Gilbert Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Håper ikke du refererer til oppbygning av layout nå, for så vidt jeg var klar over kan tabeller kun brukes til visning av tabulære data. Nothing more, nothing less tongue.gif Er jo ikke FEIL å bruke tabeller, er jo en mening med det også, er så teit å se alle si at "ånei tabeller er feil" greia er at det ikke er lagd til layout men til tabulærdata, Så det som er den egentlige feilen er å si at det er feil å bruke tabeller i html whatsoever.. Tabeller? Tabell er ikke bare UUUTTT OMG USEMATISK. Man bruker det til å vise tabulær data wink.gif Tabulære data. Hva er det? En medlemsliste er tabulærdata, en liste over tråder er tabulærdata osv. Kan noen utdype? Endret 7. mai 2005 av fjartan Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 En tippetabell er tabulære data, om du skjønner bedre da? Data/tekst som passer inn i en tabell. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Busstider, flyruter, togtabell..., men faktisk tror jeg bulletinboard aka forum egner seg fint til tabellbruk, men det er kanskje fordi jeg ikke har laget "div"-basert forum selv før Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 «Det du ville satt i en tabell dersom du skrev noe i Word.» Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Fine eksempler, men finnes det en definisjon? Grunnen til jeg spør er at jeg ikke finner noe i ordboka mi... Endret 7. mai 2005 av fjartan Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Fine eksempler, men finnes det en definisjon? Grunnen til jeg spør er at jeg ikke finner noe i ordboka mi... tabulæ´r adj. lat.-fr. som har plan overflate (Kunnskapsforlagets blå fremmedordbok) Mvh Primaxx (Vet ikke om det gjorde deg så mye klokere men... ) Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Mikka sin beskrivelse er egentlig best vil jeg påstå Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 Fine eksempler, men finnes det en definisjon? Grunnen til jeg spør er at jeg ikke finner noe i ordboka mi... tabulæ´r adj. lat.-fr. som har plan overflate (Kunnskapsforlagets blå fremmedordbok) Mvh Primaxx (Vet ikke om det gjorde deg så mye klokere men... ) Her er det vel snakk om tablå - tabulær? Jo, M hadde en fin ting. Så kan tenke meg at dersom en tekst skal gjentas med samme utseende for å bedre lesbarheten skal skrives, så brukes tabeller. Sant? Som for eksempel en forumindex, en prisliste, en meny ...nei... Alle dere som har brukt uttrykket tabulære data; kan dere fortelle om dere vet hva det dere sier betyr? Ingen big case for meg, men om jeg skal kunne fortelle andre at de kun skal bruke tabeller til tabulære data, så må jeg vite hva det er... Tenker og som M at det man ville brukt tabeller i word til er tabulære data, og at man bruker divisjoner der man bruker tekstbokser i word. Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Fine eksempler, men finnes det en definisjon? Grunnen til jeg spør er at jeg ikke finner noe i ordboka mi... tabulæ´r adj. lat.-fr. som har plan overflate (Kunnskapsforlagets blå fremmedordbok) Mvh Primaxx (Vet ikke om det gjorde deg så mye klokere men... ) Her er det vel snakk om tablå - tabulær? Jo, M hadde en fin ting. Så kan tenke meg at dersom en tekst skal gjentas med samme utseende for å bedre lesbarheten skal skrives, så brukes tabeller. Sant? Som for eksempel en forumindex, en prisliste, en meny ...nei... Alle dere som har brukt uttrykket tabulære data; kan dere fortelle om dere vet hva det dere sier betyr? Ingen big case for meg, men om jeg skal kunne fortelle andre at de kun skal bruke tabeller til tabulære data, så må jeg vite hva det er... Tenker og som M at det man ville brukt tabeller i word til er tabulære data, og at man bruker divisjoner der man bruker tekstbokser i word. Du ba om en definisjon... Kjørte en spørring på Google Det mest detaljerte resultatet ble dette: Tabular data consists of attribute tables that define the parameters of the map features. There is really no limit to what the tables can contain, whether Boolean strings (True/False), Text, or Numeric data. For example, a Boolean entry in a cities table may define whether or not each city is a national capital. A text entry may have the city's name, or the archaeological period in which it flourished. A numeric entry could have population figures or lat/long coordinates. The advantage of the relational database system is that the different columns can be sorted and selected according to the user's need. These selections then appear highlighted on the map. Andre sier at tabulære data er data presentert i en tabell... Med andre ord så misbrukes tydeligvis uttrykket litt, men, som Mikka sier det med tabell i Word, vi skjønner vel de fleste av oss hva som menes uansett? Mvh Primaxx Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 All informasjon/data som kan passe i en tabell er tabulær data. Det som dog kan vere i gråsone når det kommer til (X)HTML er om man skal bruke en tabell, lister eller definisjonslister. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 All informasjon/data som kan passe i en tabell er tabulær data. Det som dog kan vere i gråsone når det kommer til (X)HTML er om man skal bruke en tabell, lister eller definisjonslister. Ja, apropo det. Det er noen forskjellige listetyper som finnes, når er det skemantisk riktig å bruke de forskjellige? Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 UL - Vanlig liste der du setter opp enkeltpunkter. DL - Definisjonsliste, der du setter opp et punkt som skal defineres eller forklares. Dette innlegget kunne ha vært en slik liste. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) All informasjon/data som kan passe i en tabell er tabulær data. Det som dog kan vere i gråsone når det kommer til (X)HTML er om man skal bruke en tabell, lister eller definisjonslister. Ja, apropo det. Det er noen forskjellige listetyper som finnes, når er det skemantisk riktig å bruke de forskjellige? Det heter semantisk. DL skal brukes til lister hvor du har en definisjonsterm som skal defineres med en definisjonstekst. Tenk logikk: når der det logisk å bruke ei definisjonsliste? Definisjoner. Uordnede lister skal brukes når du har ei liste over ting hvor rekkefølgen ikke innvirker på innholdet. For eksempel, når du skal skrive ei oppskrift, kan du bruke ei uordnet liste til ingrediensene. Men når du komemr til ei steg-for-steg liste over hva som må gjøres for å lage denne rette, får plutselig rekkefølgen noe å si. Du kan ikke koke ei suppe med bare vann, for eksempel. Altså, for å bruke ei uordnet liste: Definisjonslister til definisjoner Uordnede lister til lister hvor rekkefølgen ikke har noen innvirkning for den faktiske betydningen Ordnede lister hvor rekkefølgen faktisk har en betydning Tabulære data er innformasjon som kan ordnes logisk i rader og kolonner. For eksempel kan et fotballresultat ordnes i tre kolonner: Hjemmelag, Bortelag og Resultat, og to rader: Tabellhoder for disse, og selve innformasjonen. I en slik tabell kan du selvfølgelig ha mange andre resultater. Det er litt ugunstig å bruke en tabell for et fotballresultat eller noe tilsvarende. Endret 9. mai 2005 av Me sjøl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå