Gå til innhold

Qtek 2020, arvtakeren til Qtek 1010

Anbefalte innlegg

Som grunnlag for testen er malen laget etter Admin’c sin S100 test.

Innledning:

Merk dere at dette er min subjektive mening om telefonen. Jeg føler ikke noe behov for å si hvor lenge jeg har testet telefonen. De fleste jeg har/har hatt holder nokså kort tid, så er ikke snakk om en måneds bruk før lager testen.

Jeg kommer heller ikke til å teste java ytelsen på telefonen. Karaktersetning er et holdepunkt for om jeg opplevde telefonen som noe spesielt, gjennomsnittlig eller dårligere enn hva jeg kunne forvente av telefonen

Modell: Qtek 2020

Produsent: HTC

Eventuell link: Dangaard/Brighpoint er de offisielle kanalene for telefonen. Se www.windowsmobile.no eller www.mysmartphone.no for mer info.

Design 7/10

Skal jeg trekke en kjapp slutning, så vil jeg si at telefonen minner mye de eldre Ipaene. Det er standard pda, med pekepinne på toppen ved antennen, ved mmc/sd leseren.

Telefonen minner mer om en lommepc enn mobiltelefon, dette resulterer i problemet at skjermen er veldig utsatt for riper. Det gav heller ikke særlig positive assosiasjoner hos de som så den. Mange utbrøt ”er det en telefon” og ”jeg ville aldri turt å ta opp en slik”

Likevel gav telefonen fra seg en viss appell hos meg, om dette kan skyldes sær smak er nå diskutabelt.

Skjerm og menyer/oppsett 8/10

Skjermen har standard 320*240 oppløsning. Jeg savnet egentlig vga oppløsning på en slik skjerm, men tatt telefonens alder i betraktning så var det ikke å forvente. Menyen er standard PPC 2003 og 2002. Det er enkelt å kjenne seg igjen om du har hatt en pocket pc før. Systemet baserer seg på samme prinsipper, men du har nå noen ekstra elementer som phone, sim-cvard reader osv.

Maskinvare og tilbehør 3/10

Telefonen er utstyrt med 32MB rom, 128mb intern minne,64Mb SD kort med konfigurasjonsfil for mms og gprs. (Netcom,Tele2 og Telenor)

Prosessoren viser 400mhz. Skuffelsen var stor når jeg fant ut at jeg ikke kunne ha mer enn ca 80 mb med filer på telefonen før den hang seg opp fortere enn datamaskinen hjemme. I løpet av en dag så kunne jeg restarte den nokså mange ganger. Dette var ikke noe unikt eksempel ettersom de to tidligere av samme modell også slet med dette. For meg så virket telefonen, i likhet med Nokia 9500 en smule underdimensjonert. I dette tilfelle at flaskehalsen satt i minnet. Den evnet ikke å gjennomføre mer enn en ting om gangen i enkelte tilfeller.

Sending av sms, og indikator som viste ”sendt sms” kunne være et H*** å komme seg gjennom til tider.

I pakken som kom med telefonen så var det en opptur. Der lå det en solid krybbe med plass for ekstra batteri. Noe du kan trenge ettersom dette gikk tomt veldig fort.

Stereo handsfree, software og lader fulgte også med. CD-rom med software (dog litt utdatert) fulgte også med.

Teknologi 5/10

Qtek 2020 støtter bluetooth, gprs, kabel(usb1.x) og Irda. Via ekspansjonsbrønn så kan du utvide med 11mbps w-lan. For sin tid var telefonen nokså bra utstyrt, men i dag ser man feks. at flere og flere telefoner kommer med w-lan eller andre funksjoner som gjør telefonen mer fremtidsrettet.

Nyttefunksjoner og Underholdning 7/10

Qtek 2020 er som andre Pocket Pc enheter, den har windows mediaplayer, word, excel, kabal med mer. Telefonen sin kalender og kontaktliste funksjon var det jeg liker best ved ppc.

Likevel så overrasket det en smule når jeg skulle se hvor mange ganger en bestemt kontakt hadde ringt. I anropsloggen stod det 4 anrop, når jeg sjekket i kontaktlisten stod det at det aldri hadde funnet sted noe samtale/anrop.

Som mp3 spiller burde man være en smule forsiktig. Alt over 64kbps bitrate er ikke å anbefale, pga dette trekker veldig med batteri.

Du kan også vise filmer på telefonen, enten med mediaplayer eller annen viser. Dette krever en del strøm, så du burde være forberedt på at dette korter ned batteritiden vesentlig.

Det å skrive sms på telefonen er vanskelig i starten, men for de som er vant med utførelsen så er dette et minimalt problem. Rent praktisk er det litt problematisk til tider at tastaturet mangler.

Kamerafunksjon 2/10

Kameraet har normal vga oppløsning, men bildene var så skurrete og støyete at det skuffet veldig. Ikke i godt lys var bildene særlig bra til noe.

Konklusjon 5/10

Utseendemessig og i menyene så likte jeg meg veldig godt. Telefonen er veldig enkel å gjenkjenne, og det faktum at skjermen til en hver tid indikerer hvilke avtaler du har den dagen/kommende dag er veldig positivt. Meg bekjent er den eneste symbian telefonen som greier dette 6680.

Likevel er det frustrerende når telefonen ikke greier å oppfatte at jeg har lest meldinger, og likevel skal ha meg til å tro at den er ulest.

Softwaremessig skuffer telefonen veldig. De tre jeg har hatt, har vært veldig ustabile med bruk. Dette skuffer veldig, spesielt ettersom telefonen er såpass dyr, så skulle man tro at den var litt mer holdbar.

Det skal trekkes frem at telefonen sin synkroniseringssoftware er en plusside. Active Sync operer veldig greit med Outlook, og det er en herlig følelse når det funker så smertefritt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Bare en kjapp replikk mht. lagring av filer på en PocketPC. Det er her utrolig viktig å huske på at internminnet på enheten brukes BÅDE til lagring OG til kjøring av programmer. Det vil si at jo mer du lagrer av filer i RAM på en PocketPC jo mindre blir det igjen til kjøring av dem - og da vil også enheten etterhvert begynne å gå tregt og henge seg når plassen blir tilstrekkelig liten. Et skikkelig minnekort er hemmeligheten her. De ALLER FLESTE programmer - og selvfølgelig alt av musikk/videofiler kan lagres her og også kjøres herfra. Da blir det mer plass igjen til kjøring av programmene og maskinen liker seg MYE bedre.

TrondKK

Endret av Kristoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...