dabear Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Formål: opprette en samba server på maskin (1) og montere rota "/" eller web-direktoriet "/var/www" under "/windows/samba" på maskin (2). Begge kjører ubuntu hoary inneafor et lokalnett. Maskin (1) har ip 192.168.1.30 .Maskin (2) har ip 192.168.1.15 . Hittil har jeg ssh-a meg inn til maskin (1) for å legge inn filer, men jeg føler at det blir litt tungvindt. Jeg har til nå fulgt guiden på http://ubuntuguide.org/#sambaserver men jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre. På punkt 3.3 på den guiden på spørsmål 2, står det at jeg skal legge til følgende i /etc/samba/smbusers: system_username = "network username" men hva betyr det? Det står seinere at jeg skal gjøre dette # To edit network user sudo smbpasswd -a system_username # To delete network user sudo smbpasswd -x system_username Men når jeg prøver "sudo smbpasswd -a system_username" får jeg at brukeren ikke eksisterer, er det meninga at jeg skal bytte ut system_username med fks "root" eller "admin" (begge finnes på maskin (1) ), skal jeg gjøre om på noe i /etc/samba/smbusers òg? Kort fortalt ønsker jeg å vite hvordan jeg midlertidig og for alltid monterer /var/www på /windows/samba, ikke minst hvor jeg spesifiserer brukernavn og passord. Utskrift av kommandoen testparm på maskin (1): root@ubuntu-hoary-linux-Old-Hd:/var/www# testparm Load smb config files from /etc/samba/smb.conf Processing section "[homes]" Processing section "[printers]" Processing section "[print$]" Processing section "[public]" Processing section "[public]" Loaded services file OK. Server role: ROLE_STANDALONE Press enter to see a dump of your service definitions # Global parameters [global] workgroup = MSHOME server string = %h server (Samba, Ubuntu) obey pam restrictions = Yes passdb backend = tdbsam, guest passwd program = /usr/bin/passwd %u passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n . username map = /etc/samba/smbusers syslog = 0 log file = /var/log/samba/log.%m max log size = 1000 dns proxy = No panic action = /usr/share/samba/panic-action %d invalid users = root [homes] comment = Home Directories read only = No create mask = 0700 directory mask = 0700 browseable = No [printers] comment = All Printers path = /tmp create mask = 0700 printable = Yes browseable = No [print$] comment = Printer Drivers path = /var/lib/samba/printers [public] comment = LinuxServer path = /var/www force user = nobody force group = nogroup read only = No create mask = 0777 directory mask = 0777 guest ok = Yes root@ubuntu-hoary-linux-Old-Hd:/var/www# Dette er en privat webserver-,ssh og (forhåpentligvis) samba-server og ingen andre enn meg har tilgang enda. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Ja, du skal bytte ut system_username med et brukernavn. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 Jaha, det var jo my til hjelp. skal system_username = "network username" skrives som admin = "network username" , system_admin = "network username" , system_admin = "network admin" eller hva? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Sorry, hadde litt dårlig tid Blir kanskje sånn?: bruker = "smbbruker" Lenke til kommentar
dabear Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 OK, så jeg kan bare velge om jeg skal ha prefix på navna eller ikke? Jeg har forsåvidt fått opp samba serveren nå, men når jeg går innpå den fra maskin (2) i windows (dualboot) får jeg denne feilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Syykt langt navn den maskinen hadde da. Det er ikke støtte for så lange navn i windows, tror jeg iallefall. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 I ubuntu får jeg denne feilmeldinga når jeg går innpå smb:/// Sorry, couldn't display all the contents of "Windows Network: mshome". The folder contents could not be displayed. Hvordan får jeg endra navnet på maskina da? (tekstbasert) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 endre det i smb.conf. utifra det du skriver over har du visst ikke satt noe navn. skriv: netbios name = navn Lenke til kommentar
dabear Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Jepp, nå er det gjort og jeg fikk det opp i windows takk skal du ha-rart det ikke stod noe om at jeg måtte sette netbios navn i guiden da. Hvordan får jeg montert denne i /windows/samba ? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Jepp, nå er det gjort og jeg fikk det opp i windows takk skal du ha-rart det ikke stod noe om at jeg måtte sette netbios navn i guiden da. Hvordan får jeg montert denne i /windows/samba ? mount -t smbfs -o umask=000 //<ip-eller-netbios-namn>/public /windows/samba BTW: Den smb.conf-fila ser for meg 100-gonger for stor ut utifrå kva som er nødvendig for ditt formål. Mellom *nix-maskiner ville det vore betre med NFS, men om Windows er med i biletet er Samba det rette valget. Endret 8. mai 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå