Christian86 Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Som grunnlag for testen er malen laget etter Admin’c sin S100 test. Innledning: Merk dere at dette er min subjektive mening om telefonen. Jeg føler ikke noe behov for å si hvor lenge jeg har testet telefonen. De fleste jeg har/har hatt holder nokså kort tid, så er ikke snakk om en måneds bruk før lager testen. Jeg kommer heller ikke til å teste java ytelsen på telefonen. Karaktersetning er et holdepunkt for om jeg opplevde telefonen som noe spesielt, gjennomsnittlig eller dårligere enn hva jeg kunne forvente av telefonen Modell: 9500 Produsent: Nokia Eventuell link: www.nokia.no/phones/9500 Design 5/10 Telefonen i seg selv er et slagvåpen. Dog er vel dette bare å forvente når du kjøper en krysning av en pda og en mobiltelefon. Utførelsen er veldig fin, og du kan bytte deksler (front) dersom du ønsker. På min telefonen merket jeg knirking i leddene, men hvorvidt dette er noe som er felles med andre av denne typen vet jeg ikke. Det ødela likevel litt av inntrykket. Telefonen i seg selv virker veldig ensformig, det er ikke noe spesielt ved utseende som fanger min oppmerksomhet. Skjerm og menyer/oppsett 8/10 9500 har to skjermer, i likhet med f.eks. 9210i og 9210. Skjermen inn og utvendig kan skilte med 65000 farger, noe som er helt perfekt. For min del så kunne jeg ikke se noe nevneverdig forskjell fra denne og P910i som jeg har hatt tidligere. Menyene på den utvendige skjermen følger normal Nokia standard. Kort sagt er det ikke noe som skiller denne fra massene. Når det gjelder den innvendige skjermen så er det blitt forbedring fra 92xx og 91xx serien. Skjermen har et hovedområdet, der vises programmer i mapper (f.eks. Spill og underholdning har sin egen mappe osv.) Det er lett å finne ut hvor du skal trykke for å oppnå det du ønsker, og til et motsetning fra hovedmenyen i den ytreskjermen så får du respons der og da. Maskinvare og tilbehør 4/10 Telefonen kan skilte med 80 mb internminne. Prosessorfart har jeg ikke kjennskap til. Dog har den noen sære problemer, som minner meg om Qtek 7070. Likheten mellom disse to er at begge virker underdimensjonert for deres oppgaver. W-lan på denne telefonen var kun nyttig til e-post og mer simple oppgaver. For weblesing var det totalt meningsløst. Her savnet jeg faktisk min gamle Qtek 9090 med en gang. Hovedskjermen og menyene der henger veldig mye. Det var faktisk en veldig forskjell mellom responsen i yterskjermen og den indre. Teknologi 6/10 Nokia 9500 er utstyrt med EDGE ,Bluetooth ,og W-lan 802.11B. Selv om telefonen er underdimensjonert for w-lan, så fungerte EDGE og Bluetooth helt greit. EDGE på denne telefonen skuffet likevel. Dette kan skyldes forhold som beror på Netcom eller sim-kort. Jeg opplevde ved flere anledninger at telefonen slet med datasendinger. Jeg var fint innenfor dekningen i Oslo sentrum, og tidspunkt var perfekt for testing (22:00-23:00), likevel måtte den prøve ca fem ganger før den kunne sende mms meldingene. Nyttefunksjoner og underholdning 4/10 Til en motsetning fra Windows baserte telefoner, så følger det med realplayer på denne telefonen. Den støtter 3gpp, .amr og muligens mp3(testet ikke). Bomturen blir stor når handsfree som følger med kun har en øretelefonen. Der forsvant egentlig hensikten med å bruke telefonen som underholdningsmaskin. Medfølgende software inkluderer presentasjon, ”Word” og andre nyttefunksjoner ala det vi så hos de tidligere kommunikator modellene. Kamerafunksjon 5/10 Kameraet har 640*480 piksler, altså vga kvalitet. Bildene er helt kurante, og minne litt om det E700 presterte. Dog burde du ikke forvente alt for mye. Anbefaler heller eget digitalkamera. Konklusjon 5/10 Karakteren er et snitt av de tall ovenfor. Telefonen skuffet en del, den er helt holdbar til de kontormessige delene, og det er vel hva Nokia mente når de laget den. Underholdningsdelen forsvinner fort når du finner ut at eneste måte å se filmer og lignende er når du må bruke høytaleren. Høytaleren er ikke svak på noen måte, brukte ofte telefonen som høyttaler under samtaler, men skal du se film på bussen er ikke dette den beste løsningen. Det dro veldig ned at telefonen ikke var dimensjonert for egenskapene Nokia hadde gitt den. Med dette mener jeg w-lan som et eksempel. Som sms maskin var telefonen veldig fin, men dette er en del av kontor og nytte delen for meg, ikke underholdning. Det hjelper dog lite at du må åpne telefonen for å kunne skrive sms i noenlunde grei hastighet. Tastene foran ble for trege. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Kan anbefale 9300 om man ønsker en liknende telefon, men ikke vil ofre ytelse for å få wlan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå