Pluggen Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Hadde en tråd tidligere som jeg tenkte å bumpe, men den var borte Har kjøpt meg en 2.0f kondensator som nå skal lades opp... Så var det dette med motstand og det greiene der Fulgte med en sånn liten sak jeg regner med er motstanden jeg skal bruke Hvor skal denne festes? Mellom pluss og minus på kondensatoren eller? Hva skal den lades med, fullt batteri, eller batterilader (trur jeg er best da .p ) Tror jeg vet en del av det, men ikke moro å sprenge detta greiene, så spør for å være sikker... Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Om jeg ikke husker helt feil..... for å lade ut så har du motstanden mellom pluss og minus polen på kondensatoren. For å lade opp så har du motstanden mellom ledningen fra batteriet og pluss polen på kondensatoren. Også greit å ha et volt meter koblet til for å se hvor mange volt som er på kondensatoren. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 Ok Da får jeg prøve på det... Har hørt det er litt forskjellige måter å gjøre dette på, så fint om noen kan bekrefte/avkrefte det Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Kom over denne. Er kanskje litt bedre forklart og litt mer troverdig enn meg... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Problemet mitt er hvordan jeg skal lade den riktig opp... Kobling har aldri vært no problem når det gjelder elektrisk utstyr Men det høres veldig riktig ut sånn du sa det i sta Takk for linken btw Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Motstanden imellom begge poler på kondensatoren for å lade ut. Ikke kortslutte dette direkte uten en resistans imellom. Vet ikke om det er vits å bruke motstanden når du lader opp kondensatoren. Den gjør spenningen litt lavere over kondensatoren, men går det ikke bra å bruke 12V direkte? Regner med kondensatoren er polarisert? Eller? Hvis den er det sier det pang om du kobler omvendte poler fra batteriet til kondensatoren. Lenke til kommentar
Zyrion Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Du må ikkje ta feil med polene visst du ikj vil att heile skjiten skal gå i lufta Lenke til kommentar
warner Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Det anbefales at man bruker motstanden når man lader opp kondensatoren. dette hindrer at det går for mye strøm på en gang fra batterie.(noe som kan ødelegge batteriet). Så det ANBEFALES på det sterkeste for å begrene strømmen fra betteri til kondensator Ved feilkobling av + og - vill noen kondensatorer ha akustisk alarm som varsler at du har koblet feil... men har du system på kablene å setter + på RØD og - på svart så skal dette ikke være noe problem... Lenke til kommentar
warner Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 ved opplading så tar du ut sikkringen framme i motorommet som går fra batteriet til kondensatoren... i stede for sikringen så setter du inn motstanden... motsatnden kan bli varm å dermed så snbafales d å bruke hansker... etter 30-40 sek så kan du ta bort motstanden å sette inn sikringen... da skal kondensatoren ha begynt å lade seg litte opp... Lykke til Lenke til kommentar
Kjeksen Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Noen fare for og ødlegge forsterkeren ved å gjøre dette? Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Før du kobler til forsterkeren er det bare å måle om du har riktig spenning. Hvis spenningen (i volt) er for høy eller lav er det bare å ikke koble til forsterkeren . Er spenningen riktig er også strømmen riktig fordi det avhenger av motstanden i det som kobles til, som selvfølgelig er konstant. Dette måler du med et multimeter som du får tak i for under 100 kroner på f.eks. Jernia. Viktig å ha den stilt inn på spenning (volt [V]) da Hvis du vil være sikker altså. Men hvis du har koblet riktig skal vel alt gå helt fint =) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Tusen takk for tips alle sammen Dere er gode å ha dere.. Mye hjelp som kan hentes her ved hjelp av nye og gamle poster, og finner man det ikke der, er det bare å poste en ny, å da tar det ikke lange tia før man har svaret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå