Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nytt nettverkskort kobler ikke til

Anbefalte innlegg

Hadde et NetGear nettverkskort i pcen og skulle bytte det ut. Kjøpte et D Link kort på Elkjøp, men da jeg hadde satt i kortet og startet opp maskinen nektet den å koble til ruteren. Kommer opp et utropstegn ved koblingen med klokken og sier at den ikke finner noen nettverksmaske eller noe lignende.

Jeg kjøpte et nytt nettverkskort Jensen, men samme problem. Prøvde det gamle NetGear kortet og da fungerte alt igjen. Har resettet modem og ruter. Har også prøvd kortet i en annen pc, men samme problem.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en fordel å slette det gamle kortet i Device Manager/Enhetsbehandling før du slår av maskinen og tar det ut. Når du nå starter maskinen med det nye kortet i, sier maskinen at den har funnet ny hardware/maskinvare? Har du konfigurert kortet til å motta IP-adresse automatisk? Hvis ikke, les mer om det her.

Edit: Hvilket OS kjører du?

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Lyset for power lyser på kortet, men ikke activity lyset. Har prøvd andre PCI plasser ja. Det er jo samme problem med D Link kortet. Har Windows XP med SP2, men har jo deaktivert brannmuren til XP og Norton.

Det kan vel ikke være noen andre innstillinger i XP SP2 som må gjøres?

Lenke til kommentar
Hadde et NetGear nettverkskort i pcen og skulle bytte det ut. Kjøpte et D Link kort på Elkjøp, men da jeg hadde satt i kortet og startet opp maskinen nektet den å koble til ruteren. Kommer opp et utropstegn ved koblingen med klokken og sier at den ikke finner noen nettverksmaske eller noe lignende.

Jeg kjøpte et nytt nettverkskort Jensen, men samme problem. Prøvde det gamle NetGear kortet og da fungerte alt igjen. Har resettet modem og ruter. Har også prøvd kortet i en annen pc, men samme problem.

Noen som kan hjelpe meg?

Kan du være litt mer presis. Nøyaktig feilmelding i stedet for "... eller noe lignende" gjør det mye lettere å hjelpe. Kunne vært greit om du sa modellbetegnelse i tillegg til merke på kortene også. Har du f.eks. sjekket i Enhetsbehandling (Device manager) at driveren for kortet er installert, dvs. at det ikke er noe gult utropstegn eller rødt kryss ved kortet? Du skriver ikke at du har lagt inn driver, men du har vel det?

Lenke til kommentar

har fjernet NetGear kortet før jeg prøvde med det nye. La inn 2005 driver til Jensen kortet. Kanskje jeg skal lage ny nettverkskabel pga. har bare tatt en tilfeldig rekkefølge. Men jeg trudde at PCen bruker pinne 1 og 2 på kabelen?

Lenke til kommentar
Kanskje jeg skal lage ny nettverkskabel pga. har bare tatt en tilfeldig rekkefølge. Men jeg trudde at PCen bruker pinne 1 og 2 på kabelen?

Koble etter skjema er viktig, i mange tilfeller får du ikke link med kabler hvor man ikke har korrekt rekkefølge.

Lenke til kommentar
har fjernet NetGear kortet før jeg prøvde med det nye. La inn 2005 driver til Jensen kortet. Kanskje jeg skal lage ny nettverkskabel pga. har bare tatt en tilfeldig rekkefølge. Men jeg trudde at PCen bruker pinne 1 og 2 på kabelen?

Da bør du nok lage en riktig kabel ja. På ethernet får du det garantert ikke til å fungere med den konfigurasjonen.

Edit: ved nærmere ettertanke, du bør vel helst kjøpe en kabel.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...