Gå til innhold

Vannkjøling eller vifter?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en pc som støyer veldig mye, og jeg har lyst til å få denne pcen til å bråke minst mulig for minst mulig penge.... :p Er dette mulig? Hva er det som er best? Vannkjøling eller vifter.....

Har dere noen alternativer? Og gjerne si hvorfor det er bra.... Og gjerne link til produktet...

Takk på forhånd....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

du kan ikke sette ned hastigheten på cpu viften, da den sannsynligvis er laget for å kjøle akkurat nok..

Men du kan kjøpe den en cpu kjøler til ca 300, med 120mm vifte, da kan du redusere støyen ganske mye med å senke hastighenten :)

Men uansett så får du det ikke like stille med vifter som med vannkjøling.

Kjører med vannkjøling på skjermkort og cpu selv nå.. det er nesten helt stille.. det er harddiskene som bråker mest i mitt tilfelle

Lenke til kommentar

Dersom du skal gjera det billigast mogleg er luftkjøling best.

Billige vannkjølings sett er ikkje av beste kvalitet. Ofte små radiatorar som krever kraftigare vifte enn ein stor radiator. Pumpe som bråker. Fare for lekasje.

Vanlige støykilder:

- CPU : Bytte kjøler. Planslipe eksisterane og montera 120mm vifte på halv fart

- GPU : Passiv kjøler derom kortet ikkje vert for varmt

- PSU : Psu uten vifte ( er dyrt). Bytte eksisterende med 120mm vifte

- Chipset : Passiv kjøling

Kjøpe viftestyring slik at ein har kontroll på alle viftene.

Lage vibrasjons demping til hdd. (Søk på forum)

Lenke til kommentar

luftkjøling er billigst og enklest, og tilslutt så er det bare harddisken som støyer mest uansett og den blir ikke no stillere uansett hvor mye du kjøler den.

Ødd har ramset opp det meste man trenger for og få en stille pc.

Lenke til kommentar
tilslutt så er det bare harddisken som støyer mest uansett og den blir ikke no stillere uansett hvor mye du kjøler den.

Ikke helt sant. En vannkjølt harddisk kan pakkes inn i støydempende materiale uten at man trenger å være redd for at den skal bli for varm.

Lenke til kommentar
tilslutt så er det bare harddisken som støyer mest uansett og den blir ikke no stillere uansett hvor mye du kjøler den.

Ikke helt sant. En vannkjølt harddisk kan pakkes inn i støydempende materiale uten at man trenger å være redd for at den skal bli for varm.

ja ok det har du faktisk helt rett i. ;)

Lenke til kommentar

Vannkjøling er jo best av de to delene, men det er den delen som oftes er dyrest/mest arbeid i. å i tilleg så lønner deg seg å ha et par vifter som står å lager litt trekk i kabinettet. for ei CPU blokk fjerner ikke AL varmen fra cpuen/skjermkort, og harddisker sier ikke nei til å ha ei vifte ståene på 5v atme seg ;)

Jeg har vannkjøling, kosta meg ca 2500-3000 kroner hittil. men har også noen vifter, for å lage litt gjennomtrekk ikabinettet. samt 2 vifter til harddiskene(5stk)

Endret av Zer0z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...