War Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Jeg har kjøpt en volvo 240 som er litt sliten i støtdemperene blitt. Det friser ikke stort å bytte dette selv, så er det noen som vet hvor mye det koster på et verksted? Evt hvilket verksted (som for eks finnes i trondheim) Og er det noen som vet hvor hardt tennpluggene skal strammes? Har ikke en moment nøkkel Lønner det seg å få tak i noen billige dempere og gi dem til verkstedet? eller la dem fikse hele biffen selv? EDIT: hvordan låser man en volvo 240 bak? Endret 7. mai 2005 av War Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Er bilen gammel, så lønner det seg absolutt å se om du finner brukte deler. Dette kan spare deg for store utgifter (snakker av erfaring her), samt at du trolig ikke vil merke noe stor forskjell i bilens resterende levetid. www.bruktbildeler.com er et greit sted å begynne. Når det gjelder verksted, så er et hett tips billigkjeder ala Mekonomen å anbefale. Å sette den på merkeverksted er penga ut vinduet igrunn. Låse hva bak..? Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 så jeg burde skaffe støtdemperene selv og så stikke til mekonomen og få di til å bytte di, for ca hva tror du? 1000kr? Jeg synnes demperene er fine nå, kan kjøre i 50 i fartsdumpene. Myke og gode, men om jeg lener meg på bilen kan jeg presse den 30 cm ned. myk og gjyngete. Fikk ikke til å låse bagasjerommet. nøkkel i og vri gegge veier, 0 respons. vrir en kvart runde begge veier, men så stopper det. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Aner ikke hvor lang tid det tar å bytte dem, men timelønna hos Mekonomen er vel på 450 ellerno (mulig jeg husker feil)..? Hvorvidt de må byttes eller ikke, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Hvis dette er en stasjonsvogn, kan det være at låsemekanismen bak må smøres opp for å fungere. Har selv vært borti dette flere ganger. Kan jo være samme konstruksjon på sedan? Da må innvendig trekk demonteres, for å komme til med olje på sprayboks. Støtdemperne er veldig lett å bytte bak, men tar litt mer tid foran. Du må nok beregne noen tusenlapper for alle demperne + arbeid. Har du råd, er det lurt å bruke gassdempere. Spesielt bak på denne biltypen. Mekonomen leverer dette, og delene deres er vanligvis bra. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) hm, er en stasjonsvogn ja. Hm, takk for svar, skal sjekke ut dette. Bak ser det rimelig enkelt ut, skrue oppe og nede, men tør jeg skru av? er de under spenn? Endret 7. mai 2005 av War Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Den ser veldig strøken ut til å være så gammel For å bytte demperne bak trenger du bare løsne boltene oppe og nede ja. Men skift på en side av gangen, og støtt bakakselen opp mens du jobber. det er ingenting som står i spenn. fjærene er skrudd fast nede, så ingen fare med det. Det hender at de nedre boltene sitter veldig hardt fast. De ruster fast i hylsene som sitter ved siden av de nedre demperfestene. Hvis du kun skifter bak, anbefaler jeg som sagt å bruke gassdempere. Da blir den mye bedre å kjøre i svinger, samtidig som du ikke trenger å bremse ved fartsdumper :!: Lenke til kommentar
War Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) 240-serien 75-92 Oljestøtdempere Bak ikke GLE, GLT, Turbo framme, (1) 149,00 kr 240-serien 75-92 Oljestøtdempere Framme ikke GLE, GLT, Turbo framme, (1) 279,00 kr Veldig billig på biltema , men skal se etter gassdempere , takker Den kostet 4000kr.(bilen) med nye vinter og sommerdekk. Endret 8. mai 2005 av War Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Du spurte om tilstramming av tennplugger og så jeg nå. Skru dem inntil, og stram så litt til med passe kraft. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Biltemademperene er gode, men varer ikke så lenge. Men ikke noe galt i å bruke dem. Bilen høres ut som et veldig godt kjøp forresten. Du kan sjekke delepriser hos mekonomen via internett og. Endret 8. mai 2005 av gauters Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Er bilen gammel, så lønner det seg absolutt å se om du finner brukte deler. Du mener vel ikke seriøst at det er noe poeng i og kjøpe brukte dempere?! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Er bilen gammel, så lønner det seg absolutt å se om du finner brukte deler. Du mener vel ikke seriøst at det er noe poeng i og kjøpe brukte dempere?! Hm, nei ikke om de koster 149,- per stk.. Tenkte egentlig aldri over hva det koster med dempere, bare kom med et generelt tips.. Endret 8. mai 2005 av Marvil Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Ingen vits i å kjøpe dempere, foringer, clutch, bremseklosser og andre slitedeler brukt. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Fungerer det å kjøpe et bensinfilter på esso, eller må det være tilpasset volvo i størrelse? på esso er det 2 typer, en stor og liten. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Finn ut hvem av de du har, også kjøper du det nærmeste... Lenke til kommentar
War Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) ok, skal gjøre det. Lurte bare på om forskjellen har mye å si. Om jeg deler dem inn i tre str. 5, 10 og 15 så har esso 5 og 15 , men bilen 10. mitt i mellom. og en ting til, siden bilen min har 2005, blå oblater, betyr det at den gikk kjennom en eukontroll i fjor? evt hvem gjør det billigst? Endret 9. mai 2005 av War Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Bensinfilter er enkelt å bytte, men da trur jeg du skal ha "15"... Da må du betale årsavgift i år... EU-kontroll er hvert 2. år, så det vet ikke jeg når er sist gjort. Ring biltilsynet med det spørsmålet hvis du er i tvil Lenke til kommentar
War Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 takk for mange informative svar Skal nå bytte: Luftfilteret oljefilteret olje bensinfilteret tennpluggene På en EU kontroll : Hvor nøye er de på Rust Dempere kvaltiet på blankhet av speil Noe som er ekstra nøye? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 stikk på vegvesen.no velg periodisk kontroll (oppe i den gule firkanten) skriv inn reg.nr så får du vite når og når tid sist kontroll var. På en EU kontroll sjekker de rust på bærende karoseri.. mao. kanaler og slik ser de ikke så nøye på. Så sjekker de foringer og oppheng til støtdempere, traverser, motor fester og slikt. Dempere ser de etter lekkasjer.. Så lenge du ser noe i speilene er det ingen fare. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Skift fordelerlokk og rotor i tillegg du. Koster under 200 originalt. Da unngår du mange problemer som kan oppstå. Dette gjelder spesielt denne motortypen. Ser tennpluggkablene gamle ut, er det lurt å skifte dem og Endret 9. mai 2005 av gauters Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå