Gå til innhold

Kontakte Microsoft. hvordan og koster det penger?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et sett med tastatur. Husker ikke navnet akuratt nå. Problemet er det at jeg hadde først 1'ste modell, musen sluttet og virke og plutselig virker den igjen. Gikk til der jeg kjøpte det og fikk modell 2.

Og jøjje meg samme problem med skiten!

 

jeg vil kontakte Microsoft og fortelle MS om problemene mine og om hva jeg kan gjøre.

 

Men hva er mailen til MS for slik støtte? jeg så her, Men det står at det koster 399Kr!

 

noen som vet hvordan jeg kan få støtte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke bruke reklamsjon ettersom varen ikke er reparert to ganger. I stedet for å reparere det ga di meg et nytt den andre gangen, slik at jeg ikke kan bruke reklamasjon.

 

Eller er jeg helt på jordet?

Det blir å se på som rearasjon 2. gangen også... Du ligger godt an for å få pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke bruke reklamsjon ettersom varen ikke er reparert to ganger. I stedet for å reparere det ga di meg et nytt den andre gangen, slik at jeg ikke kan bruke reklamasjon.

 

Eller er jeg helt på jordet?

Blander du rett til å heve kjøpet med reklamasjon nå? Du har rett til å heve kjøpet dersom butikken ikke kan erstatte varen med tilsvarende eller bedre vare (og det er gjort så du kan ikke heve kjøpet siden butikken har brukt sin rett til å erstatte).

 

Hvis du har en reklamasjonstid på 12 mnd (tror faktisk det er 12 mnd på mus og tastatur, dette er slitasjedeler, eller???) og du får erstattet produktet innenfor fristen slik du har gjort vil det være 12 mnd reklamasjonstid på det nye produktet etter du har mottat det. Er det mindre enn 12 mnd (eventuelt flere måneder hvis fristen er lenger enn jeg tror) siden du fikk erstatningsvaren har du rett til å reklamere og da er det samme smørja på ny... butikken må utbedre eller erstatte.

 

Kjenner noen som fikk 3 vaskemaskiner for prisen av 1 på denne måten... kjøpte en vaskemaskin (billig skvip til 2.000) på obs som røyk etter 4 år. Så fikk de ny og den røyk 5 år senere, da fikk de enda en ny som erstatning for erstatningen 9 år etter maskinen ble kjøpt.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke bruke reklamsjon ettersom varen ikke er reparert to ganger. I stedet for å reparere det ga di meg et nytt den andre gangen, slik at jeg ikke kan bruke reklamasjon.

 

Eller er jeg helt på jordet?

Det blir å se på som rearasjon 2. gangen også... Du ligger godt an for å få pengene tilbake.

Sikker på det? Butikkene er så ALT for sære nå til dags.

Når jeg får et nytt blir det sett på som reprasjon nr.2?

 

Merkelig :hrm:

 

Vil kontakte Microsoft, men finner ingen mail jeg kan ta kontakt med. Gratis.

 

Burde jeg sende en mail til forbrukerrådet og hørre hva di sier om saken?

Lenke til kommentar

Ok ok, HOLDT. Her er det så mye rart at vi trenger en oppklaring på hva du som forbruker har som rettigheter når man snakker om feil på en vare.

 

På en vare du har kjøpt, så har du ifølge forbrukerkjøpsloven 2 års reklamasjonsrett på skader som ikke skyldes feil bruk, søl og støtskader utenfra samt ren slitasje (feks bokstavmerker blir slitt bort). Bare glem alt som heter produsentgaranti, reklamasjonsretten dekker deg lengre og bedre enn produsentens garanti.

 

Dvs at her kan kunden reklamere på tastaturet sitt feil i 2 år etter han kjøpte det. Da skal han få fikset feilen gratis og så fort som mulig, enten ved at butikken reparerer eller gir han ny vare.

 

Så er det også slik at om samme feil oppstår 3 ganger på et kjøp så kan kunde heve kjøpet. Her har kunde fått ny vare, men samme feil har oppstått igjen. Dermed er det 2. gangs feil, og butikk har rett til å gi han ny vare enda en gang. Oppstår feil så igjen, så kan han få pengene igjen.

 

Når det gjelder tid på reklamasjon, så er den som hovedregel 2 år, men på produkter som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år så er det 5 års reklamasjonstid.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

mye moro her

 

QUOTE (el_cash @ 07/05/2005 : 19:33)

benytt heller reklamasjonsretten og ta produktet tilbake til butikken der du kjøpte moroa. smile2.gif

 

Jeg kjøpte det i Oktober 04. Da blir det vel litt verre?

 

Dersom produktet kommer med en et eller flerårig garanti er du sikkert utbedring fra MS i løpet av denne perioden. Dette burde fremgå av feks. emballasjen eller garantikort. Har vanskelig for å tro at garantien gikk ut etter ca 6 mnder.

 

Xyrez  Skrevet 07/05/2005 : 18:47

  Neida, reklamasjon gjelder normalt 3-5 år

 

Reklamasjonsrett er enten 2 år ELLER 5 år. 2 år dersom det er rimelig å anse at varen ikke skulle fungere lengre enn det.

 

Basus  Skrevet 07/05/2005 : 18:56

  Reklamasjon går utifra hvor mye du brukte på maskinvaren, trur det er begrenset med et år om du brukte mindre enn 500, men du vel i tillegg garanti og du kjøpte produkter for ikke mer enn 8-9 måneder siden.

 

Er ikke noe begrensning på beløp. Og i hvert fall ikke 12 mnder om under 500 kr.

Er objektet ansett å ikke vare lengre enn 2 år, så er det den reklamasjonsfristen du har. Denne er uavhengig og ikke mulig å begrense av selger eller produsenter.

 

Blander du rett til å heve kjøpet med reklamasjon nå? Du har rett til å heve kjøpet dersom butikken ikke kan erstatte varen med tilsvarende eller bedre vare (og det er gjort så du kan ikke heve kjøpet siden butikken har brukt sin rett til å erstatte).

 

Butikken kan avskjære ved å si at de ønsker å foreta reperasjon, men i dette tilfellet tror jeg det ville koste dem mer enn å bytte. Ja, jeg kjenner til saken der tvisteutvalget sa en kunde kunne kreve omlevering, men da kommer diskusjonen om urimelig kostand osv.

 

Sikker på det? Butikkene er så ALT for sære nå til dags.

Når jeg får et nytt blir det sett på som reprasjon nr.2?

 

Merkelig icon2.gif

 

Omlevering regnes som et forsøk på avhjelp. Dersom dette allerde er foretatt en gang, så vil neste gang da anses som enda et forsøk.

Lenke til kommentar

dessuten er tabbeforsikringer ala Elkjøp sin en genial ide. Betalte 11kr i forsikring for tre år på mitt tastatur slik at det er forsikret mot colasøl og annet.. Thank you Elkjøp :dontgetit::p

 

Vel, når det gjelder reklamasjon etc så har vel Christian86 og Alastor gjort nok rede for dette.

 

Men jeg vil si litt om vesentlighetskravet. 5 års fristen vil gjelde for produkter som er ment å vare i ca. tre år eller mer. Men hvis en vare er ment å vare i 4 år og går i stykker når det har godt 4 og et halvt år vil man ikke få det på reklamasjonsretten, ei heller hvis delen som er ødelagt ikke oppfyller vesentlighetskravet. Tenk deg en bil, man kan ikke komme etter 4 og et halvt år og kreve byttet vindusviskerene på reklamasjonsretten. (et grelt eksempel, men litt opplysende).

 

Men nok om det, du har nok krav å få heve kjøpet hvis mangelen har vist samme symptom. Altså det er samme hva feilen har vært, bare det har resultert i samme symptomer. Eks. en skjerm som ikke viser bilde.

 

Men send de en mail, eller ring dem. Det koster ikke all verden.. :roll:

 

P.S De grensene jeg satt opp foran er de absolutte reklamasjons frister, den alminnelige er to måneder. Dvs. reklamerer du ikke før to måneder har gått mister du retten til reklamasjon. Det finnes unntak men det vil jeg ikke over på nå..

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener her jeg.

 

Om et produkt er ment å vare vesentlig lengre enn to år (ingen har klart å definere dette ennå), og dette produktet får feil innen 5 år, så kan du kreve feilen reparert uansett. Er ikke slik at om produktet er ment å vare i 4 år, og den får feil etter 4,5 år så har du plutselig ingen rettigheter. Du har enten 2 eller 5 år, punktum.

 

Vindusviskereksempelet ditt er grelt ja, hehe, da det er delen som går i stykker sin forventede levetid pluss hva skaden skylles som bestemmer om du har mulighet for å reklamere. Vindusviskere slites, og kan dermed ikke reklameres på om de går i stykker pga slitasje. Men om de går i stykker veldig fort er det en annen sak, da feilen da ikke kan skyldes normal slitasje. I tillegg så er det vel ingen som kan si at vindusviskere er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år ;).

 

Det du sier ang heving av kjøp er også litt rart. Du har krav på heving av kjøp hvis det er 3 gang med samme feil, eller dersom butikk ikke klarer å fikse feil første og annen gang innen rimelig tid. Så om du legger til "ved 3. gang med samme feil", så har du rett :).

 

Reklamasjonsfrist er på MINIMUM 2 måneder fra man oppdager feilen. Dvs at reklamasjonsfrist når man oppdager en feil kan godt være lenger, og det er ikke satt noen maks grense. Igjen så er det vel ingen som har definert hva maks er.

 

Husk på at denne maksgrensa gjelder for oppdagete feil, altså fra man finner feilen, og ikke har så mye å gjøre med fristene på 2 og 5 år ellers.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Det med avhjelp er selvfølgelig ved 3 gangs feil, spesifiserte ikke det fordidet var tredje feil for trådstarter. My mistake :no:

 

Når det gjelder reklamasjon er det et skille mellom den alminnelige reklamasjonsfrist og de absolutte reklamasjonsfrister.

 

Om den alminnelige reklamasjonsfrist:

 

Fkjl §27 (2) er hovedregelen her, det må reklameres innen to måneder fra forbrukeren har oppdaget mangelen, ellers er reklamasjonsretten tapt. Fkjl. §27 (1) som de fleste tror er hovedregelen (men som ikke er det) gir en tillegsfrist utover de to månedene i spesielle tilfeller.

 

Hvis selger begynner å drøfte realiteten i reklamasjonen med kjøper etter at reklamasjonsfristen har blitt oversittet uten å først gjøre det klart at han anser reklamasjonsfristen for oversittet, er det at reklamasjonsfristen er oversittet uvesentlig jfr. RT 1949 s. 961.

 

Når det gjelder de absolutte reklamasjonsfrister vil jeg tillate å ta tilbake det jeg skrev i går (leste litt i Selvig i dag fordi jeg synes forarbeidene skkurret litt).

 

Det jeg sa om at kravet med 5års reklamasjonsfrist på varer som varer 3 år eller mer stemmer. Dette selv om forarbeidende mener at det skal være vesentlig fra det fjerde året. Grunnen til at jeg skriver dette er fordi det kommer ut fra lovteksten selv og fordi Selvig skriver det samme. Kurslederen våres også mente det samme (advokatfullmektig i WR :whistle: ). Men er varen ment å vare i 3,5 år får man ikke 5 års reklamasjonsrett, men ca. tre og et halvt år. Altså reklamasjonsretten dekker ikke mer enn en gjenstands levetid når det gjelder 5 års regelen (ville tro at det samme ville gjelde 2 års regelen, men dette vil jeg ikke påstå fordi da beveger jeg meg på tynn is.)

 

Grunnen til at jeg skrev det i gå var som sagt at jeg leste forarbeidene, disse er litt tullete her vil jeg si. De sier at man har kun reklamasjonstid på de deler som overstiger fem år, men lovteksten sier: "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.." Altså det å følge lovteksten her vil være å innskrenke regelen, noe som det ikke er mulighet til da den er preseptorisk\ dvs. ufravikelig.

 

Men enhver feil er ikke mangel som selger har ansvaret for. Går pluggene i bilen i stykker etter et år eller to kan man ikke kreve dette rettet fordi det er en forbruksgjenstand. Eller ta batteriet i tastaturet mitt som et eksempel, jeg kan ikke gå på elkjøp å kreve nye når de har gått tomme, selv om det vil da være en feil med varen.

 

Hvis en ting blir reparert, begynner det å løpe ny tidsfrist på det som er reparert. Hvis verkstedet skifter en dynamo etter fire år så har den nye dynamoen nye fem års reklamasjonsfrist. Altså hver enkelt komponent får ny reklamasjonsfrist etter reglene i forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Eller ta batteriet i tastaturet mitt som et eksempel, jeg kan ikke gå på elkjøp å kreve nye når de har gått tomme, selv om det vil da være en feil med varen.

Det er et relativt dårlig eksempel, da det ikke er en feil med varen at batteriene går tomme ved bruk. Det er jo det som er poenget med varen. Du kan ikke si at det er en feil med en flaske brus fordi den går tom når du drikker av den...

Lenke til kommentar

Det jeg stusser på er at du sier at om man har en vare som er ment å vare i 3,5 år så har du ikke 5 års reklamasjonsrett men kun 3,5 (hvor iall verden står det), mens rett før så sier du at om varen er ment å vare i 3 år eller mer så er fristen for å reklamere 5 år.

 

Jeg mener nå det at om varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, og får en feil på en del innen 5 år, og dette ikke skyldes normalt slitasje, brukerfeil eller problemet oppstår på en forbruksdel av varen feks, så skal han få feilen fikset på reklamasjon. Selv om produsent sier at varen er ment å vare i 3,5 år.

 

Så jeg skjønner rett og slett ikke helt hva du mener.

Lenke til kommentar

Er litt forvirret her nå, men følger med så godt jeg kan! :p

 

Jeg har noen ark hjemme, kanskje noen år gamle.

Der står det at selger har rett til å reparere samme feil 2 ganger. viss samme feil oppstår en 3 gang kan man heve kjøpet.

Så etter det jeg fårstår så har jeg rett til å heve kjøpet nå? eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...