Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ducati vs Yamaha


Anbefalte innlegg

Fetter'n min skal kjøpe sykkel nå, og det står mellom Ducati 748 og Yamaha R1 :dribble:

 

 

Han lurer da på litt tall på disse syklene, og dette er med på å avgjøre hvem av de det blir...

Noen som har tall/erfaringer på disse syklene?

0-100

Hk og vekt i forhold til hverandre, og seg selv

Hk og Nm på hver av de

 

Mer info kan dere komme med hvis dere har :)

 

Personlig liker jeg begge godt, (selvom dette er to vidt forskjellige sykler hva gjelder lyd, ytelse+++) og skjønner godt at han sliter med valget

 

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

General information

Model: Yamaha YZF-R1

Year: 2004

Category: Sport

Rating: 84.4 out of 100. Show full rating and compare with other bikes

 

Engine and transmission

Displacement: 998.00 ccm (60.90 cubic inches)

Engine type: In-line four

Stroke: 4

Power: 180.00 HP (131.4 kW)) @ 10500 RPM

Torque: 110.10 Nm (11.2 kgf-m or 81.2 ft.lbs) @ 10500 RPM

Compression: 12.3:1

Bore x stroke: 77.0 x 53.6 mm (3.0 x 2.1 inches)

Fuel system: Injection

Valves per cylinder: 5

Fuel control: DOHC

Cooling system: Liquid

Gearbox: 6-speed

Transmission type

final drive: Chain

More details Consult a Yamaha repair manual.

 

Physical measures

Dry weight: 172.0 kg (379.2 pounds)

Seat height: 835 mm (32.9 inches) If adjustable, lowest setting.

Overall height: 1,105 mm (43.5 inches)

Overall length: 2,065 mm (81.3 inches)

Overall width: 720 mm (28.3 inches)

Ground clearance: 135 mm (5.3 inches)

Wheelbase: 1,395 mm (54.9 inches)

 

Chassis and dimensions

Front suspension: Telescopic fork, diameter 43mm

Front suspension travel: 120 mm (4.7 inches)

Rear suspension: Swingarm (Link suspension)

Rear suspension travel: 135 mm (5.3 inches)

Front tyre dimensions: 120/70-ZR17 

Rear tyre dimensions: 190/50-ZR17 

Front brakes: Double disc

Front brakes diameter: 320 mm (12.6 inches)

Rear brakes: Single disc

Rear brakes diameter: 220 mm (8.7 inches)

 

Speed and acceleration

Power/weight ratio: 1.0465 HP/kg

 

General information

Model: Ducati 748

Year: 2002

Category: Sport

Rating: 74.4 out of 100. Show full rating and compare with other bikes

 

Engine and transmission

Displacement: 748.00 ccm (45.64 cubic inches)

Engine type: V2

Stroke: 4

Power: 97.00 HP (70.8 kW)) @ 11000 RPM

Torque: 73.00 Nm (7.4 kgf-m or 53.8 ft.lbs) @ 9000 RPM

Compression: 11.5:1

Bore x stroke: 88.0 x 65.5 mm (3.5 x 2.6 inches)

Fuel system: Injection

Valves per cylinder: 4

Starter: Electric

Cooling system: Liquid

Gearbox: 6-speed

Transmission type

final drive: Chain

 

Physical measures

Dry weight: 196.0 kg (432.1 pounds)

Seat height: 790 mm (31.1 inches) If adjustable, lowest setting.

Overall height: 1,080 mm (42.5 inches)

Overall length: 2,030 mm (79.9 inches)

Wheelbase: 1,410 mm (55.5 inches)

 

Chassis and dimensions

Front suspension travel: 127 mm (5.0 inches)

Rear suspension travel: 130 mm (5.1 inches)

Front tyre dimensions: 120/60-ZR17 

Rear tyre dimensions: 180/55-ZR17 

Front brakes: Dual disc

Front brakes diameter: 320 mm (12.6 inches)

Rear brakes: Single disc

Rear brakes diameter: 220 mm (8.7 inches)

 

Speed and acceleration

Power/weight ratio: 0.4949 HP/kg

 

Other specifications

Fuel capacity: 17.00 litres (4.49 gallons)

Reserve fuel capacity: 4.00 litres (1.06 gallons)

 

Som du ser har R1 mye flere hester pr kg. Han burde prøve begge to!

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Alt fra bladet bike.

 

 

Yamaha R1 2004/05:

Motor: 4 syl, 4 takt, Væskekjølt, DOHC (Dobble overliggende kamaksler), 5 vent per sylinder

 

Slagvolum: 998cm3

Målt effekt: 163hk/12700rpm

Målt Dreiemoment: 104nm/10000rpm

Akselavstand: 1395mm

Tankvolum: 18L

Fulltanket vekt: 203kg

Aks 0-100: 3,2 sek

Aks 0-140: 4,7 sek

Aks 0-200: 7,6 sek

Aks 60-180km/t (6. gir): 10,2 sek

Toppfart: 285km/t

 

(Effekt målt på clutchen på Dynojet, størst mulige avvik: +-5%)

 

Ducati 748 vet jeg desværre lite om :D

 

EDIT: Rs125 var visst først der ja....

Endret av TDK
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å prøve begge to for så å gjøre seg opp en mening. Å kjøpe sykkel ut fra hvordan de gjør det på papiret er ikke det samme som å kjøpe pc-komponenter. Feeling og spesifikasjoner trenger ikke å ha så veldig mye å gjøre med hverandre (litt selvfølgelig men).

 

Personlig ville jeg gått for R1. Rett å slett fordi jeg syns det er den feteste sykkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...