Gå til innhold

Nikon D70s vs EOS 350D


Anbefalte innlegg

Nei.

 

Eksempel fra xd.no:

Hus pluss kit-linse: 7210+859=8069

Kit: 7970

 

Fantastiske 99 kr spart! :w00t:

 

Hvis det er argumentet, spare omlag 1.2% av budsjettet, så står jeg ved at dette er et ikke-argument.

 

Like man ikke kit-objektivet, så kjøper man et annet objektiv. Og snakker man med folka i butikken, så skal man ikke se bort fra at man kan få en aldri så liten rabatt på andre objektiv også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det er argumentet, spare omlag 1.2% av budsjettet, så står jeg ved at dette er et ikke-argument.
Du misforstår fullstendig. Siden mange velger kit linsa er dine motargumenter totalt meningsløse. Hvis noen bruker et dårlig kit objektiv så blir ikke bildene bedre av at du mener de skulle kjøpt et annet objektiv.

 

Poenget er at hvis du har valget mellom to kameraer med kit objektiv og ikke har tenkt å kjøpe et nytt objektiv så er det veldig viktig hvilket kamera som har best kit objektiv.

 

Hva du ville gjort er likegyldig, hva andre ville gjort er likegyldig, to kameraer må sammenlignes med de objektivene de kommer til å brukes med. Hvis det er ukjent hvilke objektiver de kommer til å brukes med så har man et stort problem hvis ikke prisen er identisk. Med identisk pris kan bare kjøpe det man liker best, med ulik pris så blir det mye vanskeligere å velge kamera. Å velge det beste kameraet på bekostning av objektivet er ofte dumt og av og til fullstendig idiotisk.

Lenke til kommentar
Poenget er at hvis du har valget mellom to kameraer med kit objektiv og ikke har tenkt å kjøpe et nytt objektiv så er det veldig viktig hvilket kamera som har best kit objektiv.

 

I virkeligheten har man også et tredje valg: Kamera med et annet objektiv enn kit-objektivet! Det kan kanskje virke utrolig, men det er helt sant! :yes:

Lenke til kommentar
I virkeligheten har man også et tredje valg: Kamera med et annet objektiv enn kit-objektivet! Det kan kanskje virke utrolig, men det er helt sant!
Jeg vet du er glad i å krangle på ting, men at man kan kjøpe andre objektiver påvirker ikke kvaliteten på bildene som blir tatt med kit objektivet.

 

Det er bare for de som bruke andre objektiver enn kit objektivet at kvaliteten på kit objektivet er uvesentlig, for de som bruker kit objektivet så er kvaliteten veldig viktig.

Lenke til kommentar
I virkeligheten har man også et tredje valg: Kamera med et annet objektiv enn kit-objektivet! Det kan kanskje virke utrolig, men det er helt sant!
Jeg vet du er glad i å krangle på ting, men at man kan kjøpe andre objektiver påvirker ikke kvaliteten på bildene som blir tatt med kit objektivet.

Jeg vet du er glad i å slenge personlige kommentarer, men poenget her var ikke diskusjon av objektivet, men at kvaliteten på kit-objektivet ikke er relevant for D70s vs. 350D.

 

Det er bare for de som bruke andre objektiver enn kit objektivet at kvaliteten på kit objektivet er uvesentlig, for de som bruker kit objektivet så er kvaliteten veldig viktig.

Men, temaet her var som sagt husene ikke dette objektivet. Se subject, og se innlegget jeg svarte på.

Lenke til kommentar
Nei.

 

Eksempel fra xd.no:

Hus pluss kit-linse: 7210+859=8069

Kit: 7970

Så vidt jeg vet selges ikke 18-55 kit-objektivet til Canon løst. Her har XD splittet pakkene og selger kit-objektivet løst til de som ønsker det. Rabatten fra Canon er derfor opprettholdt, og de selger det til den prisen de kan selge det til.

 

Nikon sin kit-linse, derimot, finnes i løssalg. Denne koster rundt 3500 kroner løst, mens man får den til ca. 2200 kroner hvis man kjøper det i kit sammen med huset.

 

Den alternative kit-linsen til Canon, 17-85 IS USM selges løst for 6000, mens man får den for 4500 om man kjøper den i kit sammen med f.eks 20D (vel å merke hvis kit'et er satt sammen av Canon selv, og ikke av butikken slik noen gjør).

 

Av denne grunn holder jeg fortsatt fast på at man får gode rabatter om man kjøper et kit. Men om du liker å krangle, så vær så god.

 

Og snakker man med folka i butikken, så skal man ikke se bort fra at man kan få en aldri så liten rabatt på andre objektiv også.

Kjøper man kit, får man rabatt fra Canon sin side i utgangspunktet. Kjøper du løst hus og løst objektiv i butikken, har ikke butikken like mye å gå på. Vanligvis ligger fortjenesten på slike varer så lavt, at det ikke er noe å gå på i det hele tatt om butikken ønsker å faktisk tjene penger på salget.

 

Og en annen ting... skal du ha 350D med et tilsvarende objektiv som det som sitter på D70, så blir prisen såpass mye høyere at alt taler for at mange kjøper D70 i stedet... selv om du skulle fått rabatt på det.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Men, temaet her var som sagt husene ikke dette objektivet. Se subject, og se innlegget jeg svarte på.
Jeg har sjekket det og her er ordrett hva du sa "Har aldri skjønt det 'bedre kit objektiv' argumentet.". Jeg har forklart viktigheten ved det argumentet og når det er et gyldig argument.

 

Så lenge den orginale posteren ikke nevner hvilke objektiver som skal brukes så er kit objektivet et gyldig argument siden det kan være avgjørende for hvilket kamera som er det beste kjøpet. Så er det opp til posteren å avgjøre om det er viktig for ham eller ikke.

Lenke til kommentar
Men, temaet her var som sagt husene ikke dette objektivet. Se subject, og se innlegget jeg svarte på.
Jeg har sjekket det og her er ordrett hva du sa "Har aldri skjønt det 'bedre kit objektiv' argumentet.". Jeg har forklart viktigheten ved det argumentet og når det er et gyldig argument.

Ja, min kommentar var i konteksten: Valg av kamerahus, og ikke vurdering av objektivet som godt eller dårlig, slik du trakk inn (og samtidig beskylder meg for å være kranglete :roll:)

 

Så lenge den orginale posteren ikke nevner hvilke objektiver som skal brukes så er kit objektivet et gyldig argument siden det kan være avgjørende for hvilket kamera som er det beste kjøpet. Så er det opp til posteren å avgjøre om det er viktig for ham eller ikke.

350D blir ikke et dårlig kjøp fordi kit-objektivet er 'dårlig'. Hadde det vært slik at kit-objektivet var eneste alternativ så, men det er det selvsagt ikke.

 

Som jeg også skrev: Det er jo bare å kjøpe kameraet sammen med et annet objektiv.

Lenke til kommentar

Av denne grunn holder jeg fortsatt fast på at man får gode rabatter om man kjøper et kit. Men om du liker å krangle, så vær så god.

Brønnpissing. Man 'liker ikke å krangle' fordi man er uenig med deg vettu! Jeg kunne sagt akkurat det samme, at du liker å krangle som ikke akseptere det enkle faktum at dersom kit-objektivet er for dårlig, så kjøper man det bare ikke. Men det ville vært usaklig. :roll:

 

Nok om det, tilbake til saken.

 

Nikon sin kit-linse, derimot, finnes i løssalg. Denne koster rundt 3500 kroner løst, mens man får den til ca. 2200 kroner hvis man kjøper det i kit sammen med huset.

XD igjen: (og 70s siden det var det kameraet tråden handlet om)

70s med kit-linse: 11.000,-

70s hus: 8.250,-

Diferanse: 2.750,-

18-70: 3.270,-

Rabatt: 480,-

 

Noe mer enn i tilfellet Canon ettersom det er et dyrere objektiv, men fortsatt snakker vi om småpenger (4,4%) i forhold til budsjettet.

 

Den alternative kit-linsen til Canon, 17-85 IS USM selges løst for 6000 ...

Noen subjektiv vurdering av hvilke objektiv som tilsvarer, det verken kan eller gidder jeg ikke begi meg inn på. Dersom Canon sitt objektiv koster over 50% mer (5.697,-) enn Nikon sitt, så regner jeg med at det også yter en del mer. Det er i hvertfall generelt langt mellom påstandene om at Nikon eller Canon gir mer objektiv for pengene.

 

 

Vanligvis ligger fortjenesten på slike varer så lavt, at det ikke er noe å gå på i det hele tatt om butikken ønsker å faktisk tjene penger på salget.

Jeg fikk rabatt sist jeg kjøpte hus med objektiv. Butikkene ønsker kunder, og de har alltids litt å gå på. Spesielt når man nettopp har vært innom konkurrenten borti gata.

 

Og en annen ting... skal du ha 350D med et tilsvarende objektiv som det som sitter på D70, så blir prisen såpass mye høyere at alt taler for at mange kjøper D70 i stedet... selv om du skulle fått rabatt på det.

70s med kit: 11.000,- (subject var 70s)

350D uten kit: 7.210,-

 

Dette gir 3.790,- å finne alternativ optikk til 350D på. Og da kan man kanskje kjøpe noe fint hos Sigma, og det gir ofte mer igjen for pengene.

 

For å oppsumere en lang post:

Rabatten på kit er relativt liten, mindre enn 5% av budsjettet

Det er selvsagt subjektivt, men det er ikke vanlig å påstå at verken Nikon eller Canon gir bedre objektiv enn konkurrenten i forhold til pris

Liker man ikke kit-objektivet til Canon, så lar man være å kjøpe kit. Og man kjøper i stedet noe annet. No problemo.

 

Konklusjon:

Kvaliteten på kit-objektivet er ikke relevant for hvilket hus man bør velge. Kjøp det hus og det objektiv som passer deg. Og snakk pent med selgeren, så kan det fort vanke litt rabatt på andre objektiv også.

 

(Og alle som er uenige er kranglefanter :devil: Just kidding! :tease:)

Lenke til kommentar

Jeg vil informere om at du tar feil igjen. "Er D70s eller D70 et bedre valg enn EOS 350D ?" er det tråden handler om. Dermed er hele innlegget ditt ganske meningsløst. Konklusjonen er fattet på feil grunnlag og den er dessuten ikke korrekt med det grunnnlaget du har brukt.

 

Ellers ser jeg nå at det er meningsløst å fortsette denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Jeg bestillte D70 på fredag, objektivet som følger med (18-70) var et viktig punkt for at jeg valgte Nikon fremfor Canon (350d). Jeg er "fattig" student og det kan bli en stund til jeg kjøper meg et nytt objektiv. Når jeg da får D70 med et mer holdbart og bedre objektiv til 8000kr kontra 350d så var valget klart for meg.

 

-Jostein

Lenke til kommentar

Om det er mange som kjøper bil på grunnlag av dekkene som sitter på vet jeg ingenting om, men at mange velger DSLR utifra medfølgende optikk er det liten tvil om. Hadde du ikke brydd deg om optikken kunne du like gjerne latt være å bry deg om DSLR i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Om det er mange som kjøper bil på grunnlag av dekkene som sitter på vet jeg ingenting om, men at mange velger DSLR utifra medfølgende optikk er det liten tvil om.

Mange spiser på McDonalds flere ganger i uka også, uten at det blir noe mer fornuftig av den grunn. At mange handler irrasjonelt er bare desto større grunn til å si fra.

