Gå til innhold

Kontakte Microsoft. hvordan og koster det penger?

Anbefalte innlegg

Om du har opplevd samme feil for 3. gang på et kjøp nå, så har du rett til å heve kjøpet og få pengene igjen ja.

EDIT: Og om selger ga deg ny vare istedenfor å reparere så teller det som et reparasjonsforsøk. Så om du har fått ting reparert 1 gang av butikken, så fått ny vare, og nå har samme feil oppstått igjen, er saken biff.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat fra Selvigs lærebok i kjøpsrett s.230:

"En feil oppstått etter utløpt forventet levetid (3-4 år) , men før femårsfristen i §27 annet ledd er utløpt, vil derimot -etter erfaring- normalt ikke utgjøre en mangel ved tingen."

Men Alastor, dette er teori. Praksis er verre for de næringsdrivende med mindre det står noe best før eller lignende. Altså det er urimelig å tillegge en vare lengre levetid enn det er beregnet for.

Kissa4ever: ja du kan kreve heving etter tredje gangs feil..

Lenke til kommentar

Dessuten så kontakter man kun MS for problemer med MS produkter ... og ofte så er det brukerfeil, feil med maskin eller drivere, eller andre programmer.

Feil skal rettes av den som skaper feil. Her er det feil med tastatur, da er det ikke ms sin feil. Uansett så er det std drivere for tastatur, så jeg ville blitt overasket over om det var feil med windowsen. Ofte er det i så fall brukerfeil, ergo bruker må betale for å rydde opp. Sånnt er mer uttydeligt med data enn med bil. Kjøper du ikke godkjent eksospotte og monterer den i ikke autorisert verksted, så er det ikke bilforhandler sin feil om bilen bryter sammen. Litt dill og dall der, men generellt så er det slik.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at det er et Microsoft-tastatur?

Edit: Misforstå meg rett, jeg mener ikke at han rett i å skulle kontakte Microsoft, men det så ikke ut til at du hadde fått med deg den detaljen.

Endret av SunKing
Lenke til kommentar
Dessuten så kontakter man kun MS for problemer med MS produkter ... og ofte så er det brukerfeil, feil med maskin eller drivere, eller andre programmer.

Feil skal rettes av den som skaper feil. Her er det feil med tastatur, da er det ikke ms sin feil. Uansett så er det std drivere for tastatur, så jeg ville blitt overasket over om det var feil med windowsen. Ofte er det i så fall brukerfeil, ergo bruker må betale for å rydde opp. Sånnt er mer uttydeligt med data enn med bil. Kjøper du ikke godkjent eksospotte og monterer den i ikke autorisert verksted, så er det ikke bilforhandler sin feil om bilen bryter sammen. Litt dill og dall der, men generellt så er det slik.

hva skulle du frem til her?

At mangelen skyldes brukeren selv? hvilket belgg har du får å si det?

Om windows bryter sammen, eller blir tregere etter noen mnder med masse rart inn, så er det normalt. At et tastatur derimot får problemer kan jo ikke automatisk bli kjøpers feil.

Når en forbruker kjøper en vare, og det oppstår en feil, så skal ikke forbrukeren lete med lys og forstørrelsesglass, eller åpne produktet fysisk får å reparere. Det skal selger sørge for at skjer, slik at produktet blir fikset.

ps! trådstarter

du hadde opprinnelig et tastatur, det ble byttet. Nå er det feil igjen, altså er du på 2. forsøk nå

Lenke til kommentar

"En feil oppstått etter utløpt forventet levetid (3-4 år) , men før femårsfristen i §27 annet ledd er utløpt, vil derimot -etter erfaring- normalt ikke utgjøre en mangel ved tingen."

Men Alastor, dette er teori. Praksis er verre for de næringsdrivende med mindre det står noe best før eller lignende. Altså det er urimelig å tillegge en vare lengre levetid enn det er beregnet for.

Hvor gammel er den boken? Er den fra før eller etter 2002?

Lenke til kommentar
du hadde opprinnelig et tastatur, det ble byttet. Nå er det feil igjen, altså er du på 2. forsøk nå

Nei, hadde et Sett med tastatur og mus. Det er musen som er problemet og nå er det noe galt (samme feil) for tredje gang.

Se posten over.

Har jeg uttalt meg uklart om det gjelder tastaur eller mus?

Lenke til kommentar

Nei, hadde et Sett med tastatur og mus. Det er musen som er problemet og nå er det noe galt (samme feil) for tredje gang.

Se posten over.

Har jeg uttalt meg uklart om det gjelder tastaur eller mus?

ja....

Slik jeg forstod det du skrev så hadde du et sett, det ble byttet og nå har du problemer på nytt.

Prøv å skrive hele hendelsesforløpet, da blir dette enklere

Lenke til kommentar

Hei. Microsoft-tastatur. Slutter å fungere. Ikke brukerfeil. Krav etter forbrukerkjøpsloven å få rettet feil gratis. Butikk har ansvar for dette.

EDIT: Til trådstarter: Enig med christian, skriv nøyaktig hendelsesforeløp på dette, så ser vi hva som skjer. I det første innlegget ditt så ser det bare ut som du nå har 2. gangs feil, ikke noe mer. Så hva har egentlig skjedd? :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hendelsesforløp:

Jeg kjøpte i Oktober i 04 et Sett med tastatur OG mus på Binders.

Ved juletider sluttet MUSEN å virke. Byttet batterier og gjorde alt jeg kunne. Gikk til Binder som tok tastaturet inn til reperasjon. Fikk det tilbake et par uker etterpå og da skulle det "virke"

I Mars en gang sluttet det samme Settet og virke. Musen altså.

jeg gikk nok en gang til Binders som snakket med MS og de ga meg et nytt Sett. Samme mottaker, tastatur, ulik mus (skal være bedre)

Jeg var da fornøyd.

Men for ca en uke siden sluttet igjen musen å virke. Samme syntomer.

Jeg har ikke vært hos Binders enda da jeg ville høre om jeg hadde rett til å heve kjøpet her inne.

Dette er da TREDJE gang musen slutter å virke.

Var dette klart? :)

Lenke til kommentar

Japp, og da har du rett til heving av kjøp. Her har du paragrafene du bør ta med til binders, med de skulle det ikke være noe problem å få pengene igjen :).

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

EDIT: Om de prøver seg med at du har fått annen mus og derfor er det å anse som et nytt "kjøp", så vil ikke dette gjelde, da det er kun dersom du har betalt mellomlegg det er å annse som et nytt kjøp. Dette er utifra avgjørelser jeg har lest i forbrukertvistutvalget.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hvor gammel er den boken? Er den fra før eller etter 2002?

Det er 2 utgave 2004 :D

Til trådstarter:

Bare gå dit du har kjøpt det å krev kjøpet hevet, er det enkleste. Men du har som sagt lov til å kreve tidligere salgsledd som Microsoft.

Lenke til kommentar
Ta å ring de på 22 02 25 50. Er vel åpent mellom 9 og 16.30 om jeg husker riktig.

Koster ikke noe så lenge det er garanti :)

Garantien vil la han få produktet reparert. Reklamasjonsretten kan gi han alle pengene tilbake.

Hva er best? :)

Lenke til kommentar
Ta å ring de på 22 02 25 50. Er vel åpent mellom 9 og 16.30 om jeg husker riktig.

Koster ikke noe så lenge det er garanti :)

Garantien vil la han få produktet reparert. Reklamasjonsretten kan gi han alle pengene tilbake.

Hva er best? :)

For å være helt ærlig, leste jeg ikke hele posten.

Men svarte på utgangsspm, før jeg dro ifra jobb :p

Lenke til kommentar

Det har oppstått et problem.

Da jeg var og fikk nytt tastatur og mus 2.gang tok Binders inn kviteringen.

Hva skal jeg da gjøre? gjorde de dette bare for å "lure" meg, sånn at jeg ikke kunne komme tilbake og heve kjøpet?

Zevs_ "kissa4ever"

Endret av Zevs_
Lenke til kommentar

Faen som dere diskuterer. Må eller konsentrere om ei løsning, Om de på butikken vet det er tredje gangen han har samme feil med samme produkt hadde jeg krevd å få prøve en annen enn å mase om pengene og fått et lite avslag på et annet merke som har samme bruksegenskap.

Lenke til kommentar
Faen som dere diskuterer. Må eller konsentrere om ei løsning, Om de på butikken vet det er tredje gangen han har samme feil med samme produkt hadde jeg krevd å få prøve en annen enn å mase om pengene og fått et lite avslag på et annet merke som har samme bruksegenskap.

Nå er jeg ikke helt med her. Hvem snakker du til?

Vi har jo kommet med en løsning! Men det har oppstått et nytt problem.

Har du lest hele posten? :roll:

Lenke til kommentar
Det har oppstått et problem.

Da jeg var og fikk nytt tastatur og mus 2.gang tok Binders inn kviteringen.

Hva skal jeg da gjøre? gjorde de dette bare for å "lure" meg, sånn at jeg ikke kunne komme tilbake og heve kjøpet?

Zevs_ "kissa4ever"

Bump

I quote myself.

Zevs_ "kissa4ever"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...