Gå til innhold

Gnistring ved gullkant på tallerken i mikroovn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I all enkelthet: det elektriske feltet bygger seg opp der det er noe ledende, og spesielt der det er en skarp kant, vil feltet overstige grensen for overslag i luft, ca. 3MV/m, og da skjer overslaget i form av gnister.

Ååå... :blush:

Jeg trodde det hadde med refleksjon av strålingen som lagde kaos inni der.

Men hjelper det ikke å sette en kopp med vann der inni? Hvorfor hjelper det egentlig?

Lenke til kommentar
I all enkelthet: det elektriske feltet bygger seg opp der det er noe ledende, og spesielt der det er en skarp kant, vil feltet overstige grensen for overslag i luft, ca. 3MV/m, og da skjer overslaget i form av gnister.

Men hjelper det ikke å sette en kopp med vann der inni? Hvorfor hjelper det egentlig?

Er ikke det hvis mikrobølgeovnen har lett for å skru seg på av seg selv?

Og da er det for at det ikke skal ta fyr...

Lenke til kommentar

Tar vi med dette med vann, må jeg overforenkle litt mindre enn sist.

Metallveggene reklekterer stråling, med relativt lite tap. Det vil si at magnetronen pumper energi inn i kammeret, og tapet er lite inntil vi får gnistring. Da går energien over til varme via elektriske gnister. En bi-effekt av dette er at mye av strålingen reflekteres tilbake til magnetronen slik at den blir varm og kan skades.

Når vi setter inn et glass vann, har vi brått noe som kan absorbere strålingen. Bølgene reflekters fortsatt frem og tilbake, hit og dit, men det tar ikke lang tid før det går inn i vannet, og dempes der. Derfor vil feltstyrken ikke kunne bygge seg opp til det punktet vi får overslag.

Dette er fortsatt en forenkling, vil du ha en mer brutal analyse er det ingen problemer.

Fysikk på kjøkkenet: har du lyst å se hvordan energitettheten varierer og hvor den er størst, kan du sette inn et grunnt fat nedersts i ovnen, så bred som det er plass till. Kakk noen egg, bruk bare eggehviten, og fordel den jevnt utover fatet. Sett inn, og mikre til du ser det begynner å bli hvitt (det tar ikke lang tid). Jo hvitere, jo varmere, og jo høyere energitetthet. Der det er minst er det gjennomsiktig.

Lenke til kommentar
ok.. så gull/metall funker ikke fint med mikrobølge "waves"

Nei, hvis du legger inn en sånn plast-sak smed metalltråd inni - sånn du knyter poser og sånn med, så smelter plasten pga. metallet

Plast smelter pga. varmen, og det med metalltråden har ingenting å si utenom at det gnistrer og tilføyer litt mer varme...

Lenke til kommentar

Nei, hvis du legger inn en sånn plast-sak smed metalltråd inni - sånn du knyter poser og sånn med, så smelter plasten pga. metallet

Plast smelter pga. varmen, og det med metalltråden har ingenting å si utenom at det gnistrer og tilføyer litt mer varme...

Ehm....

Så når jeg legger inn bare plast så er det ikke like varmt, på samme styrke?

Lenke til kommentar

Ehm....

Nei, men det vil smelte for det. ;)

Lenke til kommentar

Ehm....

så vidt jeg vet påvirker mikrobølgene vannmolekyler, og de er det ikke mye av i plast.

Lenke til kommentar

Ehm....

Jeg legger inn plast med metall, da smelter plasten!

Jeg legger inn lik plast uten metall da smelter den ikke!

På akkurat samme varme!

:roll:

Lenke til kommentar

Mikrobølgene har som hovedoppgave å sette vannmolekyler i sving slik at energien blir omdannet til friksjon/varme.

Men metall tar også opp disse strålene (energien) og omdanner energien til varme, metallet tar opp mye mer stråling enn vann, og blir derfor også nevneverdig varmere, derfor smelter plasten.

Egentlig er det ikke varmt inni en mikrobølgeovn, det er bare vannholdige elementer som blir truffet av strålingen som omdanner energien til varme som også varmer opp luften. Fiffig sak egentlig.

Lenke til kommentar
Men metall tar også opp disse strålene (energien) og omdanner energien til varme, metallet tar opp mye mer stråling enn vann, og blir derfor også nevneverdig varmere, derfor smelter plasten.

Jaha? Er du helt sikker på at metaller virkelig tar opp mer stråling enn vann?

Sist jeg sjekket, var metaller egnet til heller å reflektere strålingen, derfor er det metallvegger inni ovnen, og et metallgitter foran vinduet som skal forhindre at kokken blir skadet.

Tillegg2: Mulig min stil var i tørreste laget i linjene over, vil bare gjøre klart at sarkasmer på andres bekostning ikke er min stil, sel om det i ettertid kanskje kan se slik ut.

Tillegg: Wikipedia har en artikkel om mikrobølgeovn med mer informasjon. Der går det også frem at ikke bare vann blir oppvarmet, men også i mindre grad fett, sukker og is.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

Metaller absorberer ikke stråling fra microbølgeovner.

Ved denne frekvensen vil EM bølgene trenge minimalt inni metallet.

Når en EM bølge treffer overflaten vil metallets egenskaper bestemme inntrengningsdybden (um skala). Det dannes en eddie current i metallet og samme bølge blir reflektert.

Ideelt skal all stråling reflekteres tilbake. Men alle metaller har en viss konduktivitet. Denne konduktiviteten gir strømmen en viss motstand, R.

Hvis energitettheten på strålen er stor nok kan eddie strømmen bli stor nok til å gi en merkbar temperaturøkning pga P = R*I^2

Microbølgeovner er designet til å sette vannmolekyler i bevegelse. Frekvensen er valg lik ett av absorbsjonsspekteret til vannet. Plast uten vann er tilnærmet usynlig for EM bølgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...