Gå til innhold

Mørk Kokesjokolade: Deilig, men sunt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjokolade er litt mystisk sak - usunt? vet ikke. Er selv i kategorien "konsument av så store doser at man burde dø av det". Men eg har det fint.

Sjokolade lages av den sjokobønnen. Bønnen inneholder kakaopulver, og kakaomasse (eller var det kakaosmør?). Anyway.

Disse to produktene blir skillt ut.

Sjokolade lages da av å blande mer kakaomasse, enn kakaopulver + sukker + vanilje. Da har man laget mørk sjokolade.

Det om vaniljen. Ofte så brukes kunstig vanilje (vanilin) i produksjonen (billigt). Forskjellen på sjokolade med kunstig og ekte vanilje er at med kunstig så kan man kjenne et belegg bak i ganen når man spiser. Eg har kun trefft på Valhrona og et annet fancy merke som bruker ekte vanilje. Smaksmessigt liten forskjell.

Melkesjokolade lages med å tilsette melkepulver.

Hvit sjokolade er hovedsaklig kun kakaomasse (ikke blandet med pulver).

Men en ting er sikkert. Freia suger som sjokoprodusent når man har smakt litt rundt. Og kokesjokolade kan hoppe i havet som god mørk sjokolade, den er knapt ok, nød-sjokolade.

Usunt? pøh ... eg er verken feit, eller har løgne sykdommer pga av konsumeringen.

Lenke til kommentar

For det første; Det viser seg først når du er noen år eldre! :p

For det andre, så synes jeg Freia er et helt greit tilbud! Nå har jeg strengt tatt ikke smakt så altfor masse rundt omkring i verden, så jeg vet ikke om jeg burde uttale meg altfor mye om det! ;)

Kokesjokoladen til Freia er digg :wee:(synes jeg :)

Lenke til kommentar

hehe - begynner å bli gammel.

Det er nok ikke sunt viss hele kostholdet ditt består av sukker. Selv så prøver eg å være litt bevisst på det, men eg tror eg får i meg ganske mye.

Det ser man på innholdslista på matvarene. Husk at de ingrediensene som står først er de det er mest av (altså rangert etter hvor mye som er i pakken, med det som er mest av først). Og sukker er i sinnsykt mange matvarer blandt de 3 første.

Men altså - vi tåler veldigt ulikt. Og spiser du mye sukker når du strengt tatt burde spist normale ting, skipper fokost og andre måltider ... ja da ber du om bråk. men men, selv er jeg ingen kostholdsekspert og finner det rart at mange er fete uten at jeg klarer se hvorfor, altså mange spiser jo langt mindre mat og gotteri enn meg. fatter ikke.

Men det med sjokolade og ulike sorter. Det er faktisk ganske snodigt, for vi er veldig trofaste til et bestemt merke. Det ser man i alle land. De har sin sort, og da er det hylle opp og ned med den sorten, ingenting annet. Så når det kommer til sjokolade så er vi langt mindre interessert i å prøve noe annet.

Men har man først prøvd noe annet, og tør å gjøre det igjenn og igjenn, så kommer man over godbiter. Men det er endel rart også.

Lenke til kommentar

hehe :p Er nok en del skeptiske greier ute i den vide verden ja!

Jeg spiser nok en del mer sukker en jeg burde, men veier under 50 Kg! Tynn med andre ord. Er veldig bevisst på sukkerinnholdet på forskjellige produkter selv, men gidder vel egentlig ikke bry meg noe mer en nødvendig.

Mat skal ikke være sundt! Det skal være godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...