Gå til innhold

koble bil-anlegg til PC\DVD-spiller?

Anbefalte innlegg

Har tilhjengelig et bilanlegg med 2x200w høytalere, sub på 400w og en bilforsterker på 2x200w. Fersk på dette, men har prøvd litt og funnet ut at jeg kan fint koble høytalerne til PC, DVD-spiller o.l, koblingene stemmer ikke, men det var bare å slenge inn noe kobber mellom koblingene, så går alt glatt. ;) Så tenkte å bruke det som et hjemmekinoanlegg til min 21" TV med det første :D

Men for å få noe skikkelig lyd, så må jo forsterkeren kobles til, noe som ser ut til å kunne gå greit, da forsterkeren tar compsite for lyd inn, men problemet er å få strøm til den. Forsterkeren kobles jo vanligvis til et 12v bilbatteri, men ser ikke helt for meg å ha et bilbatteri stående ved tven til all tid...

Så spørsmålet er, er det noen annen måte å få liv i forsterkeren? Har aldri koblet den til før, men ser at inngangene for strøm er følgende tre hull på rekke og rad;

GND--------REMOTE--------B+

SÅ hvordan og hva skal jeg stappe inn der?

Takker for svar

Edit: leif

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

remote kan du bare kjøre fra +. det er jo bare det som sendes inne der. Det er jo bare strøm.

hvorfor ikke et bilbatteri? er bare å bygge en eske til den. Husk at du også må ha en lader som lader batteriet konstant. + og et veldig stort pluss som du MÅ huske på!

Vanlige bilbatterier gir fra seg en giftig gass!!

Derfor er det anbefalt på det sterkeste å bruke enten et lukket batteri eller et gelebatteri som ikke gir fra seg denne gassen!

Lenke til kommentar

Jo når du sier det, så høres det ikke så gale ut med et hjemmekino-vennlig batteri ;)

Har heller dårlig med kabler og slikt, så lurer på hvilke type kabler som skal gå fra batteriet til de 3(?) små hullene og hvor får jeg tak i dem?

Takk for respons :thumbup:

Lenke til kommentar

GND - O V (minus på bateriet)

Remote 12V (pluss på bateriet) (av/på signal, har kan du evt ha en av/på-bryter)

B+ (pluss på bateriet)

jeg ville ha hatt bateriet ute hvis du harmulighet til det. Gelbateri gir også i fra seg gass. Å ha en eske over bateriet er heller ikke å anbefale, da det er eksplosiv gass (knallgass) som kommer ut av bateriet. Men det er en morsom gass i kontrollerte former....

Lenke til kommentar
GND - O V (minus på bateriet)

Remote 12V (pluss på bateriet) (av/på signal, har kan du evt ha en av/på-bryter)

B+ (pluss på bateriet)

jeg ville ha hatt bateriet ute hvis du harmulighet til det. Gelbateri gir også i fra seg gass. Å ha en eske over bateriet er heller ikke å anbefale, da det er eksplosiv gass (knallgass) som kommer ut av bateriet. Men det er en morsom gass i kontrollerte former....

remoten er somregel ikke beregnet for mer en 1.5V hvist du kobler blibatteriet der blir det sikkert ikke så bra

Lenke til kommentar

Her vil du få problemer.

For det første så må du lade batteriet temmelig ofte (med mindre du kobler fra anlegget nå du ikke bruker det og såfremt du spiller temmelig lavt da..)

For det andre: Kobler du på en batterilader vil den gi en høyere spenning enn batteriet, og batteriladere har alt annet enn fin, glatt-barbert likespenning som stereoen din vil ha. Spenningen fra en batterilader er full av "rippel" og støy som du konstant vil høre i anleget ditt. Neppe behagelig.

Skal dette funke trenger du en strømforsyning som er filtrert/stabilisert, og strømforsyning som kan levere 12 Volt og disse effektene er dyrt

Er litt tvilende til at bilstereoutstyr kan levere slike effekter, men hvis det virkelig gjør det, så trenger anlegget ditt (2x200 + 2x200 + 400Watt) 1200 Watt :roll:

1200watt og 12 volt gir et strømbehov på 100 Ampere !!!

Med et standard bil/fritidsbatteri på 60 Ah vil du kunne spille på full pupp i 30-40 minutter...

Må jo også neve at det finnes tung seriøs Hi-Fi som er beregnet for batteridrift, men at slike ting som regel har en litt mer realistisk effektangivelse.

Og du, forsterkeren din har ikke kompositt inn. Iallefall ikke for lyd.

Mvh Ketil Morstøl,

Norsk importør av beyerdynamic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...