Gå til innhold

Hvordan slette Windows XP?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en pc med Windows XP som operativsystem. Den fungerer svært dårlig for tiden, da den henger seg så snart det startes opp et tillegsprogram( samme hvilket).

Eller, den henger seg ikke, den bare belaster prosessoren max, å så går alt så himla tregt.

Har tenkt å legge inn Windows 2000 på den, pga at det er en gammel maskin (K2 350Mhz hvis jeg ikke husker feil)

Problemet mitt er bare at jeg ikke er kar om å få slettet XP.

Tenkte på å legge inn Partition Magic, å formatere hardisken med den, men maskina bare henger seg når jeg skal legge det inn.

Har vært på www.boodisc.com å lastet net en bootdisk derfra i det håp at jeg kunne formatere c:\ fra Dos. Men da kommer bare komentaren "ta ut disketten og trykk en tast for omstart"

Har noen et tips.

Mvh Martin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ikke bare å starte maskina med Windows 2000 cd`en i cd/dvd rom da? da skal du få opp alle partisjonene du har på disken/diskene. så sletter du å styrer som du selv vil. når du har oppretta de partisjonene du vil ha så trykker du enter på partisjon C: så må du velge hvilket filsystem du vil ha 2000 i. når det er gjort så begynner den å formatere. når den så er ferdig med det så begynner den å kopiere over filene som du trenger for å kunne installere Windows. så går forsåvidt resten av seg selv. den sier i fra når den er ferdig med å installere Windows :)

Lykke til.

Lenke til kommentar

sim: tja, jeg har glemt det i farta. bruker forresten ikke Firefox fortia heller. bruker fortia Opera 7.54 u2. må vel få sett til å endra siggen min snart :p tar det når jeg får tid.

hmmmm. jo du må jo skrive inn serial under Windows installasjonen. hva ellers? men det er jo ikke nødvendig og nevne for det ser man jo.

Lenke til kommentar

nå må vi holde oss til det som faktisk er viktig i denne topicen, og det er at vi skal fortelle trådstarter hvordan han får sletta Windows XP. dette har han forsåvidt fått svar på nå. hvis xeon og sim har noe på hjerte så må dere hjerne sende meg en PM. ikke ødelegg denne topicen. gidder ikke å diskutere Offtopic.

Lenke til kommentar

Takker wil, for at du stopper alt dette som jeg egentlig ikke bryr meg så mye om.

Skal prøve igjen i morra med å starte opp med Win2000 i diskstasjonen. Har prøvd det før, men jeg lurer på om det er noe galt med diskstasjonen. Eller kansje jeg ikke har satt den opp skikkelig i bios.

Ser etter i morra og kommer med tilbakemelding.

Martin.

Lenke til kommentar

For å legge inn win 2000, skal du boote opp computeren med CD skiva i. Du skal så få muligheten for å boote fra CD-'en ved å trykke på en tast (står på skjermen et kort øjeblikk- og er eneste gangen du skal gjøre det under installationen. Den vil gjenstarte noen ganger, men den skal i resten av innstallationen boote fra harddisken, hvad den også gjør av seg selv). Hvis du ikke får denne muligheten, skal du ut i bios og lave om på bootrekkefølgen. Cd rom som første boot og harddisk som anden boot. (Hvis du vil ha A drevet med, kan du også sette den inn før harddisken. (floppy)

Under innstallationen får du to muligheter. (Du skal tettlese nå -alle meldingene på nær den om godkjennesle av lisensregler)

Du kan velge å slette C drevet og oprette det igjen.

Eller du kan velge å legge win 2K på C drevet. Etter at den har kontrolleret C drevet vil den se det ligger et system i forveien, og vil komme med en advarsel. Du skal si fortsett alikevel. Når den så kommer til valgmuligheten for å formatere i andet filsystem, skal du velge å formatere selv om du kan se at du har det riktige filsystemet. Du vil igjen få en advarsel , om at så vil alt bli slettet. Og det er jo netop dette du vil..............

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

:nei: Åneida..... Det funket ikke det vet du.

Eller: Det gjorde jo det på en måte. Boota maskinen med Win2000 i cd-rom og den startet opp som du sa. Ba den om å formatere c: og den startet prosessen.

Men, så ble alt bare tull. en delte opp c: i 5 deler, og ingen av dem kunne jeg instalere win2000 på?????

Så avsluttet jeg innstaleringa, å nå så vil den ikke starte opp fra cd-rom lenger. Kommer med meldinga "Boot from ATAPI CD-rom: " å så skjer det ikke mer.

Trykker jeg en tast, så står det "failure"

Hvorfor???? HJELP.... :cry:

Martin.

Lenke til kommentar

hei igjen. er du helt sikker på at du ikke har vært i Bios å styra litt? du må sjekke at Bios er satt til å boote fra cd som første valg, hvis ikke vil den vel ikke boote.

slik har jeg det i min bios:

1st boot: CD/DVD Rom

2nd boot: 1st hard drive

3th boot: Floppy drive.

slik bør du også ha det. på denne måten er det samme hva jeg kaster inni så booter den fra den.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei wil.

Joda. Jeg har det i bios som du har beskrevet. Det var bare meg som ble litt "varm i pappen" og glemte å ta ut disketten, derav feilmelding.

Men uansett... Det er noe knot.

Win2000 kødder til c: disken. Det er en 40 Gb WD disk. Win2000 finner 2 partisjoner på den som den ikke kan bruke. en påca 300 Mb og en på ca 7000 Mb. Og ingen av dem kan den bruke?????

Ble litt frustrert, så i ren desperasjon så satte jeg inn WinXP cd`n og bootet med denne.

Den fant de resterende 32 Gb (men ikke resten) , så nå så bå jeg legge inn WinXP alikevel. :-(

Har tenkt til å gjøre ferdig instalasjonen, å så legge inn Partition Magic. Satse på at den kan fikse opp hele c: (finne igjen de siste 7-8 Gb) å så legge inn Win2000.

Er det forresten noen som har noen erfaring med XP kontra 2000 når det gjelder belsatning av maskinen???

Ellers takk for all hjelp.

Mvh Martin.

Lenke til kommentar

selv kjører jeg no Windows 2000 og XP i dualboot, noe som fungerer strålende. her i gården blir ikke XP så mye brukt da, men uannsett. XP krever litt mer maskinvare enn det Windows 2000 gjør, ellers kan man jo ta av alt det visuelle i XP så får du nesten likt som det er i Windows 2000. for min del synes jeg ikke det blir det samme følelsen allikevel.

veldig merkelig at den ikke klarer å finne de resterende GB`ene dine. enn om du booter fra XP plata så sletter partisjonene dine da?

nå tror jeg vet hvorfor det blir sånn. det KAN hende at den ikke finner alle gigabytene på harddisken din fordi at den er for stor. dvs. hvis man har en harddisk som er større enn 120 GB, f. eks hvis man har en harddisk på 160 GB vil hverken Windows XP eller 2000 registrere mer enn 137 GB av de 160 f. eks. dette kan man fikse ved å installere Service Pack 1 eller 2 for XP og Sp3 eller Sp4 for Windows 2000, da blir dette problemet løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...