 

Hadde du ikke brydd deg om optikken kunne du like gjerne latt være å bry deg om DSLR i det hele tatt.

Det er ingen som har snakket om å ikke bry seg optikken. Følg litt med da! :thumbdown:

 

Liker man ikke kit-objektivet, så kjøper man et annent objektiv. Tapet er minimalt i forhold til budsjettet (<5%).

 

Personlig ville jeg ikke kjøpt noe kit-objektiv uansett, men heller kjøpt dedikert optikk beregne på den type foto jeg ønsker å drive med. Kit-objektiv er alltid allround objektiv med relativt dårlig lysstyrke.

Lenke til kommentar
Litt grinete i dag JBlack?

 

Det var "foton" jeg referte til, men det kom tydeligvis ikke godt nok frem.

Det er alltid irriterende når man har skrevet flere og lengre innlegg, også svarer folk helt i ørska alikevel. (Siden du spør)

 

Fotons innlegg indikerer heller ikke at man ikke skal bry seg om optikken. Gode dekk kan man få til alle biler. God optikk kan man få til både Nikon og Canon.

 

Finner man den bilen man har lyst på, men med feil dekk, da kjøper man nye dekk, man kjøper ikke annen bil. Og om man i tillegg kunne få kjøpt bilen billigere uten de dekkene man ikke ville ha, da ville saken vært enda klarere for de fleste.

Lenke til kommentar
XD igjen: (og 70s siden det var det kameraet tråden handlet om)

70s med kit-linse: 11.000,-

70s hus: 8.250,-

Diferanse: 2.750,-

18-70: 3.270,-

Rabatt: 480,-

Nå er ikke D70s lansert enda, og prisene er derfor basert på at man ikke nødvendigvis får så mange eksemplarer til salg til å begynne med. Derfor prises det av noen unaturlig høyt (som XD her gjør). Av erfaring justeres prisene fort så raskt kameraet er tilgjengelig. Differansen vil nok bli en del større, og antakeligvis like stor som i D70 sitt tilfelle.

Kun hus: 6450.

Med 18-70 linse: 7.750.

 

Når 18-70 i samme butikk koster 3500 kroner, så sier det seg selv at man her får god rabatt. Prisen på D70s vil nok justere seg litt etterhvert når det er avklart hvor godt etterspørselen vil dekkes.

 

Noen subjektiv vurdering av hvilke objektiv som tilsvarer, det verken kan eller gidder jeg ikke begi meg inn på. Dersom Canon sitt objektiv koster over 50% mer (5.697,-) enn Nikon sitt, så regner jeg med at det også yter en del mer. Det er i hvertfall generelt langt mellom påstandene om at Nikon eller Canon gir mer objektiv for pengene.

Har aldri snakket om hvor mye dette gir for pengene i forhold til Nikon objektivet, så her skjønner jeg ikke hva du prater om. Bare dro det frem som et eksempel på forskjellene på kit pris og løst objektiv+løst hus pris. Det denne linsen har, som 18-70 linsen til Nikon ikke har, er bildestabilisator om noen lurte. Den optiske kvaliteten er blitt bedømt til omtrent den samme.

 

Jeg fikk rabatt sist jeg kjøpte hus med objektiv. Butikkene ønsker kunder, og de har alltids litt å gå på. Spesielt når man nettopp har vært innom konkurrenten borti gata.

Det kommer an på hvor man kjøper. Senest i dag ble vi presset av en kunde, og kunne gå ned med under 10% på prisen av et objektiv om vi samtidig skulle tjene penger på det. Det var imidlertid nok til at han ikke gikk til konkurrenten. Det er ikke mye å gå på hos de butikkene som ønsker å være billige.

 

70s med kit: 11.000,-  (subject var 70s)

350D uten kit: 7.210,-

Dette gir 3.790,- å finne alternativ optikk til 350D på. Og da kan man kanskje kjøpe noe fint hos Sigma, og det gir ofte mer igjen for pengene.

