Kim T Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Hei alle dere hjemmside designere og kodere! Ville bare vise dere at amatører også klarer å lage hjemmesider. Mange vil sikkert synes at designen ikke er noe spesiell fin. Har hatt en tråd tidligere om min aller første hjemmeside. Da gikk kritikken ut på at den var laget med tabeller. Nå er siden modifisert og gjort litt om på. Den har blitt laget med CSS og fått ett litt annen design ikke mye forandring. Men jeg bet i det sure eplet og prøvde å lage siden med CSS. Synes jeg har lyktes ganske så bra. Ser til slutt at jeg kunne ha brukt litt færre CSS stiler men det er vel bare ett luksus problem. Så nå kan de som vil få lov til å kommentere siden min her og på mitt enkle forum på siden. Ønsker dere andre amatører og proffe lykke til med videre utvikling. Det vil iallefall siden min gjøre, utvikle seg. Jeg har laget den slik at den vises likt i Opera 8.0 og Explorer 6.0 Vet ikke hvordan den vises i Firefox men tror det skal være nogen runde likt Opera. Link til siden: http://kimthoma.home.online.no Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Jeg liker siden din da den har et ganske greit og fint design. Oversiktlig er den også Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Hva mener du med "profesjonell" og "amatør"? Hvorfor blander du norsk og engelsk? «Welcome to» i headeren, apostrof i title, engelsk meny, men norsk tekst. Bestem deg for ett språk. Hvorfor i alle dager har du en slik meny? Den passer overhodet ikke sammen med resten av siden! Ser ut som de er en template fra et eller annet program. Det er litt vanskelig å skille de fra hverandre, men jeg ser rundt 6-8 forskjellige skrifttyper. Hold deg til 1 eller 2 (det finnes selvfølgelig unntak). Skriftfargen og bakgrunnen passer ikke så veldig godt. Prøv å finne en bedre kombinasjon. Footeren blander inn en farge som ikke finnes noe annet sted på siden. Hvorfor blande inn en ny farge? Makes no sense to me. Lag en hover-effekt i CSS i stedet for Javascript. CSSen du har laget er ikke laget så bra som den kunne ha vært. Tenk på at en uten CSS ikke skal se noen designfremmende bilder i det hele tatt. GIF-animasjonen på høyresida kunne du spart deg. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke tok dette med en gang: Ikke ha kursiv brødtekst! Kursivtekst er vanskelig å lese i lengden, og bør bare brukes til å utheve spesielle tekstbiter. Oppsummering: Ingen av elementene passer sammen med hverandre. Prøv å holde deg til én stil når du lager webside. Her ser det ut som du bare har kastet ihop det første du fant. Lenke til kommentar
rioi Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 nice side planekiller.. var mange kjente DC navn der ja Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Jeg liker siden din da den har et ganske greit og fint design. Oversiktlig er den også nice side planekiller.. var mange kjente DC navn der ja Sorry for å påpeke det, men slike svar har ingen verdi. Les PoleCats artikkel om temaet. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 Hehe....Mikka du er morrsom du. Fin tilbakemelding forresten men vi har alle hver vår smak og jeg digger siden. Flott at du synes den er template aktiv det tar jeg som ett kompliment. Ingenting er bedre enn det. Det jeg mener med "amatører" og "profesjonnelle" er at jeg har egentlig ikke så veldig mye peiling på skriving av koder og design. Dette er ikke noe jeg holder på med til daglig i forhold til mange andre. Du sier at jeg blander engelsk og norsk. HVA GJØR DU? Bare i tilbakemeldingen din klarer du ikke å holde deg til ett språk engang. Jeg jobber med engelsk til daglig i mitt yrke og får den del engelsk innblandet i språket slik som mange andre nordmenn gjør. Og gif'en til høyre synes jeg gjør siden kul og i tillegg skaper den litt liv. Dette er jo min smak og jeg skjønner at du ikke glad i farger men det er jeg. Men jeg takker for alle svar og kommentarer hittil. Vi er alle ulike og det må vi bare leve med. Er ikke alltid det finnes noe fasit på hvordan ting skal være. Men dette var iallefall det svaret som jeg har "gitt" på hvordan jeg kunne tenke meg enn hjemmeside. Hilsen: kimthoma Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Negativt: Kursiven var litt irriterndene å lese i lengden liker ikke menyen din. Posstivt: Ellers grei og oversikklig. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Vil berre understreke det at Mikka har faktisk heilt rett i det han seier. Ser ikkje heilt grunnen til at denne tråden eksisterer om du absolutt skal skyve all negativ kritikk til side, og kun takke for den positive. Sida di har ikkje nokon samanheng i det heile tatt, det er ingen stiltrekk som går igjen over heile sida. Er mest en grå bakgrunn med alle effektane du fant klæsja oppå - er iallefall det eg ser den som. Et enkelt råd når ein skal lage ei webside er å følge ein stil heile vegen, og bruke fargar som passar saman. Det blir aldri bra med ein graut av forskjellige fargar som kvar for seg kunne blitt utnytta langt betre. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) kimthoma: Du spurte etter mine meninger, og det fikk du. Jeg svarer på grunnlag av mine erfaringer som webdesigner. (EDIT: La meg understreke at jeg ikke er noen webdesigner, men en som har webdesigner som hobby, og har hatt det de siste fem årene) Hvorvidt du vil ta mine anbefalninger til deg eller kaste dem fra deg, får være opp til deg. Jeg kan godt utdype et par av punktene. Gif-animasjonen er på 327 kB, noe som er katastrofalt mye. Dette er rundt 6 ganger så mye som en hel webside! For en med 56k-modem vil det ta 46 totalt bortkastede sekunder å laste ned denne animasjonen. Den engelsken jeg har brukt i inlegget mitt er begreper og uttrykk som er mye brukt i webdesign. Jeg kunne godt ha oversatt dem, men de er bevisst skrevet på engelsk fordi det gjør saken enklere både for meg og deg. Dette er noe helt annet enn å skrive header og meny på engelsk. Det med template kan selvfølgelig være et kompliment, og hvis du vil ta det som et kompliment skal du få lov til det. Endret 7. mai 2005 av Mikka Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Må bare få svare på innlegget ditt her, kimthoma: Hehe....Mikka du er morrsom du. Fin tilbakemelding forresten men vi har alle hver vår smak og jeg digger siden. Flott at du synes den er template aktiv det tar jeg som ett kompliment. Ingenting er bedre enn det. Du har helt rett i at alle har sin smak, og du kan digge siden så mye du vil, men grunnen til at man spør om å få kritikk er å få andres syn på saken. Og bare sånn at du vet det, det at den er template-aktig bør IKKE taes som et kompliment. Du sier at jeg blander engelsk og norsk. HVA GJØR DU? Bare i tilbakemeldingen din klarer du ikke å holde deg til ett språk engang. Hvordan Mikka skriver innleggene sine har ingenting med saken å gjøre. Norsk er et fattig språk, derfor må man avogtil ty til engelsk for å få uttrykt seg riktig. Jeg jobber med engelsk til daglig i mitt yrke og får den del engelsk innblandet i språket slik som mange andre nordmenn gjør. ..så derfor er det "lov" å ha en salig blanding av norsk og enkelsk på hjemmesiden sin? Og gif'en til høyre synes jeg gjør siden kul og i tillegg skaper den litt liv. Dette er jo min smak og jeg skjønner at du ikke glad i farger men det er jeg. Igjen, vi gir blanke i om du liker den eller ikke. Les litt om riktig fargebruk for nettsider, så vil du etterhvert forstå at masse farger ikke er så kult som du vil ha det til. Konklusjon: Når man spør om kritikk på en hjemmeside, blir det litt feil å kritisere kritikken man får. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Hei igjen! Tror kanskje jeg skal forklare litt. Tror det trengs. At det er folk som ikke liker min stil er helt greit det er ikke noe jeg får gjort noe med. At jeg forskyver all negativ kritikk til side vil jeg ikke ha på meg. Jeg har tatt å følgt "Mikka" sitt råd om å fjerne "italic" stilen. Bare se på siden. Tilbake til hvorfor jeg egentlig synes noe av kritikken blir litt snodig for meg er at innholdet og meningen med siden var at den skal ha ett tema som omhandler Photoshop osv. Derfor har jeg brukt en del tid på å vise hva man kan gjøre med Photoshop. Men at meningen med CSS skal være at du ikke skal se noen design bilder i det hele tatt er jeg uenig i. Dette har jo bare noe med designen av siden. Synes kritikken til Mikka er helt grei jeg. Men at folk skal slakte meg for at jeg er uenig i en del av hans kritikk stiller jeg meg uforståelig til. At noen kan si at han har helt rett har jeg også vanskelig for å svelge. Hvem kan si hva som er rett og hva som er galt? Det må bli opp til hver enkelt å bestemme og hvordan siden skal fremstå. Om jeg hadde brukt 100 forskjellige skrifttyper må jo bli opp til meg selv. Synes folk skal bruke det de skrifttypene de vil for å få frem siden slik de vil ha den. Dette er ting som går inn i designen av en side. Ikke om hva som er riktig og galt. Til slutt vil jeg forklare bruken av både engelsk og norsk. Norsk vil være det språket som skal gjelde for info om meg og eventuelt noe annet som skal legges inn på siden. Grunnen til at det er blitt brukt engelsk i knappene og på contact siden og bildene er fordi det skal være forståelig for de som er ute etter det de leter etter når det gjelder photoshop presentasjonene. Håper dette var ett greit svar. Hilsen kimthoma Endret 7. mai 2005 av kimthoma Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) bla bla bla Ja, du kan gjøre det. Men da blir det stygt PS: Jeg kunne slaktet siden din helt, bare se på koden din, men jeg gidder ikke gjøre det da du ikke ser ut til å ta til deg kritikk. Endret 7. mai 2005 av Domodyret Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Jeg ville ha vært takknemlig jeg, du får jo fin KONSTRUKTIV kritikk, ta det til deg som noe du kan lære av til neste gang du lager en side hvis du ønsker det. Design og sånn har en del "uskrevne" regler. En kan få noe uten om de reglene til å funke, men ofte ser en at det ikan være smart å holde seg til slike prinsipp. Jeg forstår at du er fornøyd med å ha laget din første dide eller noe, men hvis det hadde blitt satt opp en poll og verdens nettsurfere hadde stemt ja eller nei på om det var en vellykket side med veldig lite en kunne gjort bedre på, så tror jeg de fleste ville ha ment at den hadde hatt forbedringspotensial. Men strukturen på siden med menyene og oppsettet var jo relativt okey etter min mening. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Hei! Er jo morrsomt å se hvilken vei denne tråden tar. Mener bestemt at jeg sa at jeg ikke er noen profesjonell webdesigner eller programmerer. Og at jeg anser meg selv som en amatør. Resultater av en webside er opp til hver enkelt å avgjøre. Hva en side skal inneholde og hvordan den skal se ut må være opptil den som lager den. At noen kommer å sier hva som er rett og galt ved en side synes jeg er uakseptabelt. En som lager en side vet best om hvordan den skal se ut. Men at folk er uenig og sier hva som de selv kunne ha tenkt seg er noe annet enn å si hva som er rett og galt. Det er en ting dere må lære dere som sier det. Se ting ifra den andres side og ikke si hva som er rett og galt. Å si at en ting er direkte feil når det gjelder design er latterlig. Vet ikke hvem som ikke tåler å få kritikk her. Jeg mener bestemt at jeg har tatt imot en del kritikk og allerede gjort om på noe av det. At jeg er uenig i enkelte ting er ikke å si at jeg ikke tar imot kritikk. Men at dere som holder på med dette daglig ikke tåler å se andres meninger er kritikkmessig. Håper dere skjønner hvilken kritikk jeg vil ha. Synes du siden er grei?, er det noe som du gjerne kunne ha tenkt å gjort annerledes og hvorfor. Men å komme å si hva som er rett og galt er synes jeg ikke er noe kritikk i seg selv. Det er bare ett bevis på at personen er trangsynt. Hilsen: kimthoma Endret 7. mai 2005 av kimthoma Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Derfor har jeg brukt en del tid på å vise hva man kan gjøre med Photoshop. Om det er et mål for deg har du iallefall bomma totalt, og du har ingen anelse om kor kraftig Photoshop er. Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Tilbake til hvorfor jeg egentlig synes noe av kritikken blir litt snodig for meg er at innholdet og meningen med siden var at den skal ha ett tema som omhandler Photoshop osv. Derfor har jeg brukt en del tid på å vise hva man kan gjøre med Photoshop. Det å ha Photoshop som tema for en hjemmeside kan i seg selv være en vanskelig oppgave, men det å skrive fra seg alle estetiske "regler" av samme grunn blir på grensen til det latterlige. Nå er det over hodet ikke min intensjon å kjøre deg i grøfta på noen måte, men noen av argumentene du bruker holder rett og slett ikke mål. Over til hva man kan gjøre med Photoshop, som du nevner. Med Photoshop kan man gjøre omtrendt alt, visuelt sett selvsagt. Det å dra opp et par ovaler og kjøre på med en drøss fonter vil jeg ikke si representerer Photoshops potensial på en rettferdig måte. Men at meningen med CSS skal være at du ikke skal se noen design bilder i det hele tatt er jeg uenig i. Her tar du rett og slett feil. Jobben til CSS er å ta seg av det visuelle, mens (x)html brukes til å strukturere innholdet. At noen kan si at han har helt rett har jeg også vanskelig for å svelge. Hvem kan si hva som er rett og hva som er galt? Det må bli opp til hver enkelt å bestemme og hvordan siden skal fremstå. Selvsagt! Og det at du er stolt over siden du helt på egenhånd snekret sammen er helt ypperlig! Det som derimot er poenget med å legge ut designet sitt i et forum som dette, er å motta kritikk på hvordan andre mennesker reagerer på designet og funksjonaliteten. Hvis man ikke er klar for å motta konstruktiv kritikk av både positiv og negative art, burde man heller ikke blotte seg i et forum som dette. Om jeg hadde brukt 100 forskjellige skrifttyper må jo bli opp til meg selv. Synes folk skal bruke det de skrifttypene de vil for å få frem siden slik de vil ha den. Igjen, selvsagt! Men, og et stort men. De fleste som har jobber med design, enten de er selvlærte eller faglærte, følger et godt knippe skrevne og uskrevne regler hva anngår estetikk. Grunnen til at man bør unngå for mange stilarter på skriften er rett og slett at det fungerer best med et par-tre matchende fonter. For web gjelder også litt praktiske problemer, f.eks. at ikke alle maskiner som laster siden din har alle fontene installert. Dette er ting som går inn i designen av en side. Ikke om hva som er riktig og galt. Det er forsåvidt ingenting som er "riktig" og "galt" når det kommer til design. Det du må huske på er at om du skal bryte disse "reglene" tidligere nevnt, bør du vite hvilke du bryter. Om du med vilje bryter tradisjonelle "designregler" for å skille deg ut eller provosere, og vet hva du gjør, er det bare å eksperimentere i vei :-) Til slutt vil jeg forklare bruken av både engelsk og norsk. Norsk vil være det språket som skal gjelde for info om meg og eventuelt noe annet som skal legges inn på siden. Grunnen til at det er blitt brukt engelsk i knappene og på contact siden og bildene er fordi det skal være forståelig for de som er ute etter det de leter etter når det gjelder photoshop presentasjonene. For mitt vedkommende vil du aldri klare å forsvare denne språksuppa. Beklager. Håper du kan dra litt nytte av dette innlegget, og ikke bare se meg som den bedreviteren jeg forsøker å være Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Jeg respekerer 100 % at DU synes det er siden din ser bra ut selv om dne har et stort forbedringspotensiale hvis du kun lager siden for deg selv eller folk som ikke har interesse for at designet og siden er det en generelt anser som en bra side. Jeg vet du sier at du bare er amatør. Men det er ikke en type kritikk skreddersydd for amatører, en for dem som er på webdesignernivå på fritiden og en type for dem som jobber med det generelt. Kritikken gis ut ifra referanser. Referanser det folk liker på/med sider og elementer som står i stil med hva folk flest, eller iallefall målgruppen du ønsker dine besøkende skaø være sine "krav" på hva som gjør en side bra. Poenget med å publisere en side er jo å få besøkende, kritikken som vi forsøker å gi står jo i stil med det hver enkelt mener kunne gi siden noe postivt, noe som gjorde at siden ble mer interessant å besøke. Jeg ser at du endre på noe og kommenterer det, men vi ønsker ikke å kverrulere med deg. Utifra tittelen på tråden tolker jeg det slik at du ønsker konstuktiv kritikk, og det får du rett som det er. Ikke noe poeng å krangle utifra ting som andre mener en kunne gjort annerledes eller slik. Beklager men det finnes bare en type kritikk på dette forum da en ikke kan ta hensyn etter hver enklel person og sette sidene personen lager/øsnker å forbedre seg til å lage i forskjellige båser. Og det står bøker og bøker på prinsipp innen design og typografi, selvsagt skal en kunne bryte regler, men da bør det gjøres med en god grunn. Slike prinsipper har vi fra egyptertiden ogg før og gjerne tidligere, en trenger ikke følge prinsippene som står i bøker som folk som studere kreative fag har som lærebøker, men det som er "rett", er som regel ikke feil så lenge ikke samfunnet totalt sett har endret mening om hva som er fint, men nye ting kommer og en kan bryte noen regler hvis resultatet taler for at det er greit. Men vi lever i postmodernismen så du har egentlig ganske frie tøyler, men et tips kan være å google litt etter prinsipp og sider du synes er gasnke bra, så kan du selv forstå at vi mener du har forbedringspotensiale på din side. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 Takk Gozzer! Ser at du er enig med mange andre når det gjelder designet mitt. Igjen må jeg påpeke jeg er amatør når det gjelder photoshop og programmering av hjemmesider. At photoshop er ett meget bra program med mange funksjoner vet jeg. Synes kritikken din var bra jeg. Men er fortsatt uenig at det er regler om hvordan en side bør se ut. Det er faktisk bare min mening om hvordan min side skal se ut. Hvordan andres side skal se ut om det er etiske regler og uskrevne regler man ikke skal bryte er jo være trangsynt. Men det er jo min mening da. "At man ikke gjør som alle andre" er også en fin ting. Det er det som gjør at utviklingen går fremover. Men at noen som er dyktige på å lage hjemmesider og programmere dem sådan ikke liker siden min visste jeg ifra begynnelsen av. Men at de skal si hva som er riktig og galt ved en side synes jeg er merkverdig. Så fremt det ikke gjelder koding og slike "tekniske" ting. Igjen Gozzer takk for en fin flott kritikk uannsett om jeg er uenig i en del ting Må være lov å ha andre meninger Hilsen: kimthoma Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Jeg liker siden din da den har et ganske greit og fint design. Oversiktlig er den også nice side planekiller.. var mange kjente DC navn der ja Sorry for å påpeke det, men slike svar har ingen verdi. Les PoleCats artikkel om temaet. Sorry Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå