Gå til innhold

dokumentavgifter osv. ved huskjøp

Anbefalte innlegg

Har nettop ivistert i leilighet, den står på festet tomt (er vel 3-400000 boliger som står på festet tomt i norge)

Papirmølla har startet da, så da måtte eg først få en godkjenning av den avdelinga i staten som har med festet tomt og gjøre, eg og selger skreiv under på ett papir og fikk tilbake en regning på 1850 kr i administrasjonsvederlag.. (Noen som har en sinnsyk timeslønn der)

Så skal kjøpet tinglyses, koster ca 2000 kr etter det eg har fått opplyst, (er jo greit nok men fortsatt noen som har en ganske god timesbetaling)

De fleste som kjøper bolig låner jo penger, så da må jo staten naturligvis ha ca 1500-2000kr for å tinglyse lånet også.

Men, så kommer jo herligheten der staten skal ha 2.5% av kjøpssummen i "dokumentavgift" , det er altså etter at eg har betalt staten 6000 kr i det eg vil kalle dokumentavgifter. Ved ett huskjøp på 1mill så skal staten ha 25000 kr + de andre avgiftene, for hva? de bytter om 2 navn.. vil tro at dette er max 2-3 timers jobb for en mann, som da sitter med en timeslønn på 15-20000 , ganske rått.

Vist min informasjon er riktig så når dokumentavgiften var innført var den på 1.25% og dekka alle dokumentavgifter, men nå er den altså blitt 2.5% og en må betale så godt som alle avgifter i tillegg..

Blir betalt inn ca 3milliarder i dokumentavgifter årlig, de fleste vet ikke hvorfor staten skal ha 2.5% av kjøpssummen..?

Er HERLIG og tenke på at SV og AP står i fare for å ta over makta og kommer til og engasjere enda flere papirflyttere.

Utrolig at det norske folk finner seg i slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avgiftene i norge er syke uansett hvor det gjelder.

Selv sitter jeg med en arveavgift på over 20.000 når jeg er 20 år gammel,kan ikke helt skjønne at jeg skal betale staten over 20.000 kroner når jeg arver? har ikke jeg gått igjennom nok dritt,når jeg att på til skal betale staten en haug med penger for det?

Lenke til kommentar

Det er for mange syke avgifter i norge. Dette er en av dem som helt klart burde fjernes, og all papirarbeid burde kunne automatiseres slik at totalavgiften ikke burde bli på mer en "lommerusk".

Men sv er jo alltid teite, ingen er mer avgiftskåte enn dem. Deres løsning på alle problemer er å legge på avgift, selv om det handler om å fjerne en (da legger man på 2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...