Vet at 70s var samtaleemnet her, men det er som sagt priset unaturlig høyt, ihvertfall av XD. Det er også en ny versjon av D70 med visse forbedringer. Viser seg at det er flere forbedringer enn først antatt, men allikevel ikke verdt prishoppet fra D70. D70 vil i enkelte snarrådige butikker være tilgjengelige i en viss tid fremover.

Lenke til kommentar
Litt grinete i dag JBlack?

 

Det var "foton" jeg referte til, men det kom tydeligvis ikke godt nok frem.

 

 

Fotons innlegg indikerer heller ikke at man ikke skal bry seg om optikken. Gode dekk kan man få til alle biler. God optikk kan man få til både Nikon og Canon.

 

Nettopp! Min mening er at optikk er viktig. For en del er det faktisk så viktig at man ikke bryr seg om hva slags kitobjektiv som følger med. Men for all del, nikon sitt kit objektiv er sikkert bedre enn canon sitt. Jeg har ikke stor erfaring med noen av dem. Men et nikonobjektiv med zoomområde 18-70 som koster 3270 løst er vel heller ikke verdens beste? Eller?

Lenke til kommentar

Verdens beste får man ikke om man ikke velger objektiver til rundt 100.000 kroner :!: Men spørsmålet er hva man selv setter som krav. Canon sitt 18-55 er sikkert godt nok for de fleste førstegangskjøpere av speilrefleks, og jeg anbefaler de som kjøper Canon å slenge det med for å sjekke om det er bra nok for de. Det koster jo bare 500 kroner, og hvis det ikke er bra nok, så har man kun tapt 500 kroner. Hvis man derimot velger f.eks. 17-85 IS USM til 6000 kroner når man hadde blitt fornøyd med 18-55, så har man "tapt" 5500 kroner. Også kan man jo ha 18-55 linsa som et reserveobjektiv.

 

Men nå er det slik at flere Canon kjøpere enn Nikon kjøpere velger et annet objektiv når de allikevel skal kjøpe kamera. 18-70 linsa til Nikon er faktisk ganske så billig i forhold til hva du får, og personlig mener jeg at det skal godt gjøres å få en like bra pakke til under 8000 kroner om man velger Canon 350D og en tilsvarende linse, som man gjør med D70 + 18-70, når man snakker bildekvalitet. 350D er mindre og noe mer moderne, men liten størrelse er ikke udelt positivt (noen foretrekker tyngde og størrelse), og at det er moderne gir utslag i svært få tilfeller, om noen. 350D er også noe raskere på autofokus, men tviler på at Nikons autofokus vil oppleves som for treg da også den er rask.

 

Kanskje får man ikke like mye for pengene med Nikons 18-70 som 18-55 linsa til Canon, men skal du ha tilsvarende linse, enten en annen av Nikons linser eller Canons linser, må man ganske høyt opp i pris. Alternativet er jo Tamron eller Sigma som noen nevner.

 

Jeg mener imidlertid fortsatt på at Nikon+18-70 er det beste digitale speilreflekskjøpet man kan gjøre i dag om man ikke har noe i mot at kameraet er noe større. Når D70s+18-70 lanseres, og D70 er gått ut av markedet, vil jeg helle mot 350D+18-55 om ikke Nikon/Interfoto gjør noe med prisen på D70s. Dere kan gjerne være uenige med meg, men det er min mening.

 

Disse synspunktene forutsetter at man ikke har valgt system fra før, og at man ikke har utstyr til et av systemene fra før.

Lenke til kommentar
Vet at 70s var samtaleemnet her, men det er som sagt priset unaturlig høyt, ihvertfall av XD. Det er også en ny versjon av D70 med visse forbedringer. Viser seg at det er flere forbedringer enn først antatt, men allikevel ikke verdt prishoppet fra D70.

Jøss, dette har jeg ikke hørt om før. Hvilke "flere forbedringer" tenker du på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...