når det gjelder sort, så når man ser film så demper man lyset. Dette fordi jo mørkere det er, jo bedre blir filmfølelsen. Såfremt det ikke er vanvittig lyst så får du følelsen av at sort er sort. Øynene fokuserer på skjermen, og ikke alt anna rundt som du sammenligner sort med.

Så er det fargene. Jeg vil ikke at hvitt skal være noe annet enn hvitt, eller at gul skal være annet enn gult.

Så for å oppsummere, jeg vil ikke forsake alle andre farger bare for sort, som man uansett oppfatter som sort.

Er inderlig klar over at grått ikke er direkte grått, men bare en anelse grått, og at det dermed ikke går så mye utover de andre fargene. Men overraskelse: da hjelper det lite på sort også.

Du kan kanskje finne beige lerret, ikke veit jeg. Hva det skal være godt for veit jeg heller ikke. Kanskje for å få noe varmere farger??

Og dersom du spiller en del er det ikke så altfor nøye med absolutt sort, det skal tross alt være litt smell i fargene.....

My 0.02$

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer uenig, men nå sitter jeg med et Adeo Greyvision til 4500kr, grått og 1 gain. Fabelaktig kvalitet, nydelig hvitt og kalde blåfarger. Alternativt - Ikea Tupplur?

Sammenliknet med hvitt papir, eller hvitt/lysegult sengelaken, var "sort" faktisk en anelse mørke blått. Med det nye lerretet, som er en anelse grått, er blåfargen nesten helt vekk og man sitter igjen med et veldig varmt bilde, og "sort" som er mer lysesort enn mørkeblått. Hvitt er tilsynelatende hvitt nok, merkelig hvordan øyet reagerer :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Siden jeg aldri tidligere har hatt projektor, eller erfaringer med dem i praksis, lurer jeg på om det hadde vært like greit å bare bestille selve projektoren (Epson TW10H) i første omgang, uten å bestille et lerret? Tenker meg at et A2 eller A1 ark kunne passe perfekt for midlertidig lerret.

Surt hvis jeg blir missfornøyd med projektoren og må sende den tilbake igjen, og måtte sitte igjen med et lerret, eller eventuelt sende det tilbake igjen i samme slengen (I tilfelle jeg da bestemmer meg for et Widescreen TV i stedet for projektor).

Syns dere at det kunne vært fornuftig å bruke et ark som midlertidig lerret for å se om projektoren oppfyller mine krav (hvis den gjør det, bestiller jeg et ordentlig lerret)?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå anskaffet meg en Epson TW10H projektor, men har ikke fått tak i et lerret enda. Midlertidig har jeg bare teipet 4x3 A4 ark i sammen om til et lerret, men jeg regner med å bestille et ordentlig lerret snarest mulig.

Det som bekymrer meg nå, er at lyset på projektor-bildet på en måte reflekteres kraftig tilbake med dette A4 lerretet som jeg bruker nå. Blir nesten blendet når skjermbildet blir hvitt, fordi lyse farger blir "skrikende" uansett hvilke instillinger jeg har lysstyrken på ("Dymamic" gir lysest bilde ideelt for dagslys, mens "Theatric Black" gir lyst nok bilde for mørkt rom).

Kan nevne at bildet jeg projekterer tilsvarer ca 49 tommer i 16:9 modus, og at projektoren befinner seg ca 130 cm i fra A4 lerretet. Kan også nevne at jeg sitter i en avstand på ca 175 cm i fra A4 lerretet.

Lurer derfor på om et ordentlig lerret på en måte vil dempe "refleksjonen" av projektor bildet, og gjøre bildet mer behagelig å se på?

Lenke til kommentar

Oly: Det høres ut som prosjektøren din har for kraftig lysstyrke i forhold til ditt bruk. Måter du kan løse dette på er å sette prosjektøren i økonomimodus. Da reduseres lysstyrken til fordel for høyere levetid på pæra. Noe annet du kan gjøre er å sette prosjektøren lengre unna "lerretet" så lyset blir spredd utover en større flate, (Lysstyrken per flateenhet reduseres). En tredje måte er å skifte ut det hvite "lerretet" med ett som er litt mørkere farge, skittenhvit eller grå. Da vil samtidig sort-nivået forbedres.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå hatt projektoren (Epson TW10H) i mer enn en måned, og har i tillegg anskaffet meg et Ikea Tupplur lerret (besj-farge).

Men desverre må jeg si meg missfornøyd foreløbig, fordi den kraftige lysrefleksjonen fra projektor-bildet på lerretet gjør meg sliten og tørr i øynene etter svært kort tid med spilling på spill-konsollene.

Dette fører jo til at konsollene mine står og støver i sammen med projektoren, mens jeg heller må finne meg i å spille PC eller Game Boy i stedet på grunn av dette :(

Kjører projektoren i økonomi-modus, uten at det hjelper stort. Kan nevne at rommet mitt ikke akkurat er noen "kino-sal" i størrelse, og at jeg sitter ca 2 meter fra projektor-bildet, som tilsvarer ca 73 tommer i 16:9 modus.

Bildet blir bare mer ubehagelig å se på jo mer jeg stiler ned på bilde-størrelsen, fordi da samles all kraften fra det projekterte lyset inn i et mindre rektangel.

Projektoren fyller hele det 1,60 m breie Ikea "lerretet" mitt, og selve projektoren er plassert ca 2,5 meter bak lerretet.

Lurer på om det er noen andre som også har opplevd det samme med sin projektor, og eventuelt funnet en løsning på dette.

Lenke til kommentar

Er det for mye lysstyrke du sliter med, kan du forsøke et filter. En linse f.eks. til et par hundrelapper som man kan sette forran projektor linsen. ND2 kanskje? Mulig det er flere som har mer erfaring der, jeg bestilte hovedsaklig et B&W KR-6 81-EF 82mm filter for å senke sortnivået på min AE700. Må i etterkant kompensere ved kalibrering